דמויות ביהדות

אלישבע, אם הכהנים: 5 עובדות ש(אולי) לא ידעתם

מה ניתן ללמוד מאלישבע אשת אהרן, ומה משמעות השם "אלישבע"? כל מה שרציתם לדעת על אלישבע

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. אלישבע היתה ביתו של עמינדב משבט יהודה  ואחותו של נחשון – מי שהיה נשיא לשבט יהודה בימי משה במדבר. היא נישאה לאהרן הכהן וילדה לו 4 בנים: נדב, אביהוא, אלעזר ואיתמר.

2. שני בניה של אלישבע – נדב ואביהוא – מתו בלא בנים בהקריבם אש זרה. כל משפחת הכהונה לדורותיה מתייחסת לשני הבנים הנותרים – אלעזר ואיתמר. הרמב"ן מציין שייחוסה של אלישבע מוזכר בתורה במפורש כמיוחסת לשבט יהודה, כדי ללמדנו שאם הכהונה שישראל מיוחסת גם לשבט יהודה, שבט המלוכה.

3. מדובר בשם יחידאי בתנ"ך, ומשמעותו אינה ברורה. המפרשים מסבירים כי המספר שבע מבטא שלמות ושפע, וכי משמעות השם היא להצביע על גדלותו של ה': "אלישבע" – כלומר: הקב"ה הוא השלמות והשפע, הוא המתגלה בשלמות העולם, והוא הנותן שפע של שובע. פירוש נוסף מתייחס לשם "אלישבע" באופן הבא: אני נשבע לעבוד את השם.

4. בשמות רבה מובא על הפסוק: "ויקח אהרן את אלישבע בת עמינדב אחות נחשון לו לאישה", כך: מדוע מציינים שאלישבע היא 'אחות נחשון', והרי אם היא בת עמינדב, כבר ידוע שהיא אחותו של נחשון? "אלא", מסבירים חז"ל, "שכל הנושא אישה צריך שיבדוק באחיה, ושנינו: רוב בנים דומים לאחי האם". מכאן נראה כי אלישבע זכתה שבניה, אבות הכהנים, יהיו דומים לאחיה – נחשון בן עמינדב – שקפץ ראשון לים סוף מתוך אמונתו האיתנה בבורא.

5. ב'ספר חסידים' מובא כי אלישבע היא אשתו של אהרן, ומצוין כי מכאן נלמד נאמר שעדיף לשאת אשה בת עם-הארץ נדבן, מאשר בת תלמיד חכם קמצן, כי הנדיבות מורה על שורש ישראל.

על כך כתב ה'שבט מיהודה' שדבר זה נרמז בפסוק: "ויקח אהרן את אלישבע בת עמינדב אחות נחשון לו לאשה". כלומר, הסיבה העיקרית שאהרן לקח את אלישבע, היא, מפני שהיתה בת עמינדב, ששמו מוכיח עליו שהצטיין במידת הנדיבות, ורק אחר כך התחשב בעובדה שהיתה 'אחות נחשון', שהיה תלמיד חכם.

תגיות:אהרון הכהןאלישבע

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה