חדשות בעולם

צפון קוריאה בתום ביקור פומפאו בפיונגיאנג: אנחנו במשבר מסוכן

בניגוד לאופטימיות שהביע מזכיר המדינה האמריקני בנוגע להתקדמות בשיחות, פיונגיאנג טוענת: הגענו לשלב מסוכן שעלול למנוע התפרקותנו מהנשק הגרעיני

(צילום: (shutterstock)(צילום: (shutterstock)
אא

תהליך פירוקה של צפון קוריאה מנשק גרעיני לא היה צפוי לעבור חלק. ואכן, האופטימיות הזהירה של הממשל האמריקני בעקבות הפסגה ההיסטורית בין נשיא ארה"ב ומנהיג צפון קוריאה נתקלת במהמורות רבות בדרך.

"מצערת" ו"סרטנית" – אלו מקצת הכינויים שהעניקה אתמול פיונגיאנג לעמדה האמריקנית בשיחות בין שני הצדדים שהתקיימו במהלך ביקורו של מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו בצפון קוריאה.

פומפאו, שסיים אתמול ביקור בן יומיים בפיונגיאנג, טען כי שיחותיו היו פוריות וכי חלה התקדמות בתהליך לקראת פירוקה של צפון קוריאה מנשק גרעיני: "אלו נושאים מורכבים", אמר, "אולם התקדמנו כמעט בכל הסוגיות המרכזיות. במקומות מסוימים – התקדמות גדולה, ובמקומות אחרים – יש עדיין מה לעשות".

מספר שעות לאחר שפומפאו עזב את שטחה של צפון קוריאה, פרסמה סוכנות הידיעות הרשמית במדינה תגובה מפיו של דובר במשרד החוץ המקומי, ששפכה מים צוננים על פומפאו. הדובר, ששמו לא נמסר, טען כי ארה"ב בגדה ברוח של פסגת סינגפור, שהתקיימה ב- 12 ביוני בין דונלד טראמפ ומנהיג צפון קוריאה קים ג'ונג און. לדבריו, המשלחת האמריקנית העלתה בשיחות דרישות "חד-צדדיות", וכי הסוגיות שהועלו בהן הן אותן סוגיות "סרטניות" עליהן התעקשו בעבר ממשלים קודמים בארה"ב. הצהרתו של הדובר הוסיפה כי צפון קוריאה עדיין נותנת אמון בטראמפ, אבל הגישה האמריקנית הביאה את שתי המדינות לשלב "מסוכן" שעלול לפגוע בנכונות הצפון-קוריאנית להתפרק מהנשק הגרעיני.

ייתכן והרוח הלוחמנית הטמונה בהצהרה זו מסמלת את טקטיקת המו"מ הצפון-קוריאנית ואת האופן בו קים בוחר להתקדם לקראת סגירת עסקה עם טראמפ. עם זאת, הצהרה זו מוסיפה לפקפוקים הולכים וגוברים בארה"ב בנוגע לכוונותיו האמיתיות של קים, שהתחייב בפני טראמפ על נכונותו לפרק את ארצו מנשק גרעיני. רשת NBC חשפה לאחרונה כי צפון קוריאה הגבירה בחודשים האחרונים את קצב העשרת האורניום, וכי היא מבצעת את ההעשרה במספר מתקנים חשאיים ברחבי המדינה. הדיווח של NBC התבסס על גורמים בקהיליית המודיעין של ארה"ב; אחד מהם טען כי ישנן "ראיות חד משמעיות" שקים מנסה לרמות את ארה"ב. בידיעה נוספת, שפורסמה ב"וול סטריט ג'ורנל", נחשף כי צפון קוריאה סיימה בתקופה האחרונה את הרחבתו של מפעל לבנייתם של טילים בליסטיים שניתן להרכיב עליהם ראשי נפץ גרעיניים. על פי הדיווח בעיתון האמריקני, הליך ההרחבה הואץ דווקא במהלך התקופה בה נפגש קים עם נשיא דרום קוריאה (ב- 27 באפריל) ועם טראמפ.

נשיא ארה"ב הביע אמנם אופטימיות, לאחר הפסגה עם המנהיג הצפון-קוריאני, וטען כי "אין עוד איום גרעיני מצפון קוריאה". עם זאת, בתחילת השבוע שעבר ציין טראמפ, בראיון לרשת "פוקס ניוז", כי יכול להיות שהעסקה עליה סיכם עם קים לא תצא אל הפועל.

ואילו פומפאו, שהמשיך מפיונגיאנג לביקור ביפן – במהלכו תדרך את שרי החוץ של יפן ודרום קוריאה על תוצאות שיחותיו – אמר היום כי למרות ההתקדמות במו"מ עם צפון קוריאה, ארה"ב אינה מתכוונת בשלב זה להסיר את הסנקציות מעל פיונגיאנג. מזכיר המדינה האמריקני אמר כי השיחות לפירוקה של צפון קוריאה יימשכו, והבהיר כי הסנקציות לא יוסרו עד להשלמת התהליך. במסיבת עיתונאים שקיים בטוקיו הוסיף פומפאו כי "הדרך תהיה קשה ומאתגרת" אך הביע את אמונתו שקים יעמוד בדיבורו להתפרק מנשק גרעיני.

תגיות:צפון קוראיהמשבר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה