לומדים תורה

הלכות מצויות שאינן ידועות כל כך בנושא יום טוב ועירוב תבשילין

מקבץ שאלות הלכתיות מצויות בנושא יום טוב ועירוב תבשילין, מתוך הספר: "לחיות כהלכה – הלכות מצויות שאינן ידועות כל כך"

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

איך צריך לברור ביום טוב

שאלה: הרוצה לברור אוכל באכילתו ביום טוב, מה הוא צריך להוציא, האוכל או הפסולת?

תשובה: הוא צריך להוציא המין שהוא המיעוט, לכן אם האוכל הוא הרוב, יוציא הפסולת [* אמנם יש אומרים שאין להוציא הפסולת אם כך דרך ברירתו בחול], ואם יש יותר טירחא בהוצאת הפסולת, יוציא האוכל, כי העיקר הוא למעט בטירחא.

מקורות: שו"ע א"ח תק"י ב', משנה ברורה שי"ט י"ח [* עיין בהערות], וע"ע משנה ברורה תק"י ח', שו"ע הרב קונטרס אחרון תק"י ב', ג', הלכות המועדים י' ב', חגים ומועדים בהלכה עמ' נ"ה, שמירת שבת כהלכתה ח"א ד' ג'.

הערות: תמיד אין לברור בידו או בכפית ומזלג, פסולת מתוך האוכל ביום טוב, בדבר שדרכו בכך בחול (חוט שני על יום טוב עמ' קכ"ח) [ועיין משנה ברורה תק"ד כ', תק"ו י"א, י"ב, שמירת שבת כהלכתה ח"א ד' ח'].

[וע"ע שער הציון תק"ו י"א, י"ב, ביאור הלכה תק"ד ג' משום, תק"י ב' הבורר, הלכות המועדים י' ח', י"ג, הלכות חג בחג על יום טוב ח"א ה' ב'-ו', חגים ומועדים בהלכה עמ' נ"ד, לקט הלכות יום טוב ט' ד', ו', י"ב י"ז, מבקשי תורה ספר הזכרון על הגרש"ז אויערבאך זצ"ל ח"א עמ' קע"ו, קפ"ד, נטעי גבריאל על יום טוב ח"א ה' י"א, י"ב, ס"ק א', שבות יצחק על יום טוב ט' א', שמירת שבת כהלכתה ח"א ד' ג', ז', ח', פסק"ת תק"ו ג', סי' תק"י ס"ק 4.]

אם היה יכול לברור מערב יום טוב, נכון לכתחילה להוציא תמיד האוכל מן הפסולת, והמקיל גם בזה יש לו על מי לסמוך (ביאור הלכה תק"י ב' אם) [וע"ע חוט שני על יום טוב עמ' קכ"ז].

הוספות: כשמותר לברור בשבת (באופנים המבוארים בשו"ע א"ח סי' שי"ט), תמיד צריך להוציא את האוכל מן הפסולת, אפילו אם הוא מרובה על הפסולת (שו"ע א"ח שי"ט ד').

***

עירוב תבשילין-ממתי מותר לבשל ביו"ט לשבת

שאלה: כשיש יומיים של יום טוב (בראש השנה, ובחוץ לארץ בכל יום טוב) הסמוכים לשבת, המניח עירוב תבשילין בערב יום טוב, האם מותר לו לבשל ביום הראשון של יום טוב עבור שבת?

תשובה: אסור לבשל ביום הראשון של יום טוב עבור שבת, אפילו אם יודע שיהיה לו אונס ולא יוכל לבשל ביום השני של יום טוב, שלא תיקנו עירוב תבשילין אלא ליום הסמוך לשבת.

מקורות: שו"ע א"ח תקכ"ז י"ג, משנה ברורה תקכ"ז מ"א.

הערות: ובדיעבד אם בישל ביום הראשון של יום טוב עבור שבת, דעת הט"ז להתיר לאכול המאכלים (משנה ברורה תקכ"ז מ"ב), והוא חולק על המהרש"ל שאוסר לאוכלם אפילו בדיעבד (שער הציון תקכ"ז ס"א) [וע"ע עירוב תבשילין הערוך ח"ב כ"א ו', ז'].

***

עירוב תבשילין-עד מתי מותר לבשל ביו"ט

שאלה: המניח עירוב תבשילין בערב יום טוב, עד מתי מותר לו לבשל ביום טוב עבור שבת?

תשובה: צריך ליזהר לבשל המאכלים, באופן שיהיו מבושלים לפחות שליש בישולם בעוד היום גדול, דהיינו שישאר מספיק זמן ביום, שאם יזדמנו לו אורחים, הם יוכלו לאכול ולהנות מהמאכלים מבעוד יום (לפני השקיעה).

מקורות: משנה ברורה תקכ"ז ג', ועיין שו"ע הרב תקכ"ז ח', קיצור שו"ע ק"ב ג', וע"ע עירוב תבשילין הערוך ח"ב סי' כ"א סעיף ט"ו, ס"ק נ"ג.

הערות: כשיום טוב שני [של ראש השנה, או בחוץ לארץ בכל יום טוב (עירוב תבשילין הערוך ח"ב סי' כ"א ס"ק ס"ה)] חל בערב שבת, בשעת הדחק יש להקל לבשל עד סמוך לשבת, ואפשר דהוא הדין גם כשיום טוב ראשון חל בערב שבת, אבל לכתחילה ודאי צריך ליזהר בזה, ובפרט ביום טוב ראשון שהוא מדאורייתא (משנה ברורה תקכ"ז ג').

***

עירוב תבשילין-ממתי אפשר לאוכלו

שאלה: האם מותר לאכול את העירוב תבשילין לפני שבת?

תשובה: אין לאכול את העירוב תבשילין עד שיגמור כל ההכנות לשבת (אפיה ובישול [* וכדומה]), ויש אומרים גם עד שידליק נרות שבת.

מקורות: שו"ע א"ח תקכ"ז ט"ו, ט"ז, י"ט [* משנה ברורה ש"ב י"ז, ביאור הלכה תק"י ב' אם, שו"ע הרב תק"ג ג'], וע"ע עירוב תבשילין הערוך ח"ב כ' י"ג, שמירת שבת כהלכתה ח"א פרק ב' ס"ק ל"ו.

הערות: ואם נאכל העירוב (או התקלקל או נאבד) לפני שבת, אם נשאר ממנו כזית מהתבשיל, יכול לסמוך עליו (גם לענין אפיה) (שו"ע א"ח תקכ"ז ט"ו, משנה ברורה תקכ"ז מ"ו) [וע"ע עירוב תבשילין הערוך ח"ב כ' ד'], ואפילו אם לא נשאר כזית מהתבשיל, מכל מקום יכול לסמוך על עירובו של רב העיר (שו"ע א"ח תקכ"ז ז') [וע"ע שם, עירוב תבשילין הערוך ח"ב י"ח י"ח, י"ט].

הוספות: הפת שעירב עליו, נכון להניחו עבור לחם משנה של שבת בלילה ובבוקר, ובסעודה שלישית יבצע עליו (משנה ברורה תקכ"ז מ"ח), והגרש"ז אויערבאך זצ"ל אמר שהנוהג לבצוע בכל סעודה על לחם משנה, יותר טוב שיבצע עליו בסעודת ליל שבת (שמירת שבת כהלכתה ח"א פרק ב' ס"ק ל"ז) [וע"ע אור לציון ח"ג פרק כ"ב ס"ק א'].

השאלות והתשובות נלקחו מתוך הספר: "לחיות כהלכה - הלכות מצויות שאינן ידועות כל כך". לרכישת הספר בהידברות שופס, לחצו כאן.

תגיות:הלכהיום טובעירוב תבשיליןלחיות כהלכה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה