חרדים

בדה-מרקר תוהים: "איך החרדים מאושרים, למרות הדלות החומרית?"

החרדים מרוויחים פחות, מתגוררים בצפיפות, חסרי תנאים פיזיים טובים, ובכל זאת חשים הכי פחות לחץ ודיכאון. איך זה ייתכן? ב'דה מרקר' ניסו להביא את התשובה

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

השבוע קרה הלא יאומן. אתר 'דה-מרקר' מבית 'הארץ' דיווח על מחקר די מרעיש, אם כי לא בהכרח מפתיע. המחקר מוכיח כי האוכלוסייה החרדית אמנם מרוויחה פחות, חיה בצפיפות ולא תמיד יש לה תנאים פיזיים טובים, אבל למרות זאת  מעידים בני החברה החרדית כי הם חשים הכי פחות לחץ, דיכאון, בדידות ודאגות.

המחקר הוא פרי עבודתה של הלמ"ס, אך בדה-מרקר טרחו והדגישו כי הנתונים מגיעים חרף העובדה שחרדי ממוצע משתכר הרבה פחות מהישראלי המצוי והוא גר בדירה קטנה. הם גם ציינו את הפרט המעניין - 91% מהחרדים תרמו בשנה האחרונה כסף לארגון חברתי או לאנשים פרטיי, ורק 60% מהחילוניים עשו זאת.

ב'דה-מרקר' ניסו לפענח – מהו ההסבר לאושר החרדי? הם ניסו להביא לכך מספר תשובות. בין היתר הסבירו ש"אצל החרדים האיזון בין העבודה לבין ה'חיים' כולל הרבה פחות עבודה". בנוגע לנקודה זו הם ציינו את העובדה שגבר יהודי שאינו חרדי עובד 2382 שעות בשנה, ולעומתו גבר חרדי עובד 1882 שעות בשנה. אישה חרדית עובדת 1632 בשנה, לעומת מקבילתה – יהודייה שאינה חרדית שעובדת 1966 שעות בשנה. 

עוד העלו בדה מרקר את העובדה שבחברה החרדית כמעט ולא תמצאו קשרים שנוצרים על ידי רשתות חברתיות שונות, וממילא הקשרים בין האנשים הם יותר אנושיים וחברתיים. "הם נמצאים שם אחד בשביל השני", טען כותב המאמר, "וברחוב הראשי בבני ברק תוכלו למצוא עשרות קופות צדקה עם סיפורים אנושיים קשים, ואנשים עוברים ותורמים".

אלא שבתום כל ההסברים לא התאפקו ב'דה-מרקר'  מלציין את 'הבעיות' ולספר (כרגיל) על כך שהחרדים לא נוטלים חלק בחברה הישראלית, אינם משתתפים בשירות צבאי ואף לא עובדים מספיק, וממילא לא משלמים מספיק כסף למדינה.

למרות הסיום המאכזב, לא ניתן שלא להתפעל מכך שאפילו האתר החילוני הצליח לגלות את היופי שטמון בציבור החרדי, שאכן מאושר יותר, ויש לו הרבה סיבות טובות לכך.

תגיות:אושרחרדיםדלות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה