לומדים תורה

מרן מסביר: מדוע יש דינים שמתחדשים בימינו?

מדוע לרב פיינשטין היו 20 שלוחות מהטלפון בבית לבית המדרש? הדברים מלוקטים משיעורי הרב, ומובאים בלשון קדשו הטהורה

(צילום אילוסטרציה: פלאש 90/ אורי לנז)(צילום אילוסטרציה: פלאש 90/ אורי לנז)
אא

הרב משה פיינשטין ידוע שהוא היה גדול הדור, היה מגדולי הפוסקים בארה"ב, כמעט כל השאלות היו נחתכות על פיו, 'יום ולילה לא ישבותו', כל הזמן היו מטרטרים לו בטלפונים.

יש שם אלף חכמים שנקראים 'הסתדרות הרבנים', למדו בישיבת רבי יצחק אלחנן, ישיבה אונברסיטי, וכל אחד ואחד מורה הוראה, זה בשכונה הזאת וזה בעיר הזאת. ארצות הברית יש בה חמישים ואחת ארצות, לא ערים כמו ירושלים, וכולם 'אחלקם ביעקב אפיצם בישראל'. בברוקלין לבד יש ששה מליון, תתארו לעצמכם לבד כמה תלמידי-חכמים יש שם, וכמה היו מטרידים אותו.

אבל הוא עשה בחכמה, יש לו טלפון בבית למעלה, ויש לו עשרים שלוחות בבית המדרש למטה, כשהוא מרים את השפופרת למעלה יש צלצול למטה וכל תלמידיו מרימים, מבינים שעכשיו יש שאלה לרב והרב עונה להם, והם כותבים תכף, עשרים ושניים חכמים כולם כותבים כדי שידעו בעצמם אחר כך את התשובה הלכה למעשה וידעו לפסוק. כך עשו, ועל ידי כך הרביץ תורה בישראל לרוב.

על כל פנים זה שהעלה בספרו. אבל יש שם רב אחד, רבי משה שטרן, גם הוא מורה הוראה, מחבר שו"ת 'באר משה' ששה חלקים או יותר, וגם הוא נשאל בשאלה הזו, וכותב שאמרו לו בשם 'רב גדול מפורסם מאוד' שהורה להתיר, ותמהתי על זה איך הרב הזה יפסוק כך, והביא כמה פוסקים כמו שאמרתי לכם הריב"ש הרשב"ש, אח"כ הראתי את כל זה להרב השואל, והרב השואל הלך והראה זאת לאותו הרב, וענה לו שגם הוא ידע מהפוסקים האלה, אלא שהם כתבו לפי זמנם, אך לפי זמנינו הדין שונה כיון שנשתנו הטבעים, ועל כן נשתנה הדין למעשה. וכותב, 'כששמעתי כך שמחתי מאוד כמוצא שלל רב'.

אני אומר בהשערה בודאי שכונתו לרבי משה פיינשטין, זהו 'הרב הגדול שמפורסם מאוד', מי עוד 'רב גדול מפורסם מאוד' אם לא הרב פיינשטין, רק לא רצה לומר את שמו משום מה, ועכ"פ כתב 'ושמחתי מאוד'. לא רק שלא חלק עליו, אלא כתב שם: 'והסומך עליו, כיון שידוע שגדול כוחו בהוראה ודאי שיש לו על מה שיסמוך'. כך כותב הרב באר משה, 'הואיל משה באר את התורה הזו'.

לכן לדינא בודאי אנחנו סומכים על הרב פיינשטין, היתה לו דיעה ישרה. איני אומר שכל הפוסקים מסכימים עם זה, יש פוסקים שחולקים ואומרים שקשה להקל, ואין להם טעם למה. לכן למעשה מי שסומך על ר' משה פיינשטין יש לו על מה שיסמוך, ומי שרוצה להחמיר תבא עליו ברכת טוב. 

הדברים לקוחים מתוך הספר "מעדני המלך". לרכישת הספר היכנסו להידברות שופס או הקליקו כאן

 

תגיות:הרב עובדיה יוסףרבי משה פיינשטין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה