חדשות בעולם

טורקיה: ארדואן הושבע לכהונת נשיאות שנייה ומינה את חתנו לשר האוצר

בנאום ההכתרה שנשא באנקרה הבטיח ארדואן לאזרחי ארצו "מדינה חזקה יותר, עם ממשלה חזקה יותר"

אא

רג'פ טאיפ ארדואן החל אתמול באופן רשמי את תקופת הכהונה השנייה שלו בתפקיד נשיא טורקיה. בטקס חגיגי שנערך בבניין הפרלמנט בבירה אנקרה הושבע ארדואן לנשיא, ומספר שעות לאחר מכן פרסם את הרכבה של הממשלה החדשה.

כהונתו השנייה של ארדואן עומדת בצל המעבר של המערכת הפוליטית הטורקית ממשטר פרלמנטרי למשטר נשיאותי, וזאת בעקבות התיקונים לחוקה שאושרו בשנה שעברה במשאל עם. מדובר בשינוי המשמעותי ביותר שעובר על המערכת הפוליטית הטורקית מאז שמוסטפא כמאל אטא טורק ייסד ב- 1923 את טורקיה המודרנית על חורבותיה של האימפריה העות'מאנית.

ארדואן, שהגשים עתה את רצונו הישן נושן להדק את שליטתו על המערכת הפוליטית, נימק את המעבר למשטר נשיאותי בצורך להגביר את הצמיחה הכלכלית ולהבטיח את הביטחון לאזרחי טורקיה. במסגרת השינוי המשטרי בוטלה משרת ראש הממשלה; בכוחו ובחשיבותו של הפרלמנט תחול ירידה ניכרת, וסמכויותיו ומעמדו של ארדואן יתחזקו בהדרגה.

בנאום שנשא בארמון הנשיאות באנקרה לאחר השבעתו, הגדיר ארדואן את המעבר למשטר נשיאותי כ"התחלה חדשה עבור טורקיה" והבטיח כי כעת טורקיה תהיה "מדינה חזקה יותר, עם ממשלה חזקה יותר": "אנחנו משאירים מאחור את המערכת שגרמה בעבר מחיר כבד של תוהו ובוהו פוליטי וכלכלי".

ארדואן לא בזבז זמן: הוא מיהר לנצל את הסמכות החדשה שהוענקה לו בעקבות ביטול משרת ראש הממשלה והכריז כבר אמש על הרכבה של הממשלה החדשה. בין המינויים המעניינים בממשלה זו – הרמטכ"ל חולוסי עקאר, שקודם לתפקיד שר ההגנה; ובראט אל-בייראק, חתנו בן ה- 40 של ארדואן, שהוקפץ מתפקיד שר האנרגיה למשרת שר האוצר. שר החוץ מבלוט צ'בושולו נשאר בתפקידו.

לאל-בייראק תהיה עבודה קשה לייצב את הכלכלה הטורקית המקרטעת: האינפלציה עלתה בחודש שעבר ב- 15% - שיעור העלייה הגבוה ביותר מזה עשור – וזאת למרות שמאז חודש אפריל הבנק המרכזי של טורקיה העלה את הריבית ב- 5%. במהלך השנה איבדה הלירה הטורקית כמעט חמישית מערכה מול הדולר, וזאת בין השאר בשל החשש שארדואן מתכנן להדק את שליטתו על הכלכלה המקומית.

תגיות:טורקיהארדואן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה