דעות וטורים

הצביעות שמסתתרת מאחורי הפלורליזם התל אביבי

הודעתו של רון חולדאי כי יאסור על קיום אירועים נפרדים לגברים ונשים בתחומי תל אביב, היא רק עוד הוכחה לצביעות המתחבאת מאחורי הפלורליזם וקבלת השונה כביכול. דעה

  • ח' תמוז התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בתל אביב אוהבים שוויון זכויות.

כל כך אוהבים, עד שהפלורליזם וקבלת האחר הפכו לסמלה של העיר השנייה בגודלה בישראל, גם מחוץ לגבולות הארץ. מצעדים שונים ומשונים, גם כאלו שגורמים לליבו של כל אדם מאמין להתכווץ בכאב, נחגגים בה באורח קבע. פרנסיה מתרברבים קבע בהיותה אי של קידמה. "מגדלור של זכויות אדם", קרא לה ראש העיר רון חולדאי בהודעתו השבוע, הודעה בה הודיע כי יאסור על קיומו של אירוע נפרד לנשים וגברים בתחומי העיר.

"עירנו תל אביב-יפו, בה הוקראה מגילת העצמאות, הייתה תמיד חלוצה בכל הקשור לשמירה על זכויות האדם, שוויון ושוויון מגדרי בפרט", הכריז חולדאי. "החלטה זו עולה בקנה אחד עם ערכיה של מדינת ישראל החותרת לשוויון זכויות תוך ביעור התופעה החמורה של הדרת נשים מהמרחב הציבורי", הוסיף וציין כי לגבי האירוע המדובר של תנועת חב''ד: "משיח בכיכר", נלקחו בחשבון העובדות כי מדובר בכיכר מרכזית המשרתת בשגרה עוברי אורח רבים, וכי האירוע אינו בעל אופי דתי מובהק.

קשה מאד להתווכח עם אנשים שתופסים את עצמם כנושאי לפיד השוויון והצדק. הם הרי תמיד צודקים. כל כך צודקים, שלפעמים נראה שקשה להם לראות את הדבשת שהם עצמם נושאים על הגב. אבל במקרה הזה, קצת קשה שלא לתהות: האם באמת קשה כל כך להבחין בצביעות הגדולה שמסתתרת מאחורי ההחלטה לאסור על ציבור שלם לקיים אירוע נפרד לנשים וגברים?

לא מדובר כאן על הדרת נשים, כביכול. לא מדובר כאן על כפייה דתית ועל ניסיון לאכוף הפרדה במרחב  החילוני באופן קבוע. מדובר על אירוע שמתקיים פעם בשנה, על ארגון דתי שלא מתיימר לרגע להתבייש או להסתיר זאת, ועל גברים ונשים שמעוניינים להיות באירוע שתואם את סולם הערכים שלהם. וכן, סולם הערכים שלהם כולל הפרדה בין המינים. ככה פשוט.

ההחלטה הזאת, לאסור על הפרדה בקיומו של אירוע המיועד מלכתחילה לציבור הדתי, אולי מתחבאת מאחורי מילים יפות כמו פלורליזם ושוויון זכויות, אבל מאחורי כל המילים היפות, מדובר בכפייה חילונית לכל דבר. בסופו של דבר, אישה שומרת מצוות, שמעוניינת להשתתף באירוע שתואם לתפיסת עולמה, ומיועד לה מלכתחילה, לא תוכל להשתתף בו.

זה נשמע כמעט אבסורד, אבל בשם הנאורות ושוויון הזכויות, ציבור שלם מודר מהעיר שמתיימרת להיות "מגדלור לזכויות אדם". כן, בתל אביב העיר אפשר לחגוג במצעד שכולו מוקדש לפן הכי נמוך של היצר הבהמי, אפשר לערוך כנס אלטרנטיבי בהשתתפות בני משפחתם של מרצחים פלסטינים שדם יהודים על ידיהם ואפשר לארגן ערבי מחאה בכל נושא שעולה על הדעת. רק אירוע אחד, שמשתתפיו בוחרים ומבקשים שיתקיים בהפרדה מלאה, לא יכול להתקיים בעיר שהיא מופת לשוויון זכויות.

רוצים להיות דמוקרטים? מצוין. אבל בבקשה, אל תהיו צבועים ותיישרו את הדמוקרטיה לפי איך שמסתדר לכם. תודו בפה מלא ובלי להתבלבל: אנחנו גרים בעיר שחורטת על דגלה את היותה מגדלור לזכויות אדם, אבל רק כשזה מסתדר לנו ונוח ומתאים בדיוק, אבל בדיוק, למה שאנחנו חושבים. אל תתחבאו מאחורי ערכים נאצלים כביכול של פלורליזם וקבלת השונה. תודו בפה מלא: אנחנו דמוקרטים וליברלים ואוהבי אדם להפליא.

אבל רק כשזה מתאים לנו.

תגיות:רון חולדאיתל אביבצביעות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה