הלכה

הלכות מצויות שאינן ידועות כל כך בנושא זימון לברכת המזון וברכה אחרונה

מקבץ שאלות הלכתיות מצויות בנושא זימון לברכת המזון וברכה אחרונה, מתוך קובץ עלונים שפורסם אחרי הוצאת הספר "לחיות כהלכה - הלכות מצויות שאינן ידועות כל כך"

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הצטרפות לזימון אחרי ברכת המזון

שאלה: שלושה שאכלו ביחד, ואחד מהם שכח שצריך לזמן, ובירך ברכת המזון בלי לזמן, האם השנים האחרים יכולים לזמן עמו אחרי שכבר בירך ברכת המזון?

תשובה: יכולים לזמן עמו אע"פ שהוא כבר בירך ברכת המזון, והם יוצאים ידי חובת זימון, אבל הוא אינו יוצא, כיון שאין זימון למפרע.

מקורות: שו"ע א"ח קצ"ד א', וע"ע ביאור הלכה קצ"ד א' שכח, שערי הברכה פרק ה' ס"ק צ"ח, כיצד מזמנין פרק י"ט סעיף ו', ט', י"ט, ס"ק ב'.

הערות: ויענה ברוך שאכלנו משלו וכו', אע"פ שכבר בירך ברכת המזון (שו"ע א"ח קצ"ד א') [וע"ע כיצד מזמנין י"ט ג'], ואינו צריך לשמוע עד הזן את הכל (חזו"א ל"א ב') [וע"ע כיצד מזמנין י"ט ד'].

אם שנים מהם שכחו ובירכו בלי לזמן, השלישי אינו יכול לזמן עמהם (שו"ע א"ח קצ"ד א') [וע"ע ביאור הלכה קצ"ד א' וכן].

חבורה שאכלו ביחד, וכמה מהם שכחו ובירכו בלי לזמן, כל זמן שנשארו שנים מהם שלא בירכו, נראה שהם יכולים לצרף עמהם אחד שכבר בירך ולזמן עמו (ביאור הלכה קצ"ד א' אחד).

מי ששכח שצריך לזמן, והתחיל לברך ברכת המזון בלי לזמן, אין לו לענות לזימון באמצע ברכת המזון, אפילו לא אחרי ברכת הזן את הכל (וזאת הברכה (מהדורה תשס"ט) עמ' 131, כיצד מזמנין ט"ו מ"ד, מ"ה), ויש מתירים באופנים מסוימים לענות לזימון באמצע ברכת המזון (שערי הברכה פרק ה' ס"ק צ"ט).

הוספות: והוא הדין בעשרה שאכלו ביחד, ושלושה מהם שכחו ובירכו בלי לזמן, שהשבעה יכולים לזמן עמהם בשם, אע"פ שהשלושה כבר בירכו (ביאור הלכה קצ"ד א' אחד) [וע"ע שערי תשובה קצ"ה א', כיצד מזמנין י"ט כ'].

***

הצטרפות לזימון אחרי ברכה אחרונה

שאלה: [* שלושה או] עשרה שאכלו ביחד, ואחד מהם לא אכל פת, אלא דברים אחרים, ובירך ברכה אחרונה, האם האחרים יכולים לזמן עמו אחרי שכבר בירך ברכה אחרונה?

תשובה: אינם יכולים לזמן עמו.

מקורות: משנה ברורה קצ"ז ט' [* שו"ע הרב קצ"ד א'], וע"ע שו"ע הרב קצ"ד א'.

הערות: וכן אם אחד מהשנים שאכל פת שכח ובירך בלי לזמן, נראה שהם לא יכולים לזמן עמו, כיון שרק אחד מהם חייב בזימון מדינא (ביאור הלכה קצ"ד א' אחד).

הוספות: אם ארבעה אכלו ביחד, ואחד מהם לא אכל פת, אלא דברים אחרים, ואחד מהשלושה שאכלו פת שכח ובירך בלי לזמן, יש מחלוקת אם עדיף לזמן עם מי שלא אכל פת ועדיין לא בירך, או שעדיף לזמן עם מי שאכל פת אע"פ שהוא כבר בירך, ולכן ראוי לצרף את שניהם לזימון (כיצד מזמנין י"ט י"ח).
השאלות והתשובות נלקחו מתוך קובץ עלונים שפורסם אחרי הוצאת הספר "לחיות כהלכה - הלכות מצויות שאינן ידועות כל כך". לרכישת הספר בהידברות שופס, לחצו כאן.

תגיות:ברכהזימוןברכתהלכותלחיות כהלכההמזוןאחרונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה