כתבות מגזין

קיבלתם את 'העצומה למען השבת'? הנה הסיפור שמסתתר מאחוריה

עצומה למען השבת מסתובבת בימים אלו וגורפת למעלה מ-150 אלף חתימות. מי עומד מאחוריה? ומה המטרה? והאם נכון כי ברגע שיגיעו למספר מסוים של חתימות, חברת החשמל תחדל לראשונה בתולדותיה להעסיק יהודים בשבת קודש?

הרב בנימין חותההרב בנימין חותה
אא

האם גם אתם קיבלתם בימים האחרונים קריאה לחתום על 'העצומה לחברת החשמל'? עצומה שדורשת מחברת החשמל להכניס כוח אדם שאינו יהודי לחדרי הבקרה של החברה, ובכך לאפשר ליהודי ארץ ישראל לשמור שבת לכתחילה, בצורה המהודרת ביותר?

מי שעומד מאחורי העצומה, כך מתברר, הוא הרב בנימין חותה, רב קהילת אחדות ישראל בביתר עילית, מחבר ספרי הלכות שבת, ומוסר שיעורים בכל רחבי הארץ וכן בתכניתו ברדיו 'קול ברמה'. "אני לא איש פוליטי", מדגיש הרב חותה בראיון להידברות. "אין מאחוריי שום גוף ושום עמותה, החלטתי לצאת למערכה למען שמירת השבת כאדם פרטי שפשוט כואב את המצב שהגענו אליו, לאור העובדה שחברת החשמל מפעילה בשבת עובדים יהודיים, למרות שבפירוש יש אפשרות להעסיק עובדים שאינם כאלו, ובכך לאפשר את צריכת החשמל בשבת גם לאלו שמקפידים להשתמש בגנרטור. הדבר גם יאפשר לכל עם ישראל שמעוניינים לקבל את החשמל מלכתחילה ולא בדיעבד, לצרוך אותו בצורה המהודרת ביותר".

קריאה נואשת

כבר עשרות שנים שהחשמל מסופק בכזו צורה. מדוע דווקא עכשיו יצאת למערכה?

"זה התחיל בעקבות כך שהוזמנתי לפני כשנתיים למסירת שיעורים בחברת החשמל, לפני העובדים. מדובר בשיעורים שנמסרו בכל פעם לפני כ-150 איש מהצוות. בכל פעם אחרי שהסתיים השיעור ביקשתי מהעובדים ומהמהנדסים שייקחו אותי לסיור ברחבי חברת החשמל, וכך התוודעתי לאופן שבו המקום פועל. נוצר קשר מאוד אמין ביני לבין המנהלים הבכירים וניצלתי אותו כדי לשאול אותם את השאלה שמנקרת במוחי כבר זמן רב – מדוע שהחברה לא תדאג לכך שהעובדים שמתעסקים עם המכונות בשבת קודש יהיו כאלו שאינם יהודים, ובכך הדבר יאפשר את השימוש בחשמל מלכתחילה ובאופן הרצוי ביותר? התשובה שקיבלתי הכאיבה לי מאוד. מתוך הדברים שהוסברו לי הבנתי שבעצם אף אחד לא מבקש מהם לחולל שינוי, הם לא רואים לכך שום השפעה כלכלית שתוסיף להם דבר מה, וכל עוד הציבור שומר המצוות משלים עם העובדה שיהודים עובדים בשבת, אז מבחינתם אין צורך בשינוי.

"הסברתי להם כמובן שהדבר אינו מדויק, שכן ראשית כל יש אלפי משפחות שומרות מצוות בישראל שצורכות חשמל פרטי בגנרטור. כואב לי הלב על המשפחות האלו שמוציאות על כך הרבה כסף ובסופו של דבר מקבלות חשמל בכמות מוגבלת, ומעל הכל כואב לי שיש שומרי שבת במדינת ישראל שזכאים בדין ולא בחסד לקבל מוצר מושלם ואף משלמים עליו מחיר של 100%, אך בסופו של דבר נאלצים להתפשר. שלא לדבר על כך שנוצרת גם הכשלה של יהודים בכך שמעסיקים אותם בשבת".

אבל עד היום התירו רוב גדולי ישראל להשתמש בחשמל בשבת...

"נכון, עד היום היה היתר. הוא הגיע הודות לכך שהשתמשו בדעתו של הרב עובדיה זצ"ל והפוסקים האשכנזים שהתירו וקבעו שבמצבים של שעת הדחק מותר להשתמש גם בחשמל שמפעיל יהודי, זאת מכיוון שמסתמכים על כך שבכל שכונה ושכונה ישנם חולים שממילא חייבים לעשות למענם את הפעולות האלו, כדי שלא יגיעו למצב של פיקוח נפש. אבל העניין הוא שכיום אנחנו כבר לא נמצאים במצב של דחק, כי בשונה ממה שהיה לפני חמישים שנה למשל, אז לא יכלו להכניס גויים לחדרי הבקרה בשל בעיות ביטחוניות, כיום יש הרבה מאוד דרוזים ועולים חדשים שאינם יהודים, כולם מומחים, מטובי היחידות הקרביות, שמאמינים היטב במדינה ויכולים לתת פתרון מושלם. אז למה שלא להשתמש בכך?"

עוד דבר חשוב שמבקש הרב חותה להדגיש: "הבקשה שלנו מחברת החשמל היא להציב גויים דווקא בחדרי הבקרה, מאחר שמדובר בעבודה ידנית ולא על אוטומט. אם פתאום יש מתח גבוה ברעננה ומתח נמוך בבאר שבע, צריכים מישהו שבאופן ידני ידאג להוריד פה ולהעלות שם, כי אחרת החשמל עלול לקפוץ או להישרף. לכן חייבים כוח אדם, אבל אין שום סיבה שהכוח הטכני הזה לא יהיה גוי".

 

150,000 חתימות

"זו הסיבה", אומר הרב חותה, "שפיניתי בקריאה לכל הציבור בארץ שאכפת לו משמירת השבת, ואכן ראיתי היענות לא רגילה גם מצד החרדים, גם מצד הדתיים לאומיים וגם מצד חילוניים ואנשי מסורת. בתוך שלושה ימים קיבלנו תמיכה של יותר מ-150 אלף אנשים. זה היה מדהים, כל מה שביקשנו מהם הוא להתקשר למספר 03-3080800 או ל-*6665 ובכך לתמוך במאבק".

אגב, הרב חותה מציין שבעקבות העצומה שהוא פרסם, הסתובבו ברשתות החברתיות ובתיבות המייל גם קריאות של אנשים לבוא לחתום על העצומה "בגלל שחברת החשמל הבטיחה שאם יהיו 90,000 אנשים שיחתמו, היא תפסיק להעסיק עובדים יהודים בשבת".

"זהו סילוף של הדברים", הוא מדגיש, "מעולם חברת החשמל לא הבטיחה כזה דבר, וגם לא ייתכן לדרוש ממנה להבטיח הבטחה כה מגוחכת. כביכול – מה יהיה אם יחתמו רק 89,000 איש? היא לא תאשר זאת? אבל היו אנשים שהעבירו את ההודעה באופן מוטעה.

"על כל פנים", הוא מדגיש, "המטרה שלי בעצומה היא אחת - פשוט להראות את הכוח העצום שיש בידינו, כי זה בוודאי דבר שמשפיע. באופן אישי מרגש אותי כל כך לראות, דווקא בימים אלו של ערב תשעה באב, איך שכל עם ישראל מתאחד סביב דבר אחד, בלי פוליטיקה ובלי שום אינטרס. פשוט מתוך אהבת חינם ורצון לקדם כזה מהלך. אנחנו מראים לבורא עולם: אתה החרבת את ביתך בגלל שנאת חינם, ותראה על מה מתאחדים בניך. שהרי מדובר בשמירה על קדושת השבת, ועל שמירת השבת נאמר שאם היו משמרים אותה מיד היו נגאלים".

 

"לא לדאוג, איש אינו נכשל"

לדבריו של הרב חותה, האנשים הרבים שהצטרפו לעצומה בהחלט השפיעו על פעולתה. "כבר אתמול בשעה שמונה בערב, קיבלתי טלפון מהרגולטור של חברת החשמל מטעם הממשלה – ח"כ איתן כבל, שביקש להיפגש אתי, כדי לשמוע בדיוק מה אנחנו דורשים ואיך אפשר לקדם זאת. הוא הבטיח בפה מלא שיעלה את הנושא להצבעה בכנסת".

ומה בינתיים? מה אומרת ההלכה לגבי שימוש בחשמל בשבת במצב כזה?

הרב חותה מסביר את הדברים בזהירות: "החזון איש התבטא שמלכתחילה, לולא ההיתרים שיש לנו, אז מי שמשתמש בחשמל בשבת 'דומה למדליק סיגריה ממדורה ששרפו בה ספר תורה'. ההתייחסות שלו היא כמובן לחילול השם שיש בדבר, שכן זה גורם להעסקת יהודים בשבת. גם הרב עובדיה כתב דברים דומים. אבל, חשוב להדגיש, שכיום אנו נמצאים במצב בו השימוש בחשמל באופן כזה הוא שימוש שנכפה עלינו. בינתיים אין לנו ברירה אחרת.  לכן אין צורך לדאוג, כי איש אינו נכשל, אבל בהחלט חשוב לחתום על העצומה, כדי שנזכה להשתמש בחשמל מתוך מצב של לכתחילה ולא בדיעבד".

כל הפעילות והיוזמה, הם לדבריו של הרב חותה בברכתו המלאה של רבי חיים קנייבסקי, והחל מאתמול הצטרף גם האדמו"ר מגור לעצומה.

האם אתה אופטימי? נראה לך שיש סיכוי שבזכות העצומה אכן ישתנו הדברים?

"בהחלט כן. כפי שציינתי, כבר יש תזוזות בכנסת, ואני לגמרי מאמין שעם עוד קצת מאמץ מצדנו, נזכה בעזרת ה' לשינוי מבורך שבוודאי ייחשב לזכויות לכל עם ישראל".

מדוברות חברת החשמל נמסר במענה להידברות: "לחברת החשמל לא מוכרת העצומה, למעט פרסומים מטעים בתקשורת.  לעצם העניין - הנושא נמצא בדיונים בכנסת ובמשרדי הממשלה, לכשיתקבלו החלטות חברת החשמל תפעל בהתאם".

תגיות:שבת קודשחשמל כשר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה