דמויות ביהדות

"מרן אמר: ’כבוד זה הבל הבלים. העיקר הוא לשבת וללמוד, לשמור לעשות’"

ראיון עם הרב אליהו כהן, מחבר הספר "מעדני מלך", משיעורי מרן הרב עובדיה יוסף זצ''ל

  • כ' תמוז התשע"ח
(צילום: פלאש 90/ יואב ארי דודקוביץ’)(צילום: פלאש 90/ יואב ארי דודקוביץ’)
אא

"האמת היא שבכלל לא חשבתי בתחילה להוציא ספר שמבוסס על שיעוריו של מרן", מפתיע הרב אליהו כהן, מחבר הספר "מעדני מלך" משיעוריו של מרן הרב עובדיה זצ''ל, כבר בתחילת הראיון עמו. "כל הרעיון של ליקוט החומר מתוך הדרשות התחיל אצלי לצורך אישי. הייתי מקשיב לשיעוריו של מרן בכל יום בדרך לכולל, במטרה לנצל את הזמן, ועם הזמן התחלתי לסכם לעצמי נקודות וראשי פרקים מתוך השיעורים. כשהצטבר אצלי הרבה חומר, ונוכחתי שיש בו תועלת לזיכוי הרבים, החלטתי להוציא דיסק עם לקט קטעים מחייו ומהשקפתו של הרב. הדיסק התקבל בהתלהבות עצומה, ואז, בעידודו של מורי ורבי הרב יצחק יוסף שליט''א, החלטתי להעלות את הקטעים על הכתב ולפרסמם".

שבע שנים עברו מאז פורסם הכרך הראשון בסדרת הספרים "מעדני מלך", בהם פרקי השקפה ודרך חיים המלוקטים מדברי הרב עובדיה יוסף זצ"ל, ואפשר לומר שהוא אכן התקבל בהתלהבות עצומה. הפרקים בספר מחולקים כולם לנושאים שונים ומגוונים: לימוד תורה, חינוך ילדים, זיכוי הרבים ועוד, כאשר בכל נושא מצוטטים דברי הרב כלשונם בשאלה מסוימת הקשורה לאותו נושא.

"בהתחלה הייתי בטוח שלא אזכה ליחס מהציבור", מספר הרב כהן. "להפתעתי, במהדורה הראשונה נדפסו אלף עותקים, ותוך פחות משבוע נחטפו כולם. הדפסנו עוד עותקים, ובחסדי ה', גם הם התקבלו בהתלהבות עצומה. אפשר היה לראות שהציבור ממש צמא לספר הזה, מכיוון שהיה חוסר בהכרת הפן ההשקפתי של מרן. לבקשת רבים, החלטתי להוציא לאור ספרים נוספים בסדרה, המבוססים כולם על דרשות של הרב זצ''ל, וגם הם התקבלו יפה על ידי הציבור. כיום יש ארבעה כרכים בסדרה, ואנחנו שואפים להוציא עוד כרכים".

איך מתבצע אופן ליקוט החומר בפועל, מתוך דרשותיו של מרן? לבטח מדובר בהרבה עבודה?

"כאמור, ההחלטה להוציא את הספר התקבלה לאחר עידודו והפצרותיו של הרב יצחק יוסף שליט''א. מדובר אכן בהרבה עבודה, מה גם שתהליך הליקוט והאיסוף מתבצע רק בלילות, כדי לא לבטל תורה. ברוך ה', יש עוד חומר לכמה וכמה כרכים, בתקווה שנצליח להוציאם לאור. כרגע אני נמנע מלהוציא ספרים נוספים בסדרה, רק בגלל הפן הכספי, מאחר שהעלויות של הוצאת הספר גבוהות מאד".

האם שקלתם להוציא ספר דומה, מפניני השקפתו של הרב, המיועד לילדים?

"הרעיון בהחלט עלה בעבר, ושקלתי להוציא ספר מנוקד, אבל ההתאמה לילדים וניקוד הספר מייקרים מאד את העלויות, ונאלצתי לרדת מהרעיון. עד עכשיו, הוצאתי את הספרים בהוצאה עצמית, ללא מימון מתורמים וללא עזרה חיצונית, מתוך שליחות לזכות את הרבים, כך שכרגע, הוצאת ספר לילדים איננה עומדת על הפרק".

הרב כהן מספר כי חיזוק לספר קיבל ממרן הרב עובדיה יוסף זצ''ל בעצמו, כאשר הגיע אליו לפני שבע שנים כשיצא הכרך ראשון בסדרה, במטרה להראות לו את הספר. "היו אנשים שהרתיעו אותי שאולי הרב יתנגד לרעיון", הוא נזכר. "אבל כשהגעתי אליו, הרב הושיב אותי, חיבק וליטף ופנה אלי במאור פנים, ואמר בזו הלשון: 'כל הכבוד זה הבל הבלים. העיקר לשבת וללמוד, לשמור ולעשות'. אלו המילים שאמר, כשהתייחס לכך שאינו צריך כבוד מדרשותיו, אלא שילמדו ויפנימו את תוכנן. ראיתי במילים אלו מסר שמלווה אותי כל החיים. נכון שעושים עבודה חשובה, אבל הרצון האמיתי היה שנשב ונלמד. אני רואה במסר הזה זיכוי הרבים ממש. ה' יעזור שבאמת נזכה להמשיך ולזכות את הרבים".

לרכישת הספר "מעדני המלך" היכנסו להידברות שופס או הקליקו כאן

תגיות:מרן הרב עובדיה יוסף זצ"להרב אליהו כהן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה