חדשות בארץ

דרעי מנע פתיחת בתי עסק בשבת בחמש ערים: "השבת – ערך יהודי וחברתי"

בהתאם לסמכות שהוקנתה לו בחוק המרכולים, סירב שר הפנים לאשר חוקי עזר שנועדו לתת גושפנקה חוקית לפתיחת בתי עסק בשבת

(צילום: Flash90)(צילום: Flash90)
אא

שר הפנים אריה דרעי הפעיל אתמול (ראשון) את סמכותו בכל הנוגע לשמירת השבת במרחב הציבורי, וסירב לאשר חוקי עזר שנועדו לעקוף את "חוק המרכולים" ולפתוח בתי עסק בשבת.

כזכור, "חוק המרכולים" – שאושר בינואר 2018 על ידי הכנסת ברוב של 58 בעד ו- 57 נגד – מאפשר לשר הפנים למנוע את פתיחתם של בתי עסק בשבת (למעט חנויות נוחות בתחנות דלק, שהוחרגו מהחוק), וזאת באמצעות סירוב לאשר חוקי עזר עירוניים חדשים שיחוקקו בעתיד על ידי רשויות מקומיות. בנוסף, החוק קובע כי לשר הפנים נתונה הסמכות שלא לאשר פתיחתם של בתי עסק אם הם לא באים "לספק צרכים שהם, לדעת השר, חיוניים ובהיקף המזערי הנדרש".

על פי הדיווח שהובא אמש ב"כאן-רשת ב'", מנכ"ל משרד הפנים, מרדכי כהן, שיגר מכתב לחמש רשויות שחוקקו חוקי עזר המתירים פתיחת עסקים בשבת באופן גורף. במכתבו הבהיר כהן לרשויות כי הן לא עמדו בהוראות החוק ולא סיפקו הסבר סביר אודות החלטתן זו.

במכתב – שנשלח לערים מודיעין, ראשון לציון, חולון, גבעתיים והרצליה – כותב כהן: "משמעות הדברים כי אותם בעלי עסקים עבריינים שפעלו במשך השנים בניגוד לחוק ופתחו את עסקיהם בימי המנוחה, חרף האיסור לעשות כן, יקבלו כעת 'פרס' בדמות ביטול האיסור לפתיחת עסקיהם בימי המנוחה וקביעת אפשרות לפתיחת עסקים בימי מנוחה באזור פעולתם. זאת אך ורק על רקע הפרת החוק על ידם בתקופה שקדמה לחוק העזר".

בהודעה שיצאה מטעמו של שר הפנים, הוסיף דרעי על דבריו של כהן ואמר כי הוא "רואה ערך יהודי, חברתי וסוציאלי לאפשר מנוחה לעובדים ביום השבת". הוא הדגיש כי "בנוסף, הרשויות שפנו לחוקק חוק עזר עירוני שיאפשר פתיחת עסקים למסחר באופן גורף בשבת, לא הוכיחו צורך חיוני בכך, כפי שקובע החוק".

יש לציין, כי למרבה הצער בשנים האחרונות הולך וגדל מספרם של בתי עסק הנפתחים בשבת במקומות שונים ברחבי הארץ, וזאת באופן המנוגד לחוק. דרעי התייחס לכך במכתבו כשציין כי "האכיפה לגבי עסקים שפועלים בשבת, היא בסמכותה הבלעדית של הרשות המקומית. למשרד הפנים אין סמכות ויכולת לאכוף זאת".

מאז פרסום הידיעה אמש, התקבלו כצפוי תגובות סוערות מחברי כנסת משני צדי המתרס הפוליטי. גם במישור המקומי, בו הולכות ומתקרבות הבחירות לרשויות (אלו יתקיימו בסוף חודש אוקטובר), ניצלו פוליטיקאים רבים את ההזדמנות לגרוף רווחים אלקטורליים ותקפו את דרעי על הצעד בו נקט. העיריות הנוגעות בדבר מאיימות לפנות לבג"ץ, ולמעשה עיריית ראשון לציון כבר הגישה עתירה בעניין לפני מספר חודשים.

תגיות:אריה דרעישבת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה