חדשות בעולם

טראמפ מאיים: אטיל סנקציות על חברות אירופיות שיסחרו עם איראן

בראיון שהעניק לרשת "פוקס ניוז" התייחס נשיא ארה"ב לידיעות לפיהן צפון קוריאה ממשיכה להעשיר אורניום: "אני מאמין שקים ג'ונג און מתכוון למה שאמר לי, אך יכול להיות שהעסקה לא תצא לפועל"

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ אינו מרפה מהלחץ על איראן. בראיון ששודר אתמול בערוץ החדשות האמריקני "פוקס ניוז", הבהיר טראמפ כי ארה"ב תטיל סנקציות על חברות אירופיות שיעשו עסקים עם איראן.

כזכור, טראמפ הודיע לפני כחודשיים, ב-8 במאי, על פרישתה של ארה"ב מהסכם הגרעין שנחתם ביולי 2015 בין איראן והמעצמות, ובנוסף לכך הכריז על חידושן של סנקציות נגד משטר האייתוללות. 

מדינות אירופה החתומות על הסכם הגרעין, גרמניה, צרפת ובריטניה, לא הלכו בעקבותיה של ארה"ב והודיעו כי הן מחויבות להסכם. אך מאז הפרישה האמריקנית הודיעו מספר חברות אירופיות, ביניהן חברת האנרגיה הצרפתית "טוטאל", חברת הספנות "מארסק" וחברת הנפט הבריטית "בריטיש פטרוליום", על הפסקת פעילותן באיראן, וזאת מחשש שתהיינה חשופות לסנקציות אמריקניות. כעת, בעקבות הכרזתו הברורה של טראמפ על הנפת חרב הסנקציות נגד החברות האירופיות, צפוי כי זרם הנטישה של חברות אירופיות איראן ילך ויגבר – בשורה קשה לכלכלה האיראנית המקרטעת ממילא.

כמו כן, במהלך הראיון הדגיש הנשיא האמריקני כי אם איראן תממש את איומיה לחזור ולהעשיר אורניום – "תהיה לה בעיה קשה מאוד".

טראמפ התייחס בראיון גם לסוגיית פירוקה של צפון קוריאה מנשק גרעיני. הוא אמר למראיינת כי במהלך הפסגה ההיסטורית שקיים בסינגפור בחודש שעבר, ב- 12 ביוני, עם מנהיג צפון קוריאה, קים ג'ונג און, הוא לחץ ידיים ו'עשה איתו עסקה'. הוא הביע את אמונתו כי קים מתכוון לעמוד בדיבורו, אך סייג את דבריו באומרו: "האם העסקה אפשרית? אני ואת היינו בעסקאות שלא התממשו, יכול להיות שזה מה שיקרה".

דבריו של טראמפ באו בתגובה לחשיפה של רשת NBC בסוף השבוע, לפיה צפון קוריאה הגבירה בחודשים האחרונים את קצב העשרת האורניום, וכי היא מבצעת את ההעשרה במספר מתקנים חשאיים ברחבי המדינה. הדיווח של NBC התבסס על מספר גורמים בקהיליית המודיעין של ארה"ב; אחד מהם טען כי ישנן "ראיות חד משמעיות" שפיונגיאנג מנסה לרמות את ארה"ב, וכי למרות ההסכמה אליה הגיעו הצדדים בפסגה לפעול לפירוקה של צפון קוריאה מנשק גרעיני, קים ג'ונג און מנסה להסתיר את מתקני העשרת האורניום כדי לקבל ויתורים מטראמפ. הערכה מודיעינית זו סותרת דברים שאמר טראמפ, באמצעות חשבון הטוויטר האישי שלו, למחרת הפסגה עם קים, לפיהם "אין עוד איום גרעיני מצפון קוריאה".

יועצו של טראמפ לביטחון לאומי, ג'ון בולטון, אמר אתמול כי ארה"ב הכינה תכנית לפיה צפון קוריאה תפורק בתוך שנה מנשק להשמדה המונית ומתכנית הטילים הבליסטיים שלה. בראיון לרשת CBS אמר בולטון כי במידה ופיונגיאנג קיבלה על עצמה את ההחלטה האסטרטגית להתפרק מנשק זה והיא תשתף פעולה – "אנחנו יכולים לנוע מהר מאוד. באופן פיזי נוכל לפרק את הרוב המכריע של התוכניות שלהם בתוך שנה". דבריו של בולטון זכו לביקורת מצידם של מומחים, שטענו כי מדובר בהערכה אופטימית מדי וכי מדובר בתהליך ארוך בהרבה.

על פי דיווחים בתקשורת, מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו צפוי לבקר השבוע בצפון קוריאה.

במהלך הראיון תקף טראמפ תקף את מדינות האיחוד על יחסי המסחר שהן מנהלות עם ארה"ב, וזאת על רקע הזעם באירופה על כוונתו להטיל מכסים על סחורות אירופיות המיובאות לארה"ב. טראמפ טען כי הגירעון המסחרי של ארצו עם האיחוד האירופי הסתכם בשנה שעברה ב- 151 מיליארד דולר, וכי מדינות האיחוד אינן מתנהלות באופן הוגן כלפי ארה"ב: "האיחוד האירופי", אמר, "גרוע כמו סין, רק קטן יותר. זה נורא מה שהם עושים לנו. הם שולחים אלינו את המכוניות שלהם, אנחנו לא יכולים לשלוח את המכוניות שלנו. הם לא רוצים את המוצרים של החקלאים שלנו. אנחנו לא מגינים על החקלאים שלנו, אבל הם מגינים על החקלאים שלהם. אנחנו אוהבים את האיחוד האירופי, הוריי נולדו שם. אני אוהב את המדינות הללו, את גרמניה, את סקוטלנד, את כל המדינות. אבל הם מתייחסים אלינו באופן גרוע, באופן לא הוגן, בעוד אנחנו מוציאים הון על נאט"ו כדי להגן עליהם".

תגיות:איראןסנקציותטראמפ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה