כתבות מגזין

פנינה לשם: "יש בנות שחושבות שהן עושות טובה לאלוקים בכך שהן מתלבשות בצניעות"

אחרי שהוציאה פנינה לשם את הספר המהפכני לנערות מתמודדות על קשרים בגיל הנעורים, היא מצליחה שוב לנער את הנשים והבנות עם ספרה החדש – ספר שמדבר על נושא הצניעות מזווית שלא הוכרה ושלא דוברה עד היום

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מאות נערות ברחבי הארץ חייבות לפנינה לשם את חייהן, פשוטו כמשמעו. נערות שמתמודדות עם ניסיונות לא פשוטים, שהגיעו בחלק מההתמודדויות ממש לפי שאול; נערות שמכונות בלשון העם 'נוער נושר', או אם תרצו 'נוער בסיכון', וברור שאם לא יהיה מי שילווה אותן ושיעמוד לצדן, הן עלולות להגיע למקומות גרועים ביותר.

את עבודת הליווי שעושה פנינה עם הנערות היקרות הללו, היא מבצעת תחת כובעה כמנהלת 'מכון אתגר', מבית הידברות. "יש לנו מרכז נוער פעיל בביתר עילית למניעת נשירה", היא מספרת, "ומעבר לזה, מרכז לפניות ולייעוץ אליו פונים הורים, צוותות בתי ספר ואפילו הנערות בעצמן בכדי להתייעץ ולקבל הדרכה וכלים. יש חיזוק אדיר וסיפורים מדהימים ומרגשים".

לפני כשנה היא ביצעה צעד חשוב ביותר, כאשר הוציאה לאור את סיפרה הראשון "אהבה לרגע". זהו מדריך המיועד לנערות מתמודדות שזקוקות לחומר קריאה מתאים שיסייע להן להיחלץ מקשרים לא בריאים, או מה שרצוי יותר – בכלל לא להגיע למקום כזה.

על עטיפתו של הספר המעוצבת בידי אומן ניתן לראות מציצה בצורת לב, שבורה לרסיסים, מה שמשלב את ההבנה שמדובר בסך הכל בקשר ילדותי, אשר גורם תמיד לניפוץ ולכאב לב עצום.

"הספר נולד ממקום של חסר." מספרת פנינה "הצורך בו היה אדיר. פגשתי אין ספור נערות ששיוועו להכוונה בהתמודדות, להסבר, לעזרה ופשוט לא ידעו למי הן אמורות לפנות."

 

ספרים שהם שליחות

התגובות הרבות שהגיעו בעקבות פרסום הספר היו לדבריה של פנינה מדהימות ומרגשות. "נערה אחת כתבה לי: 'את לא יודעת איזה מהפך עשה לי הספר. אני בחורה חרדית ומתמודדת כל כך הרבה עם הנושא. לא היה לי עד היום איפה לקבל תשובות. הספר הציל את חיי כפשוטו'.  מישהי נוספת פנתה אליי וסיפרה לי שהיא דווקא לא דתייה, אבל הספר שינה לה את המבט על החיים. כנערה שאינה שומרת מצוות, היא הייתה בטוחה שעליה לזרום עם דרישות כאלה ואחרות וציפיות שיש ממנה כי כך מקובל בחברה שבה היא חיה. פתאום היא הבינה שמותר לה להתנגד ולא כל מה שדורשים ממנה היא צריכה לעשות. עוד אישה אמרה לי בכנות: 'אני כבר נשואה, אבל אם הייתי קוראת את הספר כבחורה, זה היה מציל אותי ומונע ממני הרבה צער'. התגובות האלו גרמו לי להבין שמחובתי להמשיך לעסוק בנושאים כאלו. נושאים רגישים שכמעט לא מדברים עליהם, אבל יש כאן שליחות עצומה, להביא את התשובות, בגיל כל כך לא פשוט ובדור כל כך מבולבל ומסוכן".

וזה מה שהוביל אותה בימים אלו לכתיבת ספר נוסף הנוגע בהתמודדות נוספת, ההתמודדות עם תחום הצניעות והנשיות.

הספר עוסק בניסיון הלבוש מזווית שונה, והוא כולל שני כרכים.

"הכרך הראשון מדבר על נושא הצניעות מהזווית של הרווח הישיר שיוצא לנו מזה. החלטתי לכתוב את הדברים דווקא מהזווית הזו, כי אני רואה שוב ושוב איך שבנות מרגישות שהצניעות היא כביכול עול, הן כאילו עושות טובה לאלוקים כשהן עושות מה שמוטל עליהן ומתלבשות בצניעות. הן נאנחות על כך ומצטערות שלא מתאפשר להן ללבוש פריטי לבוש מסוימים. המטרה של הספר היא להוכיח דבר אחד ויחיד – את לא עושה לאף אחד טובה בכך שאת מתלבשת בצניעות, לא להורים או למורות וגם לא להקב"ה... חוץ מאשר לעצמך. כי העובדה שאת מקפידה על צניעות מועילה בראש ובראשונה לך, ובאמת אני מפרטת בספר עשר סיבות מאוד חזקות לגבי מה שמרוויחה מי ששומרת על הצניעות. חיים מאושרים ובריאים יותר, כאן. בעולם הזה".

אלו רווחים למשל?

"למשל כל הנושא של דימוי הגוף. בעולם הכללי המצב היום שנערות מנסות לחקות מודל מקובל ולהידמות אליו. הן מוצאות את עצמן עם דימוי גוף מאוד קשה. הן מרגישות שהן לא מספיק מקובלות וטובות, וזה פוגע בהן באופן ישיר, בלי קשר בכלל לנושא ההלכה, כאמור.

"אני מתייחסת גם לנושא ההגנה מפגיעות. אם נשים לב, פגיעות קורות בסיטואציה שתלויה בייחוד. גם על כך אני יכולה להעיד מהיכרות אישית עם בנות. בנות שנפגעו מספרות לי: 'הכל התחיל מכך שנשארתי אחרי העבודה עם הבוס לבד', או: 'נשארתי כדי לסדר סחורה עם אחד מהעובדים'. ואם אני שואלת אותן: 'ומה עם איסור ייחוד?' הן משיבות שלא חשבו על כך, לא ידעו או סתם חשבו ש'כאן זה אחרת'. בזמן שאנחנו מגיעות שוב ושוב לנקודה: אם בחורה שומרת על עצמה ומקפידה על הצניעות, היא יכולה לחסוך לעצמה מקרים קשים מאוד, ולמנוע מהם אפילו להתחיל.

"דוגמה נוספת, בעולם הכללי, לרוב בנות מרגישות חשופות למשפטים ולאמירות מטרידות. ומתרעמות על כך ששומעות שוב ושוב משפטים לא מכבדים. הספר מוכיח כי בעצם הכדור נמצא בידיים שלנו, הבנות."

אם אלוקים נתן לי מתנה, למה אני צריכה להסתיר אותה?

הכרך השני של הספר עוסק לדבריה של פנינה בשאלות ובתשובות הנוגעות לנושא הצניעות. "מעניין לראות שכאשר שאלתי בנות 'מהו יופי עבורך?' קיבלתי תשובות הפוכות לגמרי. יש כאלו שהשיבו לי: 'היופי הוא מתנה שקיבלנו', ובנות אחרות אמרו בדיוק להיפך: 'היופי הוא ניסיון'. ומהי התשובה האמתית? האם זו המתנה הגדולה ביותר שקיבלנו או הניסיון? ואיך התורה מתייחסת לכך? ובכלל – אם הקב"ה נתן לנו כזו מתנה, למה אנחנו נדרשות להסתיר אותה?

"בחלק מהספר אני מביאה שאלות ותשובות, ויש גם מקומות בהם אני מצטטת הרבה מהמקורות, כי הרי לנושא הצניעות יש הרבה מקורות הלכתיים. לגבי העמדה של היהדות כלפי נשים בכלל ויופי בפרט, הצלחתי בסייעתא דשמיא להשיב להרבה שאלות שמטרידות נשים ובנות. 

בשונה מהספר אותו הוציאה פנינה לפני כשנה וזכה לתהודה עצומה בעיקר בקרב בנות מתמודדות, כאן היא מציינת שהספר על הצניעות לא מיועד רק לנערות מתמודדות. אלא מתאים לכל נערה, בחורה ואישה המתמודדת עם נושא הצניעות או עם שאלות בתחום הנשיות והיהדות. "אני מרגישה שזו שליחות עצומה", היא אומרת שוב ושוב. "מספיק לי שאחת תצליח להתחזק בנושא, או תקבל על עצמה אפילו קבלה קטנה. הרווח הוא עצום".

לרכישת הספר 'אהבה לרגע' לחצי כאן,

לרכישת הספר 'יפה באמת' לחצי כאן.

ליצירת קשר עם פנינה לשם: etgar@htv.co.il. ניתן לרכוש את הספר דרך 'הידברות שופס

לפניות - ETGAR@HTV.CO.IL

לרכישת הספרים - 0732221250

תגיות:צניעותפנינה לשםנערה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה