מטות-מסעי

ראש חודש אב – לתפוס את החודש ב"ראש טוב"

אומרים המקובלים שמי שתופס את החודש ב"ראש טוב", כלומר מקבל את החודש עם החלטות טובות, אמונה ובטחון – יכול למשוך השפעות חדשות וטובות מן השמים

חודש אב (צילום: shutterstock)חודש אב (צילום: shutterstock)
אא

פרשות מטות ומסעי הן החותמות את ספר במדבר.

הפרשה פותחת במילים "אֵלֶּה מַסְעֵי בְנֵי-יִשְׂרָאֵל, אֲשֶׁר יָצְאוּ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם--לְצִבְאֹתָם: בְּיַד-מֹשֶׁה, וְאַהֲרֹן. וַיִּכְתֹּב מֹשֶׁה אֶת-מוֹצָאֵיהֶם, לְמַסְעֵיהֶם--עַל-פִּי ה'; וְאֵלֶּה מַסְעֵיהֶם, לְמוֹצָאֵיהֶם".

מ"ב מסעות עברו בני ישראל במדבר. אומרים המקובלים ש-מ"ב זה שם קדוש המתקן את כל הקלקולים שהיו במסע.

אומר הבעש"ט הקדוש, שמ"ב מסעות שעברו בני ישראל במדבר, הן תבנית המהלכים שעובר כל אדם במסע חייו. ומביא רבנו בחיי פירוש נפלא שמסביר את המשמעות של שמות המסעות, וכותב כך:

"שהכל לפי מחשבתם של ישראל בהקדוש ברוך הוא" (רבנו בחיי על התורה, מסעי).

כשבני ישראל היו דבוקים בבורא יתברך שמו באמונה, בביטחון ונוסעים במחשבתם במחשבה טובה, היתה מידת הרחמים עליהם והיו חונים בהר שפר – מלשון שפיר, או במתקה – מלשון מתיקות.

וכשהיו נופלים ממדרגת האמונה וחוטאים במחשבתם  היו חונים בדפקה, מלשון פגם או במרה, מלשון מרירות.

הפרשה מלמדת שבדרך שאדם רוצה לילך – מוליכין אותו. הרצון מגיע מצרוף של מחשבות המשפיעות על הלב, וכמו שאומר שלמה המלך במשלי: "מכל משמר נצור לבך כי ממנו תוצאות חיים".

אומר הבעש"ט ש"בודאי נכתבו המסעות בתורה, להורות הדרך הישר לאיש הישראלי, לידע הדרך הישר אשר ילך בו כל ימי חייו" (בעש"ט על התורה, מסעי).

על כך גם מתבססת משנתו הידועה של הבעל שם טוב "מקום שמחשבתו של אדם מגעת – שם הוא כולו".

"וַיְדַבֵּר מֹשֶׁה אֶל-רָאשֵׁי הַמַּטּוֹת" – הכל מתחיל בראש.

צריך לדעת שבמסע החיים, לא פעם נתקלים בדרך לא סלולה, אבנים או בורות, וכשם שהאדם צריך להטות רגליו ולהיזהר שלא למעוד, כך מחשבתו של אדם עלולה להטותו לעצבות, חס ושלום, או לשמחה. משה רבנו מכוון את העם להסתכלות גבוהה, לראות את התכלית ולכוון אל מידת הרחמים. גם כשיש "אבנים" בדרך, יש להפכן לאבני דרך מאירות ומחשלות, להפוך "קביים" ל"כנפיים" ולעוף גבוה לאתרים של אמונה, שמחה ובטחון.

אומר ר' נחמן בתורה נ' ליקוטי מוהר"ן תנינא:

הַמַּחֲשָׁבָה בְּיַד הָאָדָם לְהַטּוֹתָהּ כִּרְצוֹנוֹ לְמָקוֹם שֶׁהוּא רוֹצֶה. וְאִי אֶפְשָׁר שֶׁיִּהְיוּ שְׁנֵי מַחֲשָׁבוֹת בְּיַחַד כְּלָל. וַאֲפִלּוּ אִם לִפְעָמִים מַחֲשַׁבְתּוֹ פּוֹרַחַת וּמְשׁוֹטֶטֶת בִּדְבָרִים אֲחֵרִים וְזָרִים, הִיא בְּיַד הָאָדָם לְהַטּוֹתָהּ בְּעַל כָּרְחָהּ אֶל הַדֶּרֶךְ הַיָּשָׁר לַחֲשׁב מַה שֶּׁרָאוּי. וְהוּא מַמָּשׁ כְּמוֹ סוּס שֶׁפּוֹנֶה מִן הַדֶּרֶךְ וְסָר לְדֶרֶךְ אַחֵר שֶׁתּוֹפְסִין אוֹתוֹ בְּרִסְנוֹ וּמַחֲזִירִין אוֹתוֹ בְּעַל כָּרְחוֹ אֶל הַדֶּרֶךְ הַיָּשָׁר, כְּמוֹ כֵן יְכוֹלִים לִתְפּס אֶת הַמַּחֲשָׁבָה בְּעַל כָּרְחוֹ לַהֲשִׁיבָהּ אֶל הַדֶּרֶךְ הָרָאוּי.

 

ראש חודש אב – לתפוס את הראש ב"ראש טוב"

כתוב בספר יצירה על חודש אב: "המליך אות ט' בשמיעה, וקשר לו כתר וצרפן זה בזה וצר בהם אריה בעולם, אב בשנה וכליה בנפש זכר ונקבה".

האריה הוא "מלך החיות". אריה – אותיות "ירא ה'" – רק אדם שיש בו יראת שמים מסוגל לשמוע את הקול הפנימי – ה"ג'י-פי-אס" המוליך אותו בדרך המלך.

אומרים המקובלים שמי שתופס את החודש ב"ראש טוב", כלומר מקבל את החודש עם החלטות טובות, אמונה ובטחון – יכול למשוך השפעות חדשות וטובות מן השמים וכן בשפת המקובלים זה נקרא "למתק את הדינים בשורשם".

אב – ר"ת אלול בא. חודש אב מתחיל בחציו הראשון בהנהגה של דין, ובחציו השני מתהפכת ההנהגה לרחמים, בה מתגלה אהבתו וקרבתו של אבינו שבשמים.

"אב"  - מהמילה "אבא", המוליך את בנו יד ביד בדרך בטוחה וטובה, מתוך רחמים ואהבה.

המסר הוא שהקדוש ברוך הוא רוצה להוביל אותנו דרך מסעות מלאים בקדושה ובשפע, אך כדי שיוכל האדם לממש את העונג המוכן עבורו מן השמים, עליו לכוון את רגשותיו ורצונותיו אל עבר המחשבה שבכוחה להזין את הכתובת הנכונה אליה הוא רוצה להגיע, מבלי שיטו אותו הדמיונות (המדיינים) לדרכים אפלות, הראש שלנו הוא כתוכנת מחשב וכדי לחשב את המסלול נכון, יש לבחור מסלול מדויק. ו"בדרך שאדם רוצה לילך מוליכין אותו". מוליכין מלשון מלוכה – כל אדם רוצה ללכת ב"דרך המלך" ונראה שהתחדשות תקופת הזמן יכולה לסייע לנו ללכת בדרך הטובה.

 

א' באב – פטירת אהרון הכהן

בראש חודש אב נפטר אהרן הכהן, כמו שכתוב: "וַיָּמָת שָׁם... בַּחֹדֶשׁ הַחֲמִישִׁי בְּאֶחָד לַחֹדֶשׁ" (במדבר ל"ג, ל"ח). בפטירתו בתאריך הזה אולי רצה לומר: "דעו שא"ב, זה לאהוב זה את זה ולכבד זה את זה".

אהרן הכהן היה אוהב שלום ורודף שלום. בזכותו זכו עם ישראל לענני הכבוד שסוככו עליהם, ורק בפטירתו נגלו לעיני העם "ההרים", כשמת בנשיקה ונקבר בהר ההר.

כעת התבהרה העובדה שחייב כל יהודי לשאת עיניו אל ההרים ולשאול "מאין יבוא עזרי?", ולבקש מאבא: "תן לי יד, תוביל אותי, תשמור עלי כדי שאצליח במסע חיי!".

טיפ:

מי ש"הולך ישר" – תמיד יהיה מאושר

ומי ש"הולך עקום" – תמיד יישאר בלי כלום

 

ימי פטירת צדיקים בחודש אב:

א' אב – אהרון הכהן

ג' אב - רבי שמשון מאוסטרופולי

ה' אב – הרב יצחק לוריא אשכנזי, האר"י הקדוש

ז' אב – רבי שלום נח ברזובסקי, ה"נתיבות שלום", האדמו"ר מסלונים

ט' אב – רבי יצחק יעקב הלוי הורוויץ, ה"חוזה" מלובלין

י"ג אב – רבי נתן שפירא מקראקא, "מגלה עמוקות"

כ"א אב – רבי אהרן רוקח, האדמו"ר מבעלז

כ"ג אב - רבי יעקב ישראל קַנייבסקי, "הסטייפלר"

תגיות:ראש חודש אבהרבנית חדוה לוי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה