כתבות מגזין

"לגעת בנפש? קטן עליכם": ראיון בלעדי עם הרב אייל אונגר, לרגל ספר הביכורים

לרגל צאת ספר הביכורים שלו, הרב אייל אונגר בראיון בלעדי ל'הידברות' על מסע שכל כולו עוסק בענייני הנפש

אא

לרגל צאת ספרו, הרב אייל אונגר מירושלים - מרצה ששמו הולך לפניו, ראש המרכז הלימודי 'הישגים' ואחד ממרצי הידברות העוסק בתחום הנפש - נאות לשוחח איתנו מעט על נושא שבוער בכולנו: התמודדות עם בעיות שונות בנפש האדם, שפוגשות אותנו על רצף החיים.

בדורנו, דור עקבתא דמשיחא, אין אדם שלא עוברים עליו קשיים ונסיונות. חלקנו יודעים להתמודד איתם בצורה טובה, מבלי לתת לשגרת החיים שלנו להינזק - אך מה קורה כשלא? מה קורה כשאדם שעובר חוויה מטלטלת כלשהי כמו איבוד מקום העבודה או קשיים קיצוניים בבריאות למשל, מאבד על הדרך גם את היכולת שלו לעשות מטלות יומיומיות אחרות שהחשיבות שלהן רבה?

מה קורה כשאדם מייצר ללא הרף מחשבות שליליות מתוכו, ובעצם מאמין להם ומנווט את כל חייו על פיהן? "ברגע ששגרת החיים של האדם נפגעת, זה אומר שהוא נמצא בבעיה, ויש צורך לחפש ולמצוא את הפיתרון כמה שיותר מהר - לפני שהאדם מתקבע בתוך הבעיה", מסביר הרב אונגר. "חשוב שהאדם יהיה ערני לכך, אך מה שקורה לרבים מאיתנו הוא שבמקום לפתור את הבעיה בדרך חדשה שהאדם לא ניסה עד כה - הוא חוזר לדפוס החשיבה הישן שדרכו הוא 'רגיל' לפתור בעיות.

"למשל אדם שסובל מבעיות בשלום הבית. תחילה הוא יגיד שניסה להסביר לאשתו את הבעיה, וזה לא עבד. אחר כך הוא יסביר שוב, ואם גם זה לא יעבוד - הוא פשוט יפנה כלפיה אצבע מאשימה וביקורות. כשגם זה לא יעבוד ולא יפתור את הבעיה, האדם יתחיל לחפש התאמה בין 'הבעיות' שיש לאשתו בעיניו - לבין ארץ המוצא שלה ועוד. אבל הדבר הפשוט הוא אולי לראות מהם הצרכים שלו ושלה בנפרד, ולנסות למצוא מכנה משותף וגישות שמתאימות לשני הצדדים".

וכך בהרבה תחומי חיים, ממשיך הרב ואומר. "יש והאדם מרגיש שהוא חייב שהדברים יהיו מושלמים, שהוא חייב שתסריט החיים יהיה כמו שהוא מצפה ועוד גישות לחיים שמייצרות בעיות ולא פתרונות. מצד אחד זה מעניק לו סוג של אשליית שלמות, אך בשגרת החיים אדם לא יצליח לתפקד עם גישות לוחצות וקשות שכאלה. אלה הם עיוותי מחשבה ומחסומים שלא מאפשרים 'להעז' ולהיות פחות מושלם מהרף הגבוה שהצבנו לעצמנו".

 

"מומלץ ללמוד בספר,  גם במידה והאדם החליט לפנות לייעוץ מקצועי"

לדבריו הרב, האדם אמור היה לבחור בדרך חדשה שלא ניסה עד כה היות והדרך שלו לא הוכיחה את עצמה פעמים רבות קודם לכן, ולא פתרה את בעיות שלום הבית שלו. "הספר הזה נועד לתת כלים לבעיות כאלה ואחרות, שאנשים מתמודדים איתם בשגרת החיים שלהם. זה יכול להיות לחצים, פחדים, התמוטטות עצבים, ביטחון עצמי, זהות אישית, מצבי רוח, ניהול כעסים, מחשבות, רגשות והקשר ביניהם. מי שילמד את הספר בצורה רצינית, הוא יהיה מסוגל לפתור את הבעיות בעצמו, ולא להיתקע בנסיונות אלא בפתרונות".

"לגעת בנפש" הוא מסע מחכים ומעצים אל תוך עצמנו, שדרכו ניתן להבין את הבעיות שלנו טוב יותר ואף לקבל כלים לפתרונן. דפוסים רבים של התנהגויות שלמדנו במהלך החיים השתמרו בתת המודע וצברו כוח רב - לעתים כזה שיכול 'לקבע' אותנו במקום למשך שנים רבות, מבלי שנוכל להזיז את עצמנו מילימטר לעבר השינוי.

 

מהם היתרונות של קריאת ספר 'טיפולי' שכזה, והאם אנחנו באמת יכולים לטפל בעצמנו על ידי קריאתו?

המהר"ל בגמרא (חידושי אגדות ח"ג) מסביר "כי האדם בקל פועל בעצמו יותר ממה שיפעל בזולתו, כי כאשר הוא פועל בעצמו - אין דבר מתנגד לו", כלשונו. "מומלץ ללמוד בספר גם במידה והאדם החליט לפנות לייעוץ מקצועי, היות ותוך כדי הטיפול הוא יוכל לקבל כלי מדידה שיעזרו לו לראות היכן הוא מונח ביחס לבעיה שלו. כל עוד אנחנו חיים בעולם שמעורב בו טוב ורע עד ביאת גואל צדק - העולם לא יהיה מושלם, והאדם יפגוש את 'הרע'. לכן, כדי למנוע הפתעות מיותרות בפגישה עם הרע, אדם צריך ללמוד, להתכונן ולדעת איך להתמודד ואיך לשפר את איכות התפקוד שלו בזמן שהוא חי כאן".

היתרונות של הספר הם בכך שהוא מקיף הרבה מהבעיות שאנחנו נתקלים בהן בחיים, אך לא תמיד יודעים שיש להן שם, צורה, הגדרות מקצועיות ואפילו - פתרון שאינו נמצא בשמיים לעשותו, כי אם בארץ. "קרוב אליך הדבר מאוד",  באופן שכל אדם שיודע קרוא - יכול להבין. מהן חרדות, מתי זה קורה לנו, מה עושים במצבי קיצון כמו התמוטטות עצבים, מתי אנחנו משתעבדים לדאגות ואיך אפשר למנוע את זה, מדוע חשוב שניקח אחריות על רמת התסכול שלנו, מה מאפיין פרפקציוניזם ואיך ניתן לטפל בו, איך מנצלים ומנהלים את הזמן כמו שצריך, איך אפשר לשנות גישה ולראות חיובי במקום שלילי, ועוד ועוד נושאים ש'בוערים' בכולנו מופיעים בספר, וזוהי רק התמצית. 

 

קווי מתאר של שינויים טובים מתחילים ברגשות ובמחשבות של האדם

היות ועל כולנו עובר מה שעובר, ואין אחד שהחרדות, המשברים, הלחצים והכעסים פוסחים עליו - הספר 'לגעת בנפש' מתאים לכולם, וכל פרק בו נכתב מתוך ניסיון רב שנים של טיפול בשלל בעיות ומצבים סבוכים. "כשאדם עושה שינוי תפיסתי בחייו - החיים מתגמלים אותו בחזרה, והוא מתחיל להפנים שיש אפשרות לחיות גם אחרת. כשאדם מאמין שהוא יכול לבצע את השינוי, האמונה הזו מגשימה את עצמה בחייו והוא באמת מצליח.

 

אז למה קשה לנו בעצם להגיע לשינוי מהותי בחיינו?

"שאלה חשובה מאוד שהתשובה עליה טמונה באזורים פחות מודעים בנפש - שם שמורים דפוסי התנהגות שליליים כמו אמונות, מחשבות אוטומטיות ופרדיגמות - שלא משרתות אותנו ולא מובילות אותנו למטרה הנכספת. זה גם יכול להיות מנגנוני הגנה שפיתחנו מול התמודדות עם קשיים, ותפיסות מוטעות מיסודן של 'אני לא יכול', 'הטוב לא באמת קיים בעולם הזה' וכדומה. 

"הבעייתיות בתפיסות מעין אלו היא שהן מראש סוגרות לאדם את הסיכוי שיהיה כאן שינוי כלשהו, כי הן בעצם אומרות לו: 'חבל לך להתאמץ, חבל להשקיע ולהתמיד בעמידה בלחצים. הרי במילא אתה לא יכול להצליח כי אתה לא מתמיד גדול מטבעך. חבל ששוב תיכשל, ועוד תפסיד גם כסף'. 

"כדי לבצע שינוי אמיתי בחיינו צריכים קודם כל לעקור ולשרש את התפיסות ש'תוקעות' אותנו, וככל שנעשה את זה במסירות נפש גדולה יותר - כך יהיו לנו פחות ופחות דאגות מפני העתיד ומחשבות על מה שהיה בעבר. נצליח לחיות את הכאן ועכשיו, ולשמוח בו באמת. קווי המתאר של שינויים טובים מתחילים ברגשות ובמחשבות של האדם - כששם חל שינוי, אז הכל אפשרי".

 

איך אמור להיראות ולהרגיש אדם שהספר 'עבד' עליו בצורה טובה?

"אדם שהספר עבד עליו בצורה טובה הוא אדם שיש לו תקווה, אור וכיוון חדש בחייו. אדם זה מתחיל להפנים ולהבין שהבעיות עמן הוא מתמודד הן אולי קשות - אך תמיד יש תקווה, ותמיד יש פתרונות שהוא יכול למצוא. ואם כך הם פני הדברים הרי שחיי היומיום שלו ממילא הופכים ל'חבילה' שאפשר לשאת אותה בקלות ובחיוך, בנעימות וברוגע - גם בינו לבין עצמו, וגם בינו לבין אנשים אחרים. ועל זה נאמר בדרך מליצה: 'יש חיים אחרי הבעיות'".

לרכישת הספר 'לגעת בנפש' לחצו כאן

תגיות:הרב אייל אונגרלגעת בנפש

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה