גרפולוגיה

מה באמת אפשר לגלות באבחון ציורי ילדים? גלעד שמאע בראיון ייחודי על ספרו המרתק

כל אחד מאיתנו היה רוצה להבין קצת יותר את עצמו ואת הילדים שלו. איך עושים את זה באמצעות אבחון ציורים? מאיזה גיל אפשר להתחיל לאבחן בשיטה זו, והאם ילדים שיודעים לצייר יפה יותר - יימצאו כילדים עם פחות בעיות באבחון? על שאלות אלו ועוד עונה הגרפולוג, המאמן ומאבחן גלעד שמאע, שאף כתב את הספר 'המדריך השלם לאבחון ציורים'

אא

איזו אמא לא הייתה רוצה לדעת מה עובר על הילד שלה בכל רגע נתון, למרות שהוא אולי לא תמיד יודע לספר? איזה מורה לא היה רוצה לדעת מאלו בעיות סובל התלמיד הכי שקט בכיתה - זה שאף אחד כמעט לא שם לב אליו? יצר הסקרנות שבנו הוא דבר טבעי. אנחנו אוהבים לדעת - אבל במקרה של אמא שבנה מסתגר בעצמו ולא מספר מה עובר עליו, נדמה שהידיעה היא כבר יותר מצורך. היא חובה. 

שיטות רבות עומדות היום לרשותנו כדי לנסות ולהבין את נפש ילדינו ותלמידנו - אחת הטובות שבהן היא אבחון על פי ציורי ילדים. מדובר בשיטת הערכה פסיכולוגית שמקנה מנעד של פרטים על סוג האישיות, על הבעיות שהיא מתמודדת איתן ועל אופן ההתמודדות מבחינה נפשית ורגשית. 

האבחון על פי שיטה זו של ציורי ילדים מאפשר לבוחן להיכנס לתוך עולמו הפנימי של הילד, ולחוות אותו דרך המשקפת של הילד - בצורה חווייתית, רחבה ועמוקה. בשיטה זו משתמשים כיום פסיכולוגים, אנשי חינוך, גרפולוגים וגם הורים שרואים בציורי הילדים אמצעי נגיש ונוח שמאפשר למדוד את מצבו הרגשי והנפשי של הילד, שלרוב מתקשה לבטא את רגשותיו וחוויותיו בצורה מילולית מדויקת. 

הציור היה מאז ומתמיד כלי שבעזרתו הילדים (ולא רק) מביעים את עצמם, מדברים ו'מתקשרים' עם עולם המובגרים שמקיפים אותם ולכן כשאנחנו מצליחים לפענח ציור באמצעות לימוד זה, אנחנו יכולים ללמוד רבות על דרך החשיבה של הילדים, על האופן שבו הם מתפתחים בהשוואה לילדים אחרים בני אותו הגיל, על היחס שלהם לסביבה ושל הסביבה אליהם וכדומה. 

 

נוכל לגלות מה הילד מתבייש להגיד, על מה הוא חושב ואלו דברים הוא מסתיר 

אלו סוגי בעיות ניתן לגלות באמצעות שיטה זו? לדברי גלעד שמאע - מאמן ומאבחן שחיבר את הספר 'אבחון ציורים - המדריך השלם', בכוחו של האבחון לחשוף קשת של בעיות, אך תפקידנו כהורים ואנשי חינוך בעצם החשיפה הזו היא בראש ובראשונה להעצים את החוזקות של הילד, להתבונן על היתרונות שלו ולרגע לא להחליש אותו יותר בזכות הגילוי. 

"אחד הדברים שאני יותר מעריך ואוהב בשיטה הזו היא שבאמצעותה ניתן להשיב את הביטחון, השמחה והאנרגיות שקצת הלכו לנו לאיבוד בדרך. כילדים כולנו גדלנו עם השמחה הזו, ובאיזשהו שלב בחיינו קרה משהו שגרם לנו לשנות את ההתנהגות הזו, ולהפוך ל'רציניים' יותר אך גם עצובים יותר. באמצעות האבחון ניתן לבדוק מאיפה ובעקבות מה החלה ההתנהגות הזו, ועל פי זה לנסות לבחור בדרך שונה ממה שבחרתי עד היום. אבל מעל הכל חשוב לזכור שאם נכשלתי - זה לא אומר שאני כישלון. אם עשיתי עברה - זה לא אומר שאני רשע. הייתה לי סיבה מסוימת להתנהגות הזו, ועם הגישה הזו צריך להיכנס לכל התהליך הזה. לזכור שבבסיס שלנו, כולנו טובים".

זה 20 שנה ששמאע עומד בראש 'המרכז הישראלי לאבחון ואימון', ובאמתחתו עשרות ספרים שקשורים לתחום התמחותו. לשאלתי אלו בעיות ניתן לגלות באמצעות שיטה זו משיב שמאע כי בפסיכולוגיה נהוג לחלק את סוגי הבעיות לשלוש קטגוריות עיקריות: האני הסודי, האני הלא מודע והאני העיוור - ששלושתן מעידות על סוגי אישיות שונים אצל הילדים. 

"האני הסודי הוא צורת חשיבה שבה הילד מרגיש שאת זה רק הוא יודע, ובני אדם אחרים לא יודעים. 'האני העיוור' זו צורת חשיבה שבה הילד רואה שאנשים מסתכלים עליו בצורה מסוימת ורואים עליו שהוא כזה וכזה - אך הוא עצמו לא רואה את זה על עצמו, כמו אותו ילד שאכל עוגת גבינה וכולם יראו את השאריות על פניו חוץ ממנו. ובאני הלא מודע - הילד לא מודע לעצמו, ולא מודע לאנשים אחרים. באני הסודי למשל, נוכל לגלות מה הילד מתבייש להגיד, על מה הוא חושב, איזה דברים הוא מסתיר וכדומה. 

 

האם ילדים שיודעים לצייר יותר יפה מן האחרים, בין אם זה כישרון מולד או נרכש - יימצאו בהם פחות 'בעיות' מילדים שמשרבטים על הדף קווים וקשקושים?

"אין ספק שזה יקשה על האבחון, ובמקרה כזה אצטרך להשתמש במבחנים נוספים כמו מבחן ורטג או מבחן 'כוכבים וגלים' שבאמצעותו אוכל לראות את היחס בין החלק האמוציונאלי והחלק הרציונלי של הילד".

 

הילד 'שכח' לצייר דמות כלשהי מהמשפחה. מה זה בעצם אומר?

בדיקת ציורי ילדים מקצועית נעשית בשלושה שלבים: בשלב הראשון בודקים המאבחנים את מיקומם וגודלם של האלמנטים שצויירו - סוג הקו, מידת הלחץ שהופעל על הטוש, הצבע או העיפרון, מיקום דמויות ועוד. בשלב השני עורכים המאבחנים השוואה בין ציורו של הילד לציורים של ילדים אחרים בני אותו הגיל. בשלב השלישי מנסים להבין מדוע בחר הילד בצבעים שבהם השתמש, ומדוע שילב אותם באופן הזה בציור. בגמר האבחון מתקבלת תמונה מלאה ומעמיקה על עולמו הפנימי של הילד, שמורכב מרבדים על גבי רבדים של סיבה ותוצאה. 

 

מאיזה גיל ניתן להתחיל לאבחן ציור של ילד?

"בסביבות גיל 5-6, כשהילד כבר יכול לדבר ולהסביר את עצמו. אחד הציורים האהובים על מאבחנים הוא ציור משפחה שבו מבקשים מהילד לצייר את המשפחה שלו. האבחון הזה יכול ללמד אותנו המון על התפיסה של הילד את עצמו בתוך מערך המשפחה, ואיפה הוא מרגיש ביחס לאחיו או להוריו. כשילד מצייר משפחה ובמקום אבא צייר את סבא או הוסיף אותו - אתה מבין שהסבא הוא דמות דומיננטית בחייו".

 

ואם ילד שכח לצייר דמות מסוימת במשפחה, מה זה אומר?

"אין דבר כזה. הכלל באימון הוא שאם הוא 'שכח' - אז יש סיבה לזה. כשאתה אומר לילד לצייר משפחה זה צריך להיות מובן מאליו שבמשפחה כולם נמצאים. קשה לשכוח אבא או אמא או אח. אם הילד שוכח, אז צריך לבדוק מה הסיבה לזה".

 

מתי תשלח הורים לאבחון דרך השיטה הזו, ועד כמה אתה ממליץ להורה ללמוד את זה בעצמו?

"אני ממליץ לכל הורה, מחנך ומטפל שבא במגע עם ילדים - להכיר את התחום לפחות על קצה המזלג. כיום יש מיני סדנאות שנותנות כלים מעולים למי שרוצה להבין בנפש הילד, ולעזור לו לפתור את בעיותיו. על אבחון מקצועי יותר אמליץ כשהבעיות הן לא בעיות נורמטיביות. אם ילד מדי פעם לא עושה שיעורים או לא בא לו ללכת לבית הספר - זה חלק בלתי נפרד מתהליך ההתבגרות, ולא על זה אני מדבר. אני מדבר על התנהגות מוקצנת ויוצאת דופן שצריכה להדליק נורת אזהרה אדומה אצל ההורה והמחנך, למשל כשהילד מסרב להביא חברים הביתה. גם אם מדובר בבן יחיד - הוא אמור לרצות להיות מוקף בחברים, ואם הוא לא רוצה יש כאן בעיה וצריכים לפתור אותה. 

"אבל כפי שאמרתי בהתחלה, אני חוזר ואומר שלפני שמתחילים לאבחן אתגרים שיש לבני אדם - צריכים לאבחן את הכוחות המדהימים, לראות את הצדדים החיוביים, החזקים והאנרגטיים של הילד. למשל ילד שהוא אימפולסיבי - יש לו יכולת תגובה מלאה, שכוללת בתוכה את כל הפרטים. הוא לא מסתיר דבר. זה אומר שבתוך ההתנהגות השלילית יש דברים טובים, וצריכים למצוא אותם ולהגדיל אותם בעיני הילד ובעיני עצמנו כמחנכים. 
לפני שמתחילים לאבחן אתגרים שיש בבני אדם צריך לאבחן את הכוחות המדהימים - לראות את הצד החיובי, החזק והאנרגטי שיש באדם אבחון תמיד יתחיל עם כוחות ויכולות, עם הדברים הטובים. בכל תכונה שלילית תמיד יש משהו חיובי. אימפולסיבי - יכולת תגובה מלאה. בתוך הדבר השלילי הזה צריך למצוא את הנקודה החיובית שיש בתוך המקסים".

טיפ לאנשים ללא כל ידע שרוצים להיכנס לתחום - למשל אמהות שרוצות להירשם לסדנה?

"אבחון הציורים הוא תהליך קסום אל תוך נפשו של הילד פנימה, ובכוחו להעניק כלים מופלאים ומדהימים למי שלומד אותו. כל אחת יכולה ללמוד ולהעשיר את ידיעותיה בתחום, למרות שמדובר בעולם אינסופי שבכל פעם מתגלים בו דברים חדשים. מי שעוד לא התנסתה בזה, אני ממליץ על השיטה בחום. אחרי קורס כזה - אין ספק שתדעי 'לקרוא' את הבן שלך ולהבין מה עובר עליו ברגע נתון, בצורה הרבה יותר מעמיקה וטובה".

להרשמה למיני סדנה לאבחון ציורי ילדים בהידברות התקשרו למספר 0732221290

לרכישת הספר 'המדריך השלם לאבחון ציורים' לחצו כאן

תגיות:גלעד שמאעגרפלוגיה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה