כתבות מגזין

8 טיפים חשובים ללימוד צילום

הצלם אלי כהן (אליקו) מגיש לכם 8 טיפים יעילים לצילום נכון ואיכותי, החל משלב רכישת המצלמה ועד לתוצאה המוגמרת

הירקוןהירקון
אא

שלום וברכה, אנשים יקרים! לא מעט אנשים אוהבים לצלם, אך רבים מאיתנו פשוט לא יודעים איך לעשות זאת בצורה טובה ונכונה. הנה כמה טיפים שיעזרו לכם.

1. איזו מצלמה הכי כדאי לקנות? ואיך משמשים בה?

לא מעט אנשים פונים אלי כדי שאמליץ להם על מצלמה לרכישה: איזה סוג מצלמה, איזו חברה הכי טובה. גם אחר הרכישה פונים אלי בשאלה באלו הגדרות להשתמש כדי שהתמונה תצא הכי טוב.

בשביל לעשות סדר בדברים, חשוב לדעת:

יש שני סוגי מצלמות: המצלמות הביתיות שכולנו מכירים, ומצלמות מתקדמות יותר שנקראות מצלמות רפלקס (DSLR). במצלמות הרפלקס ניתן (בדרך כלל) להחליף את העדשות, ובהן יש לנו שליטה מלאה על כל הגדרות הצילום (צמצם, תריס, iso וכו').

אחד ההבדלים העיקריים בין המצלמות הוא במחירן. מצלמה ביתית עשויה לעלות מאות שקלים בודדים, ואילו מצלמת רפלקס יקרה יותר.

קניתם מצלמת DSLR ואתם שואלים באלו הגדרות להשתמש?

חשוב לדעת שחלק מהחנויות המציעות מצלמות רפלקס למכירה, מציעות הדרכה בסיסית בהפעלת המצלמה. בנוסף לכך – לכל מצלמה יש חוברת הדרכה.

בדקו קודם כל את חוברת ההדרכה. בדרך כלל היא תהיה באנגלית. נסו להבין אותה, ואל תהססו לבקש עזרה מקרובי משפחה.

שימו לב שחוברת ההדרכה לא תהיה בשפה לא מוכרת, כמו יפנית. בדרך כלל ניתן גם להוריד את חוברת ההדרכה מהאינטרנט.

למדו לשלוט במצב ה- Manual(ידני). במצב זה אנו יכולים לשלוט בכל ההגדרות.

כשאתם חושבים שכבר הבנתם, עליכם לצאת עם המצלמה (עדיף ביום), לצלם ולצלם, ולנסות הגדרות שונות ואפשרויות שונות, לטעות וללמוד מהטעויות... רק כך תצליחו.

למה אתם מחכים? צאו לשטח!

2. יסודות בצילום

במצלמה שמאפשרת מצב ידני יש שלושה גורמים עיקריים שאנו שולטים עליהם. מי שיודע לשלוט בגורמים אלו בדרך הנכונה יכול להוציא תמונות חדות ומרשימות.
לפני שנתחיל אני רוצה לספר לכם על מבנה העין שלנו. כן, כן! פעולת הצילום דומה מאד לעין שלנו, ואם נבין טוב כיצד העין פועלת, נוכל לזכור בקלות את שלושת הגורמים במצלמה.

אתייחס לשלושת מרכיבי העין הבאים: האישון, העפעף, והרשתית.

האישון – שולט בכמות האור המגיעה אל הרשתית.

העפעף – שומר על לחות העין וקובע כמה אור יכנס לעין. אם נעצום לגמרי את העין, לא נראה דבר.

הרשתית – היא ה"גב" של העין. בה מתכנס האור לתמונה שעוברת ממנה אל המוח.

ועכשיו... איך כל זה קשור למצלמה?

אישון = צמצם

הצמצם הוא מנגנון שנמצא בתוך העדשה, ובנוי מכמה "עלים". תפקיד הצמצם הוא לשלוט בכמות האור שתעבור דרך העדשה, ממש כמו באישון: כשיש הרבה אור – האישון קטֵן (הצמצם פתוח במידה מעטה), וכשיש מעט אור – האישון גדֵל (הצמצם פתוח במידה מרובה). בעין זה קורה באופן אוטומטי.

חשוב לדעת: "מספר צמצם" נמוך מורה על כך שהצמצם פתוח יותר, ואילו "מספר צמצם" גבוה מלמד שהצמצם פתוח פחות!

בנוסף לכך, לצמצם יש תפקיד חשוב לגבי "עומק השדה" שלנו. צמצם פתוח לרווחה (מספר נמוך) יגרום לאזור מטושטש מסביב לפוקוס (מומלץ לתמונות פורטרט או פרח בודד, לדוגמא), ואילו צמצם סגור (מספר גבוה) יגרום לכך שכל התמונה תהיה בפוקוס (מומלץ לתמונות נוף).

עפעף = סגר/תריס

הסגר (נקרא גם "תריס") הוא התקן שיושב בתוך המצלמה, ותפקידו לשלוט על כמות הזמן שהחיישן ("סרט הצילום") יהיה חשוף לאור, בדיוק כמו העפעף בעין. אם אנו קובעים מהירות גבוהה לתריס, משמעות הדבר היא שהתריס נפתח ונסגר בחלקיק השניה, ואילו כשמהירות התריס נמוכה, התריס נשאר פתוח זמן רב (במצלמות רבות ניתן להשאיר את התריס פתוח במשך חצי דקה. הדבר משמש לאפקטים רבים, כמו צילום תנועת כלי רכב בלילה או צילום כוכבים).

אם נתקלתם בתמונה "מרוחה", יש לכך שתי סיבות: סיבה ראשונה היא שהצלם צילם במהירות תריס נמוכה והידיים שלו רעדו בזמן שהתריס היה פתוח, וסיבה שניה היא שמי שצילמנו היה בתנועה.

רשתית = ISO

תפקידו של ה-ISO הוא לקבוע את הרגישות לאור בסרט הצילום/החיישן.

ככל שערך ה-ISO גבוה יותר, כך החיישן רגיש יותר לאור, והדבר משפיע על איכות הצילום. ISO  גבוה נדרש כשחשוך, אולם המחיר הוא "רעש" בתמונה (התמונה "מלוכלכת" בנקודות קטנות).

איך יודעים מתי לפתוח/לסגור את התריס, מתי לפתוח/לסגור את הצמצם ועל איזה ערך יהיה ה- ISO?

את זה תדעו כשתהיה לכם מצלמה שיכולה לשלוט במצבים אלו, ופשוט תצאו לשטח ותעשו עבודה…

3. קומפוזיציה נכונה בצילום ילדים

קומפוזיציה מורכבת מכמה חוקים שמטרתם לסייע לנו ליצור תמונה מסקרנת ובעלת משמעות. לא פעם יוצא לנו לראות תמונות שונות ולאהוב דווקא תמונה מסוימת. בפרק זה נלמד את חוקי הקומפוזיציה שקשורים בצילום ילדים: מאיזה גובה לצלם את הילד? איפה למקם אותו בתמונה? אם נקפיד על קומפוזיציה נכונה – נקבל תמונה המעוררת ענין וסקרנות בעיני הצופה בה.

גובה העיניים:

הכלל הראשון עליו עלינו להקפיד בצילום ילדים הוא: לרדת לגובה שלהם ולצלם אותם בגובה העיניים שלהם. כשאנו מצלמים ילד במבט מלמעלה, הראש שלו נראה גדול מדי, והמרחק בין ראשו לרגליו מעוות. התוצאה תהיה תמונה המעוותת את דמותו של הילד המצולם, ובזאת החמצנו את המטרה.

מיקום הילד בתמונה: כלל חשוב נוסף הוא שהמיקום של הילד בתמונה יהיה במקום שיחמיא לו ויעניין את הצופה בתמונה.

איך עושים זאת?

כאשר אנחנו רוצים לצלם ילד שגופו ופניו נוטים לצד שמאל של התמונה, אנחנו צריכים למקם אותו בצד ימין של התמונה. כך אנחנו מאפשרים לילד מרחב אישי, וגורמים לתמונה להיראות יפה ומסקרנת יותר.

 

4. תאורה בצילום

אחד הדברים המשפיעים על התוצאה הסופית של התמונה הוא התאורה. תמונה צריכה להיות כמה שיותר קרובה למציאות. אם אתם בחוץ, באור יום – אתם מסודרים ("אור יום" לענייננו: משלוש שעות אחרי הזריחה עד שלוש שעות לפני השקיעה). אור היום הוא טבעי, ויוצר תמונה הקרובה למציאות. אבל קורה לא פעם שאנחנו רוצים לצלם בתוך הבית, או בחוץ בחושך, והתמונות יוצאות לנו "לא משהו"... מה עושים במקרים אלה?

ובכן, קודם כול, אם המצלמה מאפשרת שליטה על רמת ה-ISO, והצילום נעשב התאורה נמוכה, כדאי לנסות ולעלות למספרים הגבוהים (אלף ומעלה). זה ייתן לנו אור בתמונה.

אפשרות נוספת היא להשתמש במבזק ("פלאש"). המבזק המובנה במצלמה הוא בעייתי, משום שהוא זורק את האור הישר על המצולם, ובדרך כלל הדבר הורס את היופי שבתמונה, אבל כשאין ברירה – אין ברירה. לעומת המבזק המובנה, יש מצלמות שניתן להרכיב עליהן מבזק חיצוני, גדול, שניתן להטייה, ועל כך נלמד בטיפ הבא.

5. המבזק החיצוני בצילום

המבזק החיצוני הוא מכשיר אלקטרוני שיוצר הבזק קצר של אור בעוצמה גבוהה. המהירות עשויה לנוע בין החלק ה-1/5000 לחלק ה-1/15,000 של השנייה (תלוי בעוצמת ההבזק). כמו כן ניתן לסובב את המבזק קדימה אחורה, ימינה ושמאלה.

על מנת להפיק תועלת מהמבזק, צריך לדעת איך לעבוד איתו. לרוב, כשנשתמש במבזק, זה יהיה במקום סגור שחסרה לנו בו תאורה מספקת. לכן, אם יש לנו תקרה לבנה – נכוון את המבזק כלפי מעלה, עם הטיה קטנה כלפי המצולם. האור של המבזק ייזרק על התקרה, ומהתקרה הוא יחזור הישר למצולם, והתוצאה תהיה תאורה יפה ורכה (כאמור, כשהתקרה לבנה. אם לדוגמא התקרה היא בצבע חום, נקבל את המצולם בצבע חום אף הוא...).

6. צילום בעלי חיים

באחד מימי החופש יצא לי לבקר בגן החיות המדהים שבפראג. גן החיות משתרע על פני 450 דונם, יש בו כ-4,500 בעלי חיים מ-630 מינים שונים והוא נחשב לאחד הטובים בעולם. בגן חיות זה, המפריד בין טיגריס לאדם הוא זכוכית בלבד.

מאחר שהגן עצום ממדים, עומד לרשות המבקרים רכבל מיוחד שלוקח אותם מקצה אחד לקצהו השני, (לא כיף לעלות ברגל). מהרכבל נשקפת העיר פראג כולה (כדאי לנסוע).

כשאנו מצלמים בעלי חיים מבעד לשמשת החלון של הרכב (כשלא ניתן לפתוח את החלון) או מבעד לזכוכית שמאחוריה נמצא בעל החיים, השיטה הטובה ביותר לצילום היא פשוט להצמיד את המצלמה לזכוכית ככל שניתן, וכך לא יורגש שהצילום נעשה דרך זכוכית. בנוסף, בצילום בעלי חיים צריכים סבלנות רבה, ואז תופסים את התמונה היפה.

אז אם היעד הבא שלכם הוא פראג, דברו איתי. יש לי הרבה טיפים טובים לתת לכם... עד אז, טיול מהנה בספארי!

7. צילום אמנותי

כדי ליצור תמונה אמנותית צריך לצאת קצת מהמסגרת, ולחשוב על זוויות צילום מיוחדות שלא משמשות אותנו בצילום ביום יום. לדוגמא צילום אנשים דרך שער ברזל, צילום עלים על הרצפה בתוספת הצל שהעלה עושה, וכו' וכו'.

כמו כן, נסו לבדוק כיצד נראית התמונה בשחור-לבן, אפקט שיש לו השפעה אמנותית רבה על התמונה.

 

8. טיפים חשובים בצילום

- לא לפחד להתקרב (פיזית) למצולמים שלכם. לא פעם אנחנו מצלמים ממש ממרחק, וחבל... אחד מבכירי הצלמים בעולם נהג לומר: "אם התמונות שלך לא טובות מספיק, סימן שאתה לא קרוב מספיק".

- לא להתקמצן על התמונות. אנחנו בעידן דיגיטלי... צלמו! בטוח שאחת התמונות תצא טוב.

- השקעתם כסף בציוד צילום? הרבו להשתמש בו. אל תהססו להשתמש בו מחשש שיום אחד הוא יפול. מי שבאמת חושש, יכול לבטח את המצלמה.

- יש לכם יום צילומים בעוד שבוע? לכו לשטח כמה ימים לפני המועד, נסו לצלם מזוויות שונות וראו מה יוצא הכי טוב. ביום המיועד תגיעו בטוחים יותר. באחריות.

- למדו את המצלמה שלכם! אם קשה לכם, לכו למי שמבין.

- כשאתם מעבירים את התמונות למחשב, חשוב מאוד לגבות אותם בעותק נוסף, על מנת למנוע מצב בו המחשב קורס והתמונות אבודות.

- לכולנו יש במצלמה אפשרות של "זום". צילום בזום עשוי לגרום לתמונה לצאת חדה פחות. אז אם אינכם מצלמים אריה או דבר מסוכן אחר, פשוט התקרבו פיזית אל המצולם ואל תשתמשו בזום.

- רבים אינם יודעים, אבל גם כשיש לנו מייצב תמונה (VR) במצלמה/עדשה (למניעת תמונות מטושטשות), עדיין תנועות הידיים שלנו גורמות לרעידה של המצלמה, שפוגעת בחדות התמונה. שני פתרונות לדבר: להשתמש בטיימר, שיש ברוב המצלמות, או להשתמש בשלט רחוק ייעודי.

- מי שרוצה לשחק קצת עם האור הטבעי, יכול להיכנס במשך היום לחדר בו האורות כבויים, לפתוח את החלון ולתת למצולם לשבת בדיוק מול האור. התוצאה מדהימה! תאורת חלון יפה ונעימה תאיר את המצולם.

- רוצים לעשות תערוכה קטנה של הצילומים שלכם? קחו אדם מבוגר (סבא, קרוב משפחה) וצלמו יום אחד בחייו: כשהוא אוכל, כשהוא משוחח בטלפון וכו'. הדפיסו את התמונות, ותגלו שיצרתם תערוכה קטנה בבית. נחמד, לא​?

- אם החלטתם לצלם נוף מסוים, אזי לפני הצילום הקדישו מעט זמן להתבונן בנוף, לחוש את היופי שבו, ורק אז – לצלם. ההתבוננות בנוף תאפשר לכם להפיק תמונה שונה מזו שהייתם מצלמים בלא התבוננות. זכרו! אין די בלראות דבר מה ולצלם אותו, צריכים להרגיש מה שאנו מצלמים!

- והטיפ האחרון, הכי חשוב: לזכור שגם צלמים צריכים לפעמים לצלם את עצמם. הלא כן?... חיוך... קליק...

לסיום, עצה קטנה מאליקו.

אחד הדברים החשובים בחיים הוא: תעשו מה שאתם אוהבים. אז לאלה מכם שמרגישים שהם מחוברים מאד לצילום, אל תסתפקו בלימוד באמצעות ספרים. לכו והשתתפו בקורס מעשי בשטח, ותלמדו כמו שצריך. כמו בכל דבר בחיים, כדאי להשקיע! בהסתמך על ניסיוני, אני מציע לקחת שיעורים פרטיים אצל צלמ/ת (אני לא הכתובת). הם ישמחו לעשות זאת תמורת לא הרבה כסף, ואתם תצאו מורווחים. יש בכך יתרון על פני השתתפות בקורס ביחד עם קבוצה גדולה, משום ששם עלולים למרוח את השיעורים ואת הזמן שלכם, וחבל.

שיהיה בהצלחה!

לתגובות: elikophoto@gmail.com

תגיות:לימודצילום

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה