חדשות בארץ

לאחר מאבק ממושך: מסמכים רפואיים הנוגעים לפרשת ילדי תימן - ייחשפו

לאחר שנים של מאבק, זוכים בני משפחותיהם של ילדי תימן החטופים בהישג נוסף: הותרו לפרסום המסמכים הרפואיים הקשורים לטיפול בהם במערכת הבריאות

  • י"ח תמוז התשע"ח
אא

בשבוע שעבר נערכה בכנסת ישיבת הוועדה המיוחדת לחקר היעלמותם של ילדי תימן, המזרח והבלקן. בישיבה נדונו דרכי היישום של דו"ח המלצת ועדת משרד הבריאות בנושא גזענות, אפליה והדרה במערכת הבריאות, לעניין פרשת ילדי תימן, מזרח והבלקן. מן הדו"ח עלה כי בשנים הראשונות להקמת המדינה סבלו עולי תימן מאפליה על רקע מוצאם גם במערכת הבריאות. 

המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו הציג בוועדה את הדו"ח ואמר כי "מטרתו היא בראש ובראשונה למנוע הישנות מקרים כאלו בעתיד על ידי כך שהדברים יבואו לפרסום רחב. וכי בכוונת המשרד לצאת במכרז למנות חוקר מהאקדמיה שיפשפש ויעלה את כל החומרים במערכת הבריאות הנוגעים לפרשת ילדי תימן".

"פרשת ילדי תימן" היא פרשת היעלמותם של פעוטות בני עולים חדשים, כשני שלישים מהם מיהדות תימן בשנים 1948-1954. ברוב המקרים, נמסר להורי ילדים שאושפזו במחנות או בבתי חולים כי נפטרו ונקברו ולהורים לא הייתה אפשרות לראות את הגופות. במשך השנים טענו הורים ובני משפחה רבים כי הילדים לא נפטרו אלא נלקחו מהם בתואנות שווא.

בעקבות לחץ ציבורי הקימו ממשלות ישראל השונות וועדות חקירה ממלכתיות אשר בדקו את הנושא ומצאו כי רובם המכריע של הילדים הלכו לעולמם. השינויים הטכנולוגיים המאפשרים ביצוע של בדיקות דנ"א להוכחת קשר ביולוגי הובילו לשינוי התפיסה הממשלתית בנוגע לנושא. במהלך שנת 2016, בעקבות יוזמה של עמותות הפועלות במשך השנים לחשיפת פרשת ילדי תימן, הוקם מאגר גנטי של משפחות ומאומצים. בהמשך אותה שנה, הוחלט להסיר את החיסיון שהוטל פרוטוקולים ומסמכים מוועדת החקירה הממלכתית שחקרה את הפרשה והמידע פורסם באתר אינטרנט שהוקם על ידי ארכיון המדינה.

בשנת 2017 הוקמה "הוועדה המיוחדת לפרשת היעלמותם של ילדי תימן, המזרח והבלקן" בכנסת, אשר עוסקת בנושא. בדיון של הוועדה בחודש יוני 2017 נחשפו תמונות ומסמכים מוועדת החקירה הממלכתית על ניסויים רפואיים וניתוחים בגופות ילדים, ללא ידיעת הוריהם. 

תגיות:פרשת ילדי תימןכנסת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה