חדשות בארץ

חשש למחלת העכברת: משרד הבריאות ממליץ לא להיכנס למקווי מים עומדים

בהתאם להנחיית משרד הבריאות, רשות הטבע והגנים סגרה את נחלי הזוויתן והזאכי ברמת הגולן לכניסת מטיילים בשל זיהום שנמצא בהם

הזוויתן, תמונת ארכיון (צילום: Doron Horowitz/Flash90)הזוויתן, תמונת ארכיון (צילום: Doron Horowitz/Flash90)
אא

משרד הבריאות בודק חשד להידבקותם של מספר בני אדם במחלת לפטוספירוזיס, המוכרת גם בשם "עכברת".

שלושה בני אדם הגיעו ביממה האחרונה לבית החולים "זיו" בצפת: צעיר בשנות העשרים, אב בן 43 ובתו בת ה- 18. השלושה, שטיילו לאחרונה בנחלים ברמת הגולן, חשו שלא בטוב, ובעקבות הפרסומים בתקשורת על חשש להידבקות במחלת העכברת החליטו להגיע לחדר המיון. השלושה אושפזו, נערכו להם בדיקות ובשלב זה ממתינים בבית החולים לקבלת התוצאות שיאשרו האם אכן מדובר בעכברת. גם בבית החולים "שערי צדק" בירושלים טופלו בימים האחרונים שבעה בני אדם בחשד שנדבקו במחלה.

העכברת היא מחלה זיהומית שתפוצתה כלל עולמית, אם כי היא מופיעה בעיקר באזורים הטרופיים של כדור הארץ. המחלה נגרמת על ידי חיידקים המופרשים באמצעות דרכי השתן של חיות – בעיקר חולדות ועכברים – ומועברת לבני אדם ולבעלי חיים נוספים (כגון כלבים ופרות) דרך מקורות מים. משרד הבריאות מסר כי מקור המחלה הוא, ככל הנראה, במקור מים ברמת הגולן.

ד"ר שמעון אדלשטיין, יועץ לבקרת זיהומים ומחלות זיהומיות במרכז הרפואי "זיו" בצפת, הסביר כי "הזמן הדרוש לשם הופעת הסימנים הקליניים בבני אדם מרגע ההדבקה נע בממוצע בין שלושה לעשרה ימים. עכברת מתאפיינת בקשת רחבה של סימנים שנעים מהיעדר מוחלט עד לתסמינים המעידים על מחלה חמורה".

הסימפטומים של המחלה בשלב הראשון דומים לשפעת: חום, התקררות, כאבי ראש, כאבי שרירים, כאבי בטן, דלקת עיניים, הקאות, שיעול וכדו'. בשלב השני ניכרת עלייה שנייה ומחודשת בחום הגוף, המלווה באותם סימנים, אך עלול לגרום לפגיעה קשה בכבד, דלקת קרום המוח ואף מוות.

לדברי ד"ר אדלשטיין, הטיפול במחלה בשלביה הראשוניים הינו פשוט, והוא כולל אנטיביוטיקה באמצעות כדורים או דרך הווריד. חשוב להדגיש, כי על כל אדם שמגלה סימפטומים אלו "להגיע באופן מיידי לחדר המיון בבית החולים ולא להמתין, מאחר והאבחון אורך זמן, והשאיפה היא כי הטיפול יינתן מוקדם ככל האפשר לזמן גילוי המחלה".

רשות הטבע והגנים מסרה כי היא "עומדת בקשר רציף עם משרד הבריאות בנוגע  לדיווחים על הידבקות במחלת העכברת. בשלב זה, לא התקבלה הנחיה לסגירת הנחלים מסיבה זו. רשות הטבע והגנים תמשיך לעדכן בנוגע להנחיות משרד הבריאות". ממשרד הבריאות נמסר כי הוא בודק ויעדכן ברגע שיתקבלו תוצאות מעבדה מדויקות. המשרד מדגיש כי "בכל מקרה יש לפעול בהתאם לשילוט במסלולי טיולים ברמת הגולן, ומומלץ שלא להיכנס למקווי מים עומדים".

ובתוך כך, רשות הטבע והגנים סגרה את הכניסה לנחלי הזוויתן והזאכי ברמת הגולן, וזאת בשל זיהום קולי שנמצא בנחלים. בהודעה שיצאה מטעמה נאמר כי היא נקטה בצעד זה בהתאם להנחיית משרד הבריאות. הרשות ציינה כי "מדובר בתופעה עונתית שחוזרת בכל שנה בה כמות המים נמוכה, וסביר להניח שהמקור הוא נוכחות של צואת פרות בנחלים עם זרימה נמוכה המאפשרת התרבות החיידק".

תגיות:רמת הגולןזיהוםמשרד הבריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה