חדשות בארץ

אין גבול לחוצפה. אחמד טיבי: ישראל מדינת אפרטהייד

במאמר דעה שפורסם היום בעיתון הצרפתי "לה מונד" כותב טיבי כי ישראל היא דמוקרטיה ליהודים בלבד וקורא למדינות אירופה לנקוט בצעדים נגדה

טיבי, תמונת ארכיון (צילום: Roy Alima/Flash90)טיבי, תמונת ארכיון (צילום: Roy Alima/Flash90)
אא

חוק הלאום ממשיך להסעיר את המערכת הפוליטית והציבורית בישראל.

שלושה קצינים דרוזים הודיעו ביממה האחרונה על כוונתם לפרוש מצה"ל במחאה על חקיקתו של חוק היסוד החדש. החוק, שעבר לפני כשבוע וחצי בכנסת בקריאה שנייה ושלישית, מעגן את מעמדה של מדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי ואת זכותו של העם היהודי להגדרה עצמית במולדתו כזכות ייחודית לעם היהודי.

אחד מהקצינים הדרוזים הללו – שאדי זידאן, בן 23 – העלה אתמול פוסט לעמוד הפייסבוק שלו, בו כתב: "היום סירבתי בפעם הראשונה בשירות שלי להצדיע לדגל, סירבתי לשיר את ההמנון הלאומי. עד היום נתתי למדינה את הנשמה שלי, סיכנתי את החיים שלי... בסוף אני אזרח סוג ב'? אז לא תודה, אני לא מוכן להיות חלק מזה. וכן, גם אני מצטרף למאבק הזה, וכן – החלטתי להפסיק לשרת את המדינה הזאת".

בתגובה למה שנדמה כהתחלתו של גל פרישות מדאיג מהצבא, קרא היום הרמטכ"ל גדי איזנקוט לכל מפקדי צה"ל וחייליו להשאיר "נושאים פוליטיים שנויים במחלוקת" מחוץ לכותלי הצבא. בהודעה שפורסמה על ידו, הצהיר אייזנקוט כי "כצבא עם ממלכתי שייעודו שמירה על ביטחון תושבי ישראל וניצחון במלחמה, אנו מחויבים לשמירה על כבוד האדם, ללא קשר למוצא, דת ומגדר. כך היה וכך יהיה תמיד". הרמטכ"ל הוסיף והבהיר: "התחייבנו כי האחריות המשותפת ורעות הלוחמים, עם אחינו הדרוזים, הבדואים ויתר בני המיעוטים המשרתים בצה״ל, ימשיכו להוביל את דרכנו".

הקול הדומיננטי של בני העדה הדרוזית הנשמע בתקשורת הוא של גורמים המתנגדים לחוק, אך לא מדובר בקול היחיד: ישנם גם קולות אחרים שהצטרפו לשר התקשורת (הדרוזי) איוב קרא והביעו את תמיכתם בחוק. אתר "מידה" פרסם אתמול חלק מקולות אלו, ביניהם סאמר סעיד ביראני, חבר מועצת דלית אל כרמל. ביראני טען כי בימים האחרונים הוא ודרוזים נוספים התומכים בחוק הלאום חווים סתימת פיות מצידם של דרוזים אחרים המתנגדים לחוק. ביראני הוסיף כי הוא מייצג את דעתו של "הרוב הדומם מקרב העדה הדרוזית": "איימן עודה וחנין זועבי חוגגים [מהסערה סביב החוק]. השמאל לצערי גם עלה על הפטנט ומשתמש באהבה של הדרוזים למדינה כדי לסכסך בין הדרוזים לימין... רק עיוור לא מבין שיש פה קמפיין פוליטי".

 

טיבי: ישראל - דמוקרטיה ליהודים בלבד

דוגמה ל"חגיגה" בצד השמאלי של המפה הפוליטית סביב חוק הלאום באה לידי ביטוי בטור דעה שכתב חבר הכנסת אחמד טיבי (הרשימה המשותפת), המתפרסם היום בעיתון הצרפתי "לה מונד". טיבי, המכהן כסגן יו"ר הכנסת, טוען במאמר כי חוק הלאום, המגדיר את מדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי, הופך אותה בפועל למשטר אפרטהייד: "למרות שאנו [=אזרחי ישראל הערבים] חיים כאן מזה מאות שנים, ישראל מאז הקמתה ב- 1948 ניסתה לוודא שאזרחיה הפלסטינים, ניצולי הנכבה, יחושו זרים במולדתם שלהם". לדברים חריפים אלו מוסיף טיבי וטוען כי בעוד ישראל "יצרה מערכת של אפליה ממוסדת נגד האזרחים הלא-יהודים", היא מקפידה לאורך השנים לחזור ולטעון כי היא "הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון": "למעשה, ישראל הינה דמוקרטיה עבור יהודים ומדינה יהודית עבור הערבים. זוהי תאוקרטיה שבנתה מדינה עם שתי מערכות נפרדות: אחת, לאוכלוסיה בעלת המעמד המועדף – היהודים; ואחת למעמד השני של האזרחים הפלסטינים-ערבים. עכשיו הדברים ברורים יותר: באמצה את חוק 'מדינת הלאום של העם היהודי', ישראל הפכה באופן רשמי למשטר אפרטהייד המבוסס על עליונות יהודית".

לדברי טיבי, ממשלת ישראל חשה שהיא יכולה להעביר את חוק היסוד החדש בגלל התמיכה המלאה שהיא מקבלת מהממשל האמריקני בראשות הנשיא דונלד טראמפ. טיבי מוסיף כי חוק הלאום סותר את ההסכמים שנחתמו בין האיחוד האירופי לישראל, מכיוון שאלו מבוססים על ערכים של דמוקרטיה, שוויון וזכויות אדם, ודורש ממדינות אירופה להסיק את המסקנות ולנקוט בצעדים נגד ישראל.

תגיות:אחמד טיביחוק הלאום

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה