חדשות בעולם

דרמה בבריטניה: שר החוץ בוריס ג’ונסון הודיע על התפטרותו

ההתפטרות של ג'ונסון – בשל התנגדותו לתכנית הברקזיט שמובילה ראש הממשלה תרזה מיי לפרישה מהאיחוד האירופי

(צילום אילוסטרציה: פלאש 90/ Yonatan Sindel)(צילום אילוסטרציה: פלאש 90/ Yonatan Sindel)
אא

מחריף המשבר הפוליטי בממשלת בריטניה: שר החוץ בוריס ג'ונסון הודיע כי הוא מתפטר מתפקידו. להתפטרותו של ג'ונסון קדמה התפטרותו הלילה של דיוויד דיוויס, השר הממונה על הברקזיט – תהליך יציאתה של בריטניה מהאיחוד האירופי. בעקבות דיוויס התפטרו גם סגנו, סטיב בייקר, וכן סואלה ברוורמן, תת-שר במשרד הברקזיט.

דובר מטעם ראש הממשלה תרזה מיי מסר כי היא קיבלה את התפטרותו של ג'ונסון, וכי תודיע בקרוב מי יחליפו בתפקיד. למחליפו של דיוויס מונה שר השיכון דומיניק ראב.

הרקע להתפטרותם של ג'ונסון ודיוויס נעוץ במחלוקת הפנימית בתוך המפלגה השמרנית על האופן בו על בריטניה לפרוש מהאיחוד האירופי. במשאל עם שנערך ביוני 2016 החליטו אזרחי בריטניה ברוב קולות על עזיבת האיחוד. ראש הממשלה מטעם השמרנים, דיוויד קמרון, שתמך בהישארותה של בריטניה באיחוד האירופי, התפטר מתפקידו והוחלף על ידי שרת הפנים דאז, תרזה מיי. בתוקף תפקידה, הוטל עליה לבצע את החלטת הפרישה מהאיחוד שהתקבלה במשאל העם. מיי מובילה את הקו של "ברקזיט רך", הגורס כי גם לאחר עזיבת האיחוד יש לשמור על יחסים קרובים עמו. מנגד, תומכי "הברקזיט הקשוח" במפלגה השמרנית דורשים כי בריטניה תנתק באופן גורף את יחסיה עם האיחוד האירופי.

מועד עזיבתה של בריטניה את האיחוד נקבע ל- 29 במרץ 2919, אך הצדדים לא הגיעו עדיין להסכמה על מתווה הפרישה. בסוף השבוע הובילה מיי את שרי הממשלה לקבלת החלטה על תכנית ברקזיט במתווה "רך" והזהירה כי מי שיתנגד יפוטר מתפקידו. המתווה עליו הוסכם גורס כי גם אחרי היציאה ממסגרת האיחוד האירופי בריטניה תישאר כפופה לחוקיו בכל מה שקשור לסחר הבינלאומי שלה. הוא מחייב את בריטניה להישמע לתקנות האיחוד האירופי בכל הנוגע למכירת מוצרי טובין ומוצרים חקלאיים, ולהגיע להסכם מכסים חדש עם האיחוד.

מראשית דרכה בדאונינג 10, המעון הרשמי של ראש הממשלה, מיי אינה מצליחה לייצב את מעמדה ברמה הלאומית וברמה הפנים-מפלגתית. היא סובלת, בין היתר, מהיעדרו של דימוי סמכותי שיסייע לה להדק את שליטתה בממשלה ובמפלגה השמרנית. המהלך שהובילה ב- 2017 להקדמת הבחירות חזר אליה כבומרנג: הציפיות לחיזוק כוחה של המפלגה השמרנית נכזבו, והיא איבדה את הרוב המוחלט ממנו נהנתה בפרלמנט. בנוסף לכך, המתח הפנים-מפלגתי בסוגיית הברקזיט מעיק כל העת על מיי כאבן ריחיים. האגף האירו-ספקטי – הדוגל בהשקפה ניצית בכל הקשור ליחסים עם אירופה – טוען כי הקו ה"רך" של מיי ביחס לאיחוד האירופי, כפי שבא לידי ביטוי בתכניתה, מהווה מעילה בהבטחתה לפרוש באופן חלק מהאיחוד.

מיי, הנאלצת כל העת לתמרן בין דורשי "הברקזיט הקשוח" לבין הצורך להציג פשרות במו"מ מול האיחוד האירופי בכדי לקדמו ולסכמו, הבהירה כי היא עדיין מחויבת לפרישה מלאה מהאיחוד: "אני חושבת שהמסר שלי הוא שאני לא אאכזב אתכם", אמרה בפנותה לתומכי הברקזיט, "בכל מה שאני עושה, אני מציבה את האינטרסים של המדינה לפני הכל, במקום את שלי. אני חושבת שזו חבילה שנאמנה להצבעה של העם הבריטי. אני מאמינה שהיא תביא לברקזיט, אבל גם תאפשר לנו להבטיח שאנחנו מגינים על המשרות".

תומכי "הברקזיט הקשוח" הגיבו בכעס על תכנית הברקזיט של מיי. דיוויד דיוויס, שהתפטר הלילה מתפקידו כשר הממונה על הברקזיט ונחשב לתומך "ברקזיט קשוח", האשים את מיי כי הדרך בה היא מנהלת את המו"מ מחלישה את עמדת המיקוח של בריטניה במו"מ ותעודד את האיחוד האירופי לדרוש ממנה ויתורים נוספים. שר החוץ המתפטר ג'ונסון, לשעבר ראש עיריית לונדון ובעל שאיפות פוליטיות משלו לשבת בדאונינג 10, טען כי המתווה של מיי יהפוך את בריטניה ל"מדינה וסאלית" של האיחוד.

מיי אמורה להציג את תכנית הברקזיט שלה בפני מפלגתה ולאחר מכן בפני הפרלמנט הבריטי. ההתגוששות הפנימית בתוך המפלגה השמרנית מעמידה בספק את יכולתה לאשר את תכניתה בפרלמנט ומאיימת על עתידה כמנהיגת המפלגה.

 

ג'רמי קורבין, מנהיג מפלגת הלייבור הנמצאת באופוזיציה, לא החמיץ את ההזדמנות כדי לתקוף את הממשלה. בדיון שהתקיים לפני שעה קלה בפרלמנט הבריטי, אמר קורבין כי בזמן כה מכריע עבור בריטניה, בו היא מנהלת מו"מ על עתידם של היחסים עם שכנותיה, "אנו זקוקים לממשלה שמסוגלת למשול ולשאת ולתת עבור בריטניה. למען טובתם של בריטניה ותושביה, הממשלה צריכה להתעשת – ולעשות זאת מהר. ואם היא אינה יכולה לעשות זאת – שתפנה את הדרך לאלו שיכולים".

תגיות:בריטניהשר החוץ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה