המצעד

חם לכם? הצצה למקומות הקרים בעולם

העיירה שבה הטמפרטורה הממוצעת היא מתחת לאפס, והכפר שנמצא בלב סיביר. המצעד מציג: המקומות הקרים בעולם

  • ג' אב התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

ורחויאנסק , רוסיה

בזמן שאתם מתחממים לכם בשמש הקיצית הנעימה, בטח ינחם אתכם לדעת שיש אנשים שיש להם צרות גדולות יותר. קחו את ורחוינאסק שברוסיה, לדוגמה. בוורחויאנסק, הממוקמת 2,404 ק"מ מהקוטב הצפוני, מתגוררים 1,434 תושבים. וקר בה. מאד קר בה.

למעשה, העיר ששוכנת במקום שהוקם כמבצר ב-1638 ושימש כמרכז אזורי בכל הקשור לגידול צאן וכריית זהב, הפכה בין  1860 ועד לתחילת המאה ה-20 כמקום גלות מבוקש לאלו שמרדו בצאר.  ולא בכדי, אחת הסיבות לבחירתה כיעד הגלות נובעת מכך שבינואר הטמפרטורה הממוצעת נופלת למינוס 45.7 מעלות צלזיוס, ולמעשה הטמפרטורה החודשית החציונית בין אוקטובר ועד אפריל היא מתחת לאפס.

 אוימיאקון, רוסיה

בכפר אוימאקון שבמרכז סיביר גרים 1200 אנשים, והמעלות הכי קרות שנמדדו בו אי פעם הגיעו ל-71 מעלות מתחת לאפס. בכפר, המרוחק 3 ימים נסיעה במכונית מהעיר יקוטסק – גם היא מככבת בקביעות ברשימת המקומות הקרים בעולם, מתגוררים קרוב ל-800 תושבים. איך הם שורדים שם? לא ברור.

מה שכן, העיירה קרויה על שם מעיין מים חמים מקומי, שבימי החורף הקרים הופך לאתר התכנסות לתושבי העיירה, שנאלצים לנתץ את מעטה הקרח העבה שמעטר אותו בכל פעם מחדש. בצעד מתבקש אך חסר תוחלת, מועצת התיירות המקומית מנסה לשווק את המקום כיעד תיירותי לאוהבי אקסטרים. ב-6 בפברואר, 1933 נרשמה במקום הטמפרטורה הנמוכה ביותר אי פעם: 46.6 -מעלות צלזיוס.

אינטרנשיונל פולס, מינסוטה

העיר אינטרנשיונל פולס נמצאת במדינת מינסוטה שבמרכז ארצות הברית, יש בה 6500 תושבים, ואם יש משהו אחד שאפשר לומר עליה בוודאות הוא שמאד מאד קר בה. אמנם הטמפרטורות באינטרנשיונל פולס גבוהות פי 2 בהשוואה לוורחויאנסקי או אוימיאקון, אך היא עדיין מתהדרת בכתר המקום הכי קפוא בארה''ב. כמה קפוא?

הטמפרטורה הממוצעת בינואר נעה סביב מינוס 16 מעלות צלזיוס ביום רגיל, ועד מינוס 20 מעלות בימים קצת יותר קרים. בחורף, השלג נערם לגובה של 170 סנטימטרים, שזה בערך הגובה הממוצע של בן אדם רגיל.

פרייזר, קולורדו

העיירה פרייזר ממוקמת בגובה 2,613 מטרים בהרי הרוקי ומתגוררים בה 910 תושבים. החורפים בפרייזר הם בין הקרים ביותר בארצות הברית, כאשר הטמפרטורה החציונית השנתית מסתכמת ב-0 מעלות צלזיוס. בקיץ, לעומת זאת, "ממש" חם שם, והטמפרטורה הממוצעת מגיעה למינוס 1.6 מעלות בשיאו של הקיץ. בערך כמו בימים הכי קרים אצלנו, להזכירכם.

באופן מסורתי, פרייזר ואינטרנשיונל פולס נמצאות במחלוקת סוערת סביב הזכאות לתואר הרשום "קופסת הקרח של המדינה". אף שהחורפים קרים יותר באינטרנשיונל פולס, הממוצע השנתי נמוך יותר בפרייזר.

אנחנו מאחלים הצלחה לשני הצדדים.

יקוטסק, רוסיה

 מהי העיר הקרה בעולם? למרות כל העיירות הקפואות שנמצאות בראש הרשימה, לעיר יקוטסק הרוסית יש קהל מעריצים נאמן שיוכיח לכם באותות ובמופתים שהיא אכן הראויה לכתר. ואתם יודעים מה, מאד יכול להיות שהם צודקים. למעשה, הטמפרטורה הנמוכה ביותר בעולם מחוץ לאנטרקטיקה אכן נמדדה לא הרחק מיקוטסק בבקעת נהר יאנה. מה שבטוח, אין ספק שגם בלי מדידות לא קל לחיות בה. בספטמבר נופלת הטמפרטורה מתחת לאפס, והיא לא עולה חזרה עד מאי. בינואר, הטמפרטורה הגבוהה הממוצעת עומדת על מינוס 36.6 מעלות צלזיוס. הטמפרטורה הנמוכה ביותר שאי פעם נמדדה בינואר עומדת על כפור של מינוס 63 מעלות. רבים מתוך 200 אלף התושבים מתפרנסים בתעשיית הכרייה, ובעיר ניתן למצוא לא מעט תיאטראות מוזיאונים ואפילו גן חיות. כאשר נהגי משאיות באזור נוסעים לגיחות אספקה בכפרים השכנים, הם אינם מכבים את המנוע לכל אורך השהות, שנמשכת שבועיים, כדי שלא יקפא.

לפלנד

מיקומו האסטרטגי של חבל לפלנד המשתרע על שטחי פינלנד, רוסיה, שבדיה ונורבגיה, מספק כמה תופעות טבע מרהיבות. בחורף תוכלו לחזות בזוהר הקוטב, ואילו בקיץ תמצאו שמש שזורחת 24 שעות במשך חודש שלם. ברובניימי, בירת לפלנד הפינית, מתגוררים כמעט 60 אלף תושבים, והיא נחשבת לעיר הגדולה בחבל. הטמפרטורה הממוצעת, אגב, היא מינוס 15 מעלות.

גרינלנד

האי הגדול בעולם, השוכן באוקיינוס הצפוני, הוא למעשה טריטוריה דנית בעלת שלטון אוטונומי הנחשבת, בצדק, לאחד המקומות היפים בעולם. כ-84% משטחה של גרינלנד מכוסים קרח ופיורדים ענקיים מצויים לכל אורך חופיה. במזרח גרינלנד משתרע הפיורד הארוך בתבל, קנגרטיטיווק (אל תנסו לבטא את זה, חבל על השיניים), שאורכו 350 ק"מ.

הטמפרטורות, למקרה שהתעניינתם, לא ממש חמות ובעיר אייסמיט (בשר מת, בגרמנית) הצפונית נמדדו בזמנו גם מינוס 85 מעלות מתחת לאפס בשיא החורף.

תגיות:מזג אווירהמצעד

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה