בריאות ונפש

ונשמרתם מאוד לנפשותיכם: כיצד נשמור על הבריאות בתוך הבית?

מה מחויב לעשות אדם כשנתקל במכשול? ולמה התורה מצווה אותנו לבנות מעקה מסביב לגג או למדרגות?

(צילום: Shutterstock)(צילום: Shutterstock)
אא

1.בנית מעקה

מצות עשה מן התורה לבנות מעקה מסביב לגג או למרפסת או למדרגות שמשתמשים בהם, שמא יפלו בני אדם, שנאמר (דברים כב ח): "כִּי תִבְנֶה בַּיִת חָדָשׁ וְעָשִׂיתָ מַעֲקֶה לְגַגֶּךָ, וְלֹא תָשִׂים דָּמִים בְּבֵיתֶךָ, כִּי יִפֹּל הַנֹּפֵל מִמֶּנּוּ".

צריך להיות המעקה לפחות בגובה של עשרה טפחים [טפח = 8 ס"מ. עשרה טפחים = 80 ס"מ] מהרצפה. וחובה לעשותו יציב וחזק, כדי שיוכל לשאת את משקלו של האדם הנשען עליו. (שלחן ערוך חושן משפט הלכות שמירת הנפש סימן תכז ס"ה)

כל המניח את גגו בלא מעקה, ביטל מצות עשה, שנאמר: "וְעָשִׂיתָ מַעֲקֶה לְגַגֶּךָ", ועבר על מצות לא תעשה, שנאמר: "וְלֹא תָשִׂים דָּמִים בְּבֵיתֶךָ". (חושן משפט סימן תכז ס"ו)

כאשר יש בור פתוח, חייבים לכסותו או לבנות מעקה מסביבו, באופן שלא יהיה חשש שיפלו לתוכו, שנאמר: "וְלֹא תָשִׂים דָּמִים בְּבֵיתֶךָ", למדנו שעל האדם להרחיק מרשותו את כל הדברים המסוכנים, כדי שלא יגרמו נזק או אסון שהוא. (חושן משפט סימן תכז ס"ז)

 

2. כלב רע

אסור לגדל כלב רע, אלא אם כן הוא קשור בשלשלאות של ברזל (חושן משפט סימן תט ס"ג). ואותם המגדלים כלבים ומשחררים אותם לחוץ ללא שמירה צמודה עם שרשרת, אוי להם בעולם הזה ואוי להם בעולם הבא, וגדול עוונם מנשוא. וכבר אמרו חז"ל (מסכת שבת סג ע"א) כל המגדל כלב רע, מונע חסד מביתו, ופורק ממנו יראת שמים. ואיך לא יפחד מקללת חז"ל שקללוהו (מסכת בבא קמא פג ע"א): "ארור המגדל כלבים". וענין זה חמור מאוד שיכול לסכן בני אדם או להבהילם, וכל שכן נשים בהריון שיכול לגרום להן להפיל חס ושלום, וגורם לשכינה שתסתלק מישראל, כמובא בגמרא שם. ה' יצילנו.

 

3. סולם רעוע

אסור להשהות סולם רעוע בתוך ביתו, מפני הסכנה. (מסכת כתובות מא ע"ב)

 

4. הסירו מכשול

כל מכשול שיש בו סכנת נפשות, מצות עשה להסירו ולהישמר ממנו ולהיזהר בדבר יפה, שנאמר: "הִשָּׁמֶר לְךָ וּשְׁמֹר נַפְשְׁךָ מְאֹד". ואם לא הסיר והניח המכשולים המביאים לידי סכנה, ביטל מצות עשה, ועבר באיסור "לֹא תָשִׂים דָּמִים בְּבֵיתֶךָ". (חושן משפט סימן תכז ס"ח)

מי שיש ברשותו דבר המזיק, כגון כלב רע או סולם רעוע, בית דין מנדים אותו עד שיסיר היזקו. (הרמב"ם הלכות תלמוד תורה פרק ו הי"ד)

הרבה דברים אסרו חכמים מפני שיש בהם סכנת נפשות, וכל העובר על דברים אלו וכיוצא בהם ואמר: הריני מסכן בעצמי ומה לאחרים עלי בכך, או אינני מקפיד בכך, מכים אותו בית דין מכת מרדות [מלקות מדרבנן]. והנזהר מהם, תבוא עליו ברכת טוב. (חושן משפט סימן תכז סעיפים ט, י)

תגיות:ביתבהלכה ובאגדה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה