נפלאות הבריאה

הנחש: עובדות מדהימות שלא ידעתם על היצור הכי מתפתל בטבע

הוא ערמומי, חלקלק ומאז ימי בראשית אי אפשר לתת בו אמון. מי אתה, שגורם לכל כך הרבה אנשים לפחד ממך? מסע מרתק, מקראי ועובדתי, בעקבות הנחש 

  • י"ג אב התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בואו נכיר

בעולם ישנם כ-2,500 סוגי נחשים, ולכולם אפיונים משותפים: גוף ארוך, חלק וארוך, חסרי גפיים, גופם מורכב מ-100 עד 400 חוליות בהתאם לגודל הנחש, יכולת התפתלות וכניסה לתוך נקיקים וסדקים בקלות.

הנחש מופיע לראשונה בתנ"ך, וכבר אז מתואר כיצור ערמומי, שאין לתת בו אמון: "וְהַנָּחָשׁ הָיָה עָרוּם מִכֹּל חַיַּת הַשָּׂדֶה אֲשׁר עָשָׂה ה' אֱלֹהִים..." (בראשית, ג'', א'). ניסיונו לפתות את חוה לעבור על ציווי השם, ולאכול מעץ הדעת עבר בהצלחה, ואף אדם הראשון מתפתה, והתוצאה – אדם וחוה מגורשים מגן עדן, והנחש מאבד את רגליו "על גחונך תלך ועפר תאכל כל ימי חייך". מאז ועד היום שוררת שנאה בין בני האדם לנחשים, כנאמר: "ואיבה אשית בינך ובין האישה ובין זרעך ובין זרעה, הוא ישופך ראש ואתה תשופנו עקב".

בהמשך מוזכר הנחש כאשר משה רבנו הופך את מטהו לנחש לפני פרעה, על מנת להדגים את כוחו העצום של בורא עולם בדרישתו להוציא את עם ישראל ממצרים.

במקום אחר במקרא נמצא את הנחש מוזכר בהקשר לסמלו של שבט דן שהתברך על ידי אביו, יעקב אבינו: "יהי דן נחש עלי דרך שפיפון עלי אורח הנושך עקבי סוס ויפול רוכבו אחור" (בראשית מ"ט, י"ז).

 

מדוע משול הנחש ליצר הרע? צפו בהרצאה מרתקת "הנחש – עורמתו של יצר הרע"

כיצד אני מריח?

אצל הנחשים חוש הריח מפותח ביותר, ונמצא בפיו של הנחש באזור שנקרא "איבר יעקובסון". באמצעות חוש הריח הנחש מאתר את טרפו. הנחש מוציא את לשונו הארוכה החוצה על מנת לקלוט את הריח באוויר, ובחזרתה לפי הנחש היא נכנסת לתוך שני הנקבים של איבר יעקובסון, ומוסרת את המידע של הריח הנקלט מהאוויר.

 

כיצד אני אוכל?

הנחש מסוגל לבלוע טרף השוקל עד כמחצית ממשקלו הוא – כיצד זה ייתכן? ובכן, הקב"ה ברא את הנחש עם גוף גמיש, כאשר חיבורי הלסתות שבפיו גם גמישים, וכך מצליח הנחש להכניס לפיו משקל כה רב.

יש לציין כי בליעת הטרף אינה קלה כלל לנחש, ועליו להתאמץ רבות לביצוע פעולה זו. בתום באכילה הוא נח מספר ימים ואף שבועות על מנת למצות את תהליך עיכול מזונו, עד היום שבו חש רעב בשנית, ותר אחר טרף חדש לארוחה.

 

שיאי נחשים

הנחש הגדול ביותר בעולם – נחש האנקונדה שחי בדרום אמריקה ביערות האמזונס, ואורכו מעל 8 מטרים. נכון, יודעי דבר יגידו כי גופו של הפיתון המרושת ארוך יותר, מעל 10 מטרים, אך בשל רחבו הגדול של האנקונדה, זכה הוא לתואר הנכסף.

הנחש הקטן ביותר בעולם – נחש לפטוטיפלופס קרלי שחי באי ברבדוס, שאורכו מגיע עד ל-10 ס"מ, ורוחבו דק עד מאוד.

הנחש המהיר בעולם – נחש הממבה השחורה. לא תאמינו, מהירותו מגיעה ל-5 מטרים בשנייה אחת, וביכולתו לעקוף אנשים רצים, יתר על כן, את מחצית גופו יכול לזקוף באוויר באורך של כ-5 מטרים.

 

מה עושים כאשר נתקלים בנחש?

חשוב לשמור על אמצעי הזהירות הבאים:

1. תופסים צעד אחד אחורה מבלי לבצע תנועות חדות, ועם זאת דואגים שיישאר בשדה הראייה שלנו, שלא ייעלם.

2. אין ללכוד את הנחש לבד, ואין לנסות להרוג אותו, אחרת הנחש ירגיש מאוים וינסה לתקוף בחזרה! היחיד שמיומן לכך הוא לוכד נחשים מקצועי, שיודע היכן הם מסתתרים, ויכול לאתרם בקלות.

3. מה עושים במקרה של הכשה ל"ע? חשוב מאוד להרגיע את הנפגע, משום שכאשר עולה קצב הלב, הארס מתפשט בגוף בהתאם. אין לתת לנפגע מזון או משקה שאינו מים. יש להשכיב את הנפגע ולהוריד ממנו תכשיטים ושעונים. יש לפנות את הנפגע באלונקה לבית החולים במהירות, ולמנוע תזוזות ככל האפשר.

 

ביטויים ומקורות חז"ל

1. חז"ל הורו בדבריהם שלא לשתות משקים שלא השגיחו עליהם, ונותרו מגולים. מה הקשר? מובא בגמרא (ירושלמי, תרומות פ"ח) כי ישנו נחש החבוי בתוך אזן הכלים, וחששו כי נחש זה מטיל באותם משקים מגולים את ארסו.

2. "הנחש משנה את עורו אבל לא את טבעו", פירושו כי אמנם הנחש משיל עורו, אך תכונותיו אינן משתנות. ביטוי זה נאמר על אדם רע, שגם אם דיבוריו משתנים, מהותו נותרה בעינה.

3. "אין אדם דר עם נחש בכפיפה אחת" (יבמות קי"ב, ב') – סל קטן שקלוע מעלעלי התמר נקרא "כפיפה", כלומר, לא טוב לשהות עם אדם רשע באותו מקום.

4. "נחש מתחת לקש" – הנחשים אוהבים להתחבא מתחת לקש. ביטוי זה מתאר אדם שנדמה בחיצוניות כי מעוניין בטובתנו, אך למעשה בפנימיותו מסוכן לנו.

 

מה רבו מעשיך ה'

תופעה מדהימה אצל הנחשים היא השלת עורם. העור פוקע באזור הראש, ובעוד העור מתהפך – הנחש משתחל החוצה. העור מצדו החיצוני נשל, והיה בעצם לצד הפנימי, ובמקומו גדל עור חדש.

רוצים לראות איך זה קורה במציאות? המצלמה תיעדה – צפו:

 

תגיות:נחשנפלאות הבריאה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה