חדשות בארץ

בכיר בסוכנות ביון מזרח תיכונית: המוסד עומד מאחורי חיסול המדען הסורי

ד"ר עזיז אסבר, מדען בכיר בתכנית הנשק הכימי ובתכנית הטילים של המשטר הסורי, נהרג בסוף השבוע בפיצוץ מטען חבלה

ד"ר עזיז אסברד"ר עזיז אסבר
אא

העיתון "ניו יורק טיימס" טוען כי המוסד הוא שעומד מאחורי חיסולו בסוף השבוע של המדען הסורי הבכיר, ד"ר עזיז אסבר.

אסבר, מדען בכיר בתכנית לפיתוח טילים של המשטר הסורי, נהרג בלילה שבין שבת לראשון בפיצוץ מטען חבלה מספר דקות לאחר שיצא מביתו בעיר מסיאף ונכנס למכוניתו. ככל הנראה, המטען הוטמן בתוך המכונית. בפיצוץ נהרג גם נהגו של אסבר.

הדיווח ב"ניו יורק טיימס" מתבסס על עדותו של בכיר בסוכנות ביון מזרח תיכונית שעודכנה על המבצע. על פי הידיעה, המוסד עקב מזה זמן רב אחרי אסבר, שהיה מקושר לדרגים הגבוהים ביותר במשטרים של סוריה ואיראן ובעל גישה ישירה לארמון הנשיאות בדמשק. אסבר עבד כמנהל במרכז הסורי למחקרים מדעיים במסיאף, מערבית לעיר חמאה. הוא מילא בעבר תפקיד מרכזי בתכנית לפיתוח נשק כימי של המשטר הסורי, ובשנים האחרונות היה גם מעורב בתיאום הפעילות של איראן וארגון החזבאללה בשטח סוריה. בתקופה האחרונה עמד המדען הסורי בראש "סקטור 4" - יחידה חשאית במרכז במסיאף. במסגרת זו התמקדה פעילותו של אסבר בהתאמה ובשיפור של ארסנל הטילים הסורי, כך שטילים אלו יוכלו לפגוע ביעדים ארוכי טווח ובדייקנות גבוהה בהרבה. פעילותו זו נעשתה תוך שיתוף פעולה עם מפקד כוח "קודס" של "משמרות המהפכה האיראניים", קאסם סולימאני, ועם בכירים איראניים נוספים במטרה להתחיל בייצורם של טילים מונחים מדויקים. מדען הטילים הסורי עסק גם בפיתוח דלק מוצק להנעת הטילים - דלקים המהווים חלופה בטוחה יותר מאשר דלק נוזלי. בנוסף, אסבר נטל חלק בבנייתו של מפעל טילים תת-קרקעי בסוריה.

לדברי ה"ניו יורק טיימס", ישראל שמה את עיניה על אסבר כמטרה לחיסול עוד לפני פרוץ המלחמה בסוריה ב- 2011, וזאת בשל תפקידו הבולט בתכנית הטילים הסורית. על פי הגורם המודיעיני הבכיר בסוכנות הביון המזרח תיכונית, זהו לפחות הניסיון הרביעי של ישראל בשלוש השנים האחרונות לחסל, על אדמה זרה, מדען בכיר העוסק בפיתוח נשק המיועד להיות מכוון נגדה.

ביממה הראשונה לאחר חיסולו של אסבר נמנעה סוריה הרשמית מלהגיב ולהאשים את ישראל. אתמול המגמה השתנתה, וכלי התקשורת הממלכתיים הפנו בגלוי את האצבע המאשימה לעבר ישראל. בישראל מסרבים להגיב. את האחריות להתנקשות קיבל עליו ארגון מורדים המכנה את עצמו "פלוגות אבו עמארה".

תגיות:חיסולסוריה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה