המצעד

כשסוף העולם כמעט הגיע: 7 פעמים בהן העולם ניצל בנס

משבר הטילים בקובה, האסטרואיד שכמעט פגע בכדור הארץ וצוללת גרעינית שיצא משליטה. המצעד מציג: הפעמים בהן סוף העולם כמעט הגיע

  • ט"ו תמוז התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

ספינת משא סובייטית ANESOV, מלווה במטוס חיל הים של ארצות הבריתספינת משא סובייטית ANESOV, מלווה במטוס חיל הים של ארצות הברית

משבר הטילים בקובה

חלק ממכם אולי עדיין זוכרים אותם 13 ימים ארוכים בשנת 1962, בהם היו בטוחים רוב תושבי כדור הארץ שסוף העולם כמעט ומגיע. קוראים צעירים יותר יתנחמו לדעת שצפון קוריאה ושו''ת בהחלט לא המציאו את הגלגל, וכי זמן רב לפני שקים ג'ונג און גידל בלורית ודונלד טראמפ לגם קוקה קולה בחדר הסגלגל,  היו אחרים שחשבו שהרעיון של מלחמה גרעינית הוא בדיוק מה שהעולם צריך עכשיו.

משבר הטילים בקובה, אחד האירועים הכי זכורים מהמלחמה הקרה ארוכת השנים בין ארה''ב לברית המועצות, התרחש כאשר בריה"מ בהנהגת חרושצ׳וב הציבה טילים גרעיניים באי קובה, במרחק של כ-240 קילומטרים מחופי ארה"ב, בנימוק הצנוע שהן דרושות "כדי להגן על קובה".

קובה, בראשה עמד אז כזכור מהפכן צעיר ועבדקן בשם פידל קסטרו, הייתה אויבת קטנטונת ועיקשת של ארה''ב הגדולה, בה כיהן אז כנשיא ג'ון קנדי הצעיר והפופולרי. זו הייתה התגרות אחת יותר מידי, וקנדי התבטא אז בנחרצות באומרו כי  "שנות ה-30 לימדו אותנו לקח ברור. התנהגות תוקפנית, אם מתירים לה להתפתח ללא מעצור, מביאה בסופו של דבר למלחמה".

בניגוד לעצת רוב היועצים שלו, שהציעו בהתלהבות לתקוף את הטילים ולהשמידם, הנשיא קנדי נהג בתבונה ובאיפוק והכריז על סגר ימי, למעשה מצור על קובה. חרושצ׳וב בתגובה שלח 25 ספינות מלחמה לכיוון קובה והבית הלבן הוציא הודעה שכל נסיון לפרוץ את הסגר ייבלם בכוח. במשך 13 ימים טרופים היו רוב תושבי העולם מרותקים בנשימה עצורה לנעשה במפרץ התכלכל והנאה של קובה, כאשר רובם בטוחים כי מלחמת עולם שלישית גרעינית בפתח. בארה''ב עצמה אגרו מיליוני אזרחים מזון והתבצרו במקלטים שהתיימרו לעמוד בהתקפה גרעינית, מתוך אמונה ברורה כי סוף העולם הגיע וכי פצצות אטום שישמידו את פלורידה והמדינות הסמוכות לה, כבר מוכנות לשיגור מידי.

היה זה המנהיג הרוסי חרושצ'וב שמצמץ ראשון והורה למשחתות הסובייטיות להסתובב ולחזור הביתה. הוא הציע פגישת פסגה, אך הבית הלבן סרב. קנדי עמד על דרישתו למנוע הצבת טילים בקובה. במגעים סודיים שנוהלו בשקט בין המעצמות התחייבה ארה"ב שלא לתקוף את קובה ולאפשר מט כבוד לרוסי. קנדי גם הודיע שבחודשים הקרובים תפנה ארצות הברית את טילי הניסוי שהציבה זה מכבר בטורקיה. הסובייטים נסוגו מהתכנית להצבת הטילים הבליסטיים בקובה ופינו את מה שכבר הוצב שם.

זה היה ניצחון לשני הצדדים – בעוד שהרוסים זכו בניצחון טקטי, קנדי הוכיח שארה"ב נחושה לבלום את הרוסים מפגיעה או איום על העולם המערבי. באופן אישי זכה קנדי הצעיר, נשיא חדש ולא מוערך עד אז, להכרה במנהיגותו ובתבונתו המדינית שאפשרה לו לנווט משבר מורכב ומסובך בהצלחה יתרה. מעט לאחר המשבר הוא נשא נאום שהזמין את ברית המועצות לשמור ביחד על העולם וחרושצ'וב נעתר. המעצמות סיכמו על הפסקת הניסויים הגרעיניים, ואילו חרושצ'וב, שהובס במשבר הטילים הזה, הודח זמן קצר לאחר האירועים.

אירוע טונגוסקה

הפיצוץ הגדול ביותר שהתרחש על פני כדור הארץ במהלך ההיסטוריה האנושית המתועדת, התרחש לפני קצת יותר ממאה שנים, ובניגוד למחשבה הראשונה שקפצה לכם בראש, הוא לא התרחש כתוצאה מפצצות האטום שהטילו האמריקאים על הירושימה ונגסקי. הפיצוץ הזה, תופתעו לגלות, היה פיצוץ בעוצמה של פי 185 מהפצצה שנפלה בהירושימה, זו שהשמידה את העיר היפנית כמעט כליל.

לפני שאתם מגרדים את הראש בניסיון להיזכר בשיעורי ההיסטוריה העתיקים מבית הספר, כדאי שתדעו שיש סיבה לכך שלא שמעתם על הפיצוץ הענק הזה מעולם. והסיבה היא, תשמחו לדעת, שהפיצוץ הזה, שיכל להיות קטלני ולעלות בחייהם של מיליונים אם היה מתרחש במקום אחר, התרחש בלב היערות השוממים של סיביר, במקום שבו אף אדם שפוי לא גר.

העובדות, אם כן, הן כאלה: בשעה 7:17 ב-30 ביוני 1908 אירע פיצוץ עז באגן נהר טונגוסקה הסלעי, בלב יער הטייגה בסיביר, אשר גרם להרס סביבתי עצום, השמיד 80 מיליון עצים והשאיר כמות בלתי נתפסת של נבלות בעלי חיים חרוכות.

גלי ההדף מהפיצוץ האדיר שהתרחש באגן נהר טונגוסקה הורגשו עד לונדון, והאור שנפלט ממנו נראה אפילו מסן פרנסיסקו. ההערכה המקובלת כיום היא שמטאוריט ענק הוא האחראי לפיצוץ. לו היה המטאוריט הקטלני פוגע באזור קצת יותר מיושב, הוא היה יכול למחוק אוכלוסייה של מדינה שלמה כהרף עין.

 

אסקלפיוס 4581

במיתולוגיה היוונית, אסקלפיוס הוא הדמות המיתולוגית שבכוחה לרפא כל פציעה ומחלה. בעת המודרנית, לעומת זאת, אסקלפיוס 4581 היה שמו של אסטרואיד קטלני במיוחד שכמעט והשמיד את כדור הארץ, עד שהחליט לעשות אחורה פנה.

השנה הייתה 1989, כאשר חוקרי חלל ברחבי העולם הבחינו בבואו הקרוב של אסטרואיד ענק שעתיד לעבור ליד כדור הארץ. הם מיהרו להזהיר כי לפי התצפיות יש סיכוי ממשי להתנגשות סוערת במיוחד, וחובבי חלל מכל העולם עצרו את נשימתם בחרדה, בציפייה לסוף העולם.

רק כדי לסבר את האוזן, אם היה האסטרואיד פוגע בכדור הארץ, הפיצוץ שהיה נוצר היה שווה ערך לזה של פיצוץ 600 מגה-טון גרעיני. לשם השוואה, הפצצה הגרעינית הגדולה ביותר שהתפוצצה בפועל הייתה פצצת הצאר, פרי פיתוחה של ברית המועצות, ששקלה "רק" 50 מגה-טון, פי 3300 מהפצצה שהתפוצצה על הירושימה ונוסתה בשטח ריק מאדם. ענן הפטרייה שנוצר כתוצאה מהפיצוץ הזה היה פי שבעה מגובהו של הר האוורסט.

כאמור, העולם כולו, או לפחות כמה מדענים ממושקפים, עצר את נשימתו בחרדה. בסוף האסטרואיד החצוף עבר כמה סנטימטרים לידינו וברח, בלי לומר שלום.

המפקד הסובייטי שמנע מלחמה גרעינית

תארו לכם שאתם קולונלים בצבא הסובייטי בעיצומה של המלחמה הקרה, כאשר לפתע מתקבלת התראה שמיידעת אתכם שארצות הברית שלחה פצצת אטום קטלנית הישר לכיוונכם. רוב האנשים השפויים שהיו נקלעים למצב כזה היו כנראה פועלים בדרך הכי הגיונית שיש, הווי אומר: מדווחים לממונים עליהם שסוף העולם כבר פה ורצים בדמעות לחפש מסתור באיזה מקלט תת קרקעי, כשהם מחפשים בקדחתנות אחר עט בשביל לכתוב צוואה.

רוב האנשים אולי היו נוהגים כך, אבל סטניסלב פטרוב, סגן אלוף בכוחות ההגנה האווירית של ברית המועצות, החליט לשמור על קור רוח יוצא דופן. ב-26 בספטמבר 1983 היה סטניסלב פטרוב קצין תורן בבונקר "סרפוחוב-15" שליד מוסקבה, בו שכן מרכז הבקרה של מערכת ההתרעה המוקדמת מפני מתקפת טילים, כאשר זמן קצר לאחר חצות התקבל דיווח מהמחשבים שבבונקר אודות תנועת טיל בין-יבשתי אחד מכיוון ארצות הברית לכיוונה של ברית המועצות. פטרוב החליט להתעלם מההתרעה, בחושבו כי מדובר בטעות, אבל כמה דקות מאוחר יותר, החלו המחשבים להצביע על ארבעה טילים נוספים באוויר, כולם מכוונים ישירות לברית המועצות.

פטרוב התלבט האם לדווח לממונים עליו על המתרחש, ביודעו היטב כי דיווח כזה יוביל באופן מידי למתקפה גרעינית סובייטית על ארה''ב, ומשם למלחמת עולם גרעינית שלישית. בקור רוח יוצא דופן הוא החליט לקחת על עצמו את האחריות לא לדווח, והסביר לפקודיו כי הוא משוכנע שמדובר בתקלה.

כמו שאתם יודעים, לא הייתה שום מתקפה אמריקאית על רוסיה בשנת 1983, מאחר שהמכ''ם באמת התבלבל. לו היה מוצב במרכז הבקרה מישהו שקול קצת פחות מפטרוב, קרוב לוודאי שברית המועצות הייתה תוקפת את ארה''ב בטילים גרעינים עוד באותו הלילה. משם ניתן לדמיון שלכם להמשיך לבד. מומחים למדיניות הגרעין של שתי המעצמות במלחמה הקרה טוענים כי זה היה הכי קרוב למלחמה גרעינית שפרצה במקרה.

ואיזה פרס קיבל פטרוב על זה שהציל את העולם?

הסובייטים, כמו סובייטים אמיתיים, הורידו אותו בדרגה ושלחו אותו לבסיס מרוחק וחסר חשיבות, בתואנה שמעשיו היו מעודדים חוסר צייתנות בקרב חיילי הצבא האדום.

צוללת B-59

בסוף אוקטובר 1962, משבר הטילים בקובה היה בשיאו, וארה"ב אכפה מצור ימי על קובה. צוללת סובייטית גרעינית בשם ,B-59  ואיתה עוד 3 צוללות נלוות, קיבלו הוראות להגיע לקובה ולהקים בסיס צוללות סודי, אך ארה"ב הייתה נחושה למנוע מצבא קסטרו לקבל את אורחיו הרוסים ועימם חיזוק ותגבורת צבאית. זה היה הפתח למשחק קטלני של חתול ועכבר, בו משחתות ארה"ב הפציצו את הצוללות מתחת למים במטרה לכפות על הצוות לצאת ולהזדהות. מה שארה"ב לא ידעה באותו זמן, היתה העובדה כי B-59 ושאר הצוללות נשאו על סיפונן טילים גרעיניים, וקיבלו אישור ישיר ממוסקבה להשתמש בהם כשיקול דעתם, בשעת הצורך.

רק כעבור שנים, לאחר נפילתה של ברית המועצות, התברר כי הקפטן של הצוללת B-59 היה על סף התמוטטות עצבים, ונתן פקודה להרכיב אחד מאותם הטילים הגרעיניים, לקראת ירי נגד המשחתות. ההחלטה של הצוות הרוסי להשתמש בנשק הגרעיני נקבעה כבר במוסקבה בידי הצוות ובאישור ממשלתי, אך בתנאי אחד: היה צורך בהסכמת פה אחד של שלושה קצינים בכירים.

ויכוח חריף פרץ בין שלושת הקצינים בצוללת שהחלטה הגורלית הייתה נתונה בידיהם. שניים מהקצינים כבר הביעו את הסכמתם לתקיפה, אך הקצין הסובייטי השלישי התעקש בתקיפות שלא לירות. בסוף, לאחר ויכוח ממושך, הוא הצליח לשכנע את הקצינים האחרים, ו- B-59 פנתה בחזרה לרוסיה.

וכך, במחי החלטה של אדם אחד, נמנעה מלחמת עולם שלישית.

השביט שכמעט התנגש בכדור הארץ

השנה הייתה 1883, כאשר אסטרונום מקסיקני חובב בשם חוזה בונילה הבחין במשהו מדאיג בטלסקופ שלו. בונילה, שאחז למרבה הנוחות באחת מראשונות המצלמות המסורבלות של ראשית המאה ה-19, מיהר לתעד את האירוע במצלמתו: מאות שברים זעירים ששייטו היישר לעבר כדור הארץ.

בונילה פרסם את התמונה שצילם בכתב עת מדעי, בו תהה על קנקנם של השברים המוזרים שנקלטו בטלסקופ, אבל רק כעבור מאה שנה נזכרו המדענים לחקור את הצילום. לטענתם, שברירי האבק שצילם היו למעשה שובל של כוכב שביט ענק, שהיה קרוב לכדור הארץ במידה בלתי נתפסת.

לו היה מתנגש בכדור הארץ, היה כל אחד מהרסיסים הללו גורם לפיצוץ גרעיני שיכול למחוק מדינה שלמה מהמפה. ככה קרוב.

המחשב שכמעט פתח במלחמה גרעינית

כמעט כל סופר מדע בדיוני שמכבד את עצמו השתעשע לא פעם בשאלה מה יקרה אם המחשבים שמנהלים לנו את החיים יחליטו פתאום להשתגע. אבל מסתבר, כמו הרבה פעמים, שלפעמים המציאות עולה בהרבה על הדמיון.

בשנת  1979 הודיעו המחשבים בבסיסי הצבא האמריקני, על שני טילים גרעיניים שמשוגרים היישר לעבר ארה''ב. כצפוי, ההיסטריה הייתה בעיצומה. הגנרלים הכבודים של צבא ארה''ב רצו כה וכה בדרך להורות על הפקודה שתשגר טילים גרעיניים נגד ברית המועצות כתגובת נגד.

ואז, מתכנת ממושקף אחד הודיע שאפשר להירגע. אחד המחשבים פשוט הריץ סימולציה שמדמה תקיפה גרעינית סובייטית,  והחליט משום מה לשדר את המתקפה המזויפת לכל המחשבים באזור. סתם בשביל הכיף.

תגיות:כדור הארץסוף העולםטילים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה