חדשות בעולם

זריף נגד טראמפ: ארצות הברית לא תמנע מאיראן לייצא נפט

שר החוץ של איראן אמר כי אם האמריקנים יטילו בחודש נובמבר סנקציות על ייצוא הנפט האיראני, יהיו לכך "השלכות"

זריף (קרדיט צילום: שאטרסטוק)זריף (קרדיט צילום: שאטרסטוק)
אא

שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, שב ומאיים על חופש השיט במצרי הורמוז.

יום לאחר כניסתן לתוקף של הסנקציות האמריקניות על איראן, צוטט היום זריף בעיתון איראני כמי שאומר שהתכנית האמריקנית לפגוע בייצוא הנפט האיראני לא תצלח: "אם האמריקנים רוצים להמשיך עם הרעיון הפשטני והבלתי אפשרי הזה", אמר זריף, "הם גם צריכים לדעת את ההשלכות שלו. הם לא יכולים לחשוב שאיראן לא תייצא נפט ו[מדינות] אחרות כן".

הסנקציות האמריקניות אינן מכוונות בשלב זה נגד ייצוא הנפט האיראני, אך ב- 4 בנובמבר יוטל גל שני של סנקציות שיתמקד במגזרי האנרגיה והבנקאות של איראן. בתחילת החודש שעבר הודיעה מחלקת המדינה האמריקנית על הכוונה "להגביר את הלחץ על המשטר האיראני על ידי הפחתה לאפס של הכנסותיו ממכירת נפט גולמי", וזאת במטרה להביא את משטר האייתולות לעצור את תכנית הגרעין ותכנית הטילים שלו ולהפסיק את פעולות החתרנות שלו ברחבי המזרח התיכון. בכירים איראניים, ובהם הנשיא חסן רוחאני, איימו בתגובה לחסום את מצר הורמוז, המחבר בין האוקיינוס ההודי והמפרץ הפרסי. למצר זה חשיבות אסטרטגית רבה כנתיב מרכזי למעבר סחורות ולאספקת הנפט המיוצא ממדינות המפרץ למדינות אחרות בעולם. ארצות הברית הבהירה, מצידה, כי חסימת המצר על ידי איראן תוביל לתגובה צבאית.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הזהיר אתמול כי ארצו לא תעבור בשתיקה על הפרתן של הסנקציות הכלכליות אותן הטילה על איראן. בציוץ בחשבון הטוויטר שלו כתב טראמפ: "אלו הן הסנקציות ה'נושכות' ביותר שהוטלו אי פעם, ובנובמבר הן יוחרפו לשלב נוסף. מי שיעשה עסקים עם איראן לא יעשה עסקים עם ארצות הברית. אני מבקש שלום עולמי, לא פחות".

האיחוד האירופי נגד טראמפ: נמשיך לעשות עסקים באיראן

דבריו של טראמפ כוונו, בין היתר, לעברן של מדינות האיחוד האירופי, שהבהירו כי לא יחדלו מקשרי המסחר עם טהראן – כולל ייצוא נפט ודלק איראניים – ויפעלו להגן על חברות ויזמים באירופה שימשיכו לעשות עסקים באיראן. פדריקה מוגריני, שרת החוץ של האיחוד האירופי, אמרה אתמול כי על אירופה להחליט בעצמה עם מי היא מנהלת מסחר. מוגריני הוסיפה כי האיחוד מעודד חברות ויזמים להגדיל את היקף המסחר שלהם עם איראן, וזאת במטרה לדאוג לכך שאיראן תפיק רווחים כלכליים מהסכם הגרעין, ובכך לעודד אותה לשמור על ההסכם. 

יועצתה של מוגריני, נטלי טוצ'י, החריפה עוד יותר את הטון האירופי נגד הסנקציות. בראיון ל- BBC אמרה טוצ'י כי האיחוד האירופי עשוי להטיל סנקציות משלו על חברות שיפסיקו את הסחר עם איראן. דבריה של טוצ'י באו בעקבות הפעלתו מחדש של "חוק החסימה" על ידי הנציבות האירופית. מדובר בחוק ישן – במקורו משנת 1996 – שבצורתו המחודשת נועד להגן על חברות אירופיות העושות עסקים באיראן, ומאיים בסנקציות על חברות באירופה שיפסיקו לעשות עסקים עם איראן עקב הסנקציות האמריקניות. בשלב זה לא ברור האם ניתן יהיה ליישם בפועל את "חוק החסימה". זאת ועוד: סביר להניח שלא יהיה בכוחו להוות משקל-נגד הולם לסנקציות האמריקניות, הגורמות לחששות כבדים בקרב חברות אירופיות מפני עשיית עסקים באיראן.

שר החוץ האיראני הגיב אף הוא על אזהרת הטוויטר של טראמפ באומרו כי "זו אינה הפעם הראשונה שמחרחר מלחמה טוען שהוא מנהל מלחמה למען 'שלום עולמי'". בציוץ בחשבון הטוויטר שלו כתב זריף: "התקפי זעם וציוצים באותיות גדולות לא ישנו את העובדה שלעולם נמאס מהמדיניות החד-צדדית של ארצות הברית. העולם לא ילך בעקבות תכתיבי טוויטר אימפולסיביים. תשאלו את האיחוד האירופי, רוסיה, סין ועשרות שותפות הסחר שלנו".

תגיות:איראןסנקציותדונלד טראמפמוחמד זריף

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה