עובדות ביהדות

זמן סגולי לטהרה: הכירו את ייחודיותה של השבת הקרובה, פרשת חוקת

פרשת השבוע, פרשת חוקת, פותחת במצוות פרה אדומה. קריאת פרשה זו הינה סגולית לטהר את הלב מעוונות וחטאים. 10 עובדות

אא

1. באופן עקרוני, מצוות התורה נחלקות לשלוש קטגוריות: "משפטים", מצוות הגיוניות שניתן היה להגיע אליהן באמצעות חישוב לוגי פשוט. איסורים כמו 'לא תרצח', 'לא תגנוב' ועוד; "עדות", מצוות הנעשות כזכר לאירועים שאירעו בהיסטוריה כמו חג הפסח, חג השבועות ועוד; ו"חוקים", מצוות שלא ניתנות להבנה באמצעות הגיון אנושי. מצוות הפרה האדומה נכללת בקטגוריה של החוקים, אותן מצוות שלא ניתן להבין כלל מדוע האלוקים ביקש מאיתנו לקיימה.

2. וכך מגדיר זאת רש"י: "לפי שהשטן ואומות העולם מונין (מתגרים) את ישראל לומר – מה המצוה הזאת? ומה טעם יש בה? לפיכך כתוב בה חוקה. גזירה היא מלפני, ואין לך רשות להרהר אחריה!"

3. אפילו שלמה המלך, החכם מכל אדם אמר: "על כל אלה עמדתי, ופרשה של פרה אדומה חקרתי ושאלתי ופשפשתי. 'אמרתי אחכמה – והיא רחוקה ממני'".

4. אחד הדברים ה'מוזרים' במצוות הפרה האדומה היא כי מי שמתעסק בהכנת הפרה האדומה הופך להיות טמא בעצמו, למרות שהטמא עליו מזים את מי הפרה הופך להיות טהור. מסתבר כי הפרה האדומה "מטהרת את הטמאים ומטמאת את הטהורים."

5. ומדוע, אכן, נתן האלוקים לבני-ישראל מצווה שהם לא יכולים להבין? האם לא עדיף היה שנבין את הסיבה לכל מצווה, וכך נקיים את כולן?

6. תורת החסידות רואה בכך יסוד עיקרי למערכת היחסים בינינו לבין בורא העולם. עלינו לקיים מצוות מתוך דביקות, מתוך קשר על-רציונלי; גם כאשר איננו מבינים מדוע, עדיין אנו עושים זאת כי כך הוא רצונו של בורא העולם. ויתירה מכך: גם במצוות אותן אנו מבינים בשכלנו, אל לנו לקיימן רק בגלל הסיבה, גם בהן עלינו לשאוף ליסוד האלוקי שמעל לשכל.

7. רבותינו רמזו במצוות פרה אדומה כי זוהי תכלית הטהרה: שלא יהרהר האדם אחר מידותיו של הקדוש ברוך הוא, אלא יהלך אחריו באמונה תמימה, כדכתיב 'תמים תהיה עם ה' אלוקיך', ועל כך פירש רש"י: 'התהלך עימו בתמימות ותצפה לו, ולא תחקור אחר העתידות, אלא כל מה שיבוא עליך קבל בתמימות, ואז תהיה עימו ולחלקו".

8. רבי צדוק הכהן מלובלין מבאר שעיקר טהרת פרה אדומה היא הנקיות והזיכוך מן העוונות, וכל זריקת מי החטאת על טמא מת, כוונתה על 'חטא עץ הדעת' שהביא וגרם את הטומאה לאדם הראשון, שהרי על ידי חטא זה נגזרה מיתה לעולם. נמצא שבשבת זו, בעת קריאת הפרשה, אפשר לתקן את שורש כל החטאים".

9. ה'חת"ם סופר' אף הוא מסביר שקריאת פרשת פרה אדומה מטהרת מהעוונות. הוא מוסיף ומסביר את העניין שבאפר הפרה: "משום כן אמרה התורה להיטהר ב'אפר פרה', לרמז לאדם שישוב בתשובה אל ה', על ידי שיהיה בעיני עצמו כעפר ואפר. כי על ידי תשובה מתוך הכנעה ושפלות הרוח זוכים לטהרה".

10. ה'חת"ם סופר' מוסיף וממשיל את מי החטאת לדמעות. "ואף גם זאת, שישפוך דמעות מתוך שברון לב, ודמעות אלו ייחשבו לו כהזאת מי חטאת".

הרב זמיר כהן בהרצאה מרתקת בנושא משמעות הטהרה:

תגיות:פרה אדומהטהרה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה