כתבות מגזין

התינוק הנדיר שהדהים את אמנון לוי: האם אכן מדובר בגלגולי נשמות?

אוניל, ילד דרוזי שנולד דובר אנגלית בריטית, מזכיר לכולנו את מה שהעדפנו להדחיק: יש גלגולי נשמות. סיפורו של אוניל סוקר בהרחבה בערוץ 10, כאשר גם אנשי המקצוע נותרו נדהמים ללא הסבר מדעי

אוניל (צילום מסך מתוך ערוץ 10)אוניל (צילום מסך מתוך ערוץ 10)
אא

אוניל, ילד דרוזי שנולד דובר אנגלית בריטית, מזכיר לכולנו את מה שהעדפנו להדחיק: יש גלגולי נשמות. סיפורו של אוניל סוקר בהרחבה בערוץ 10, בתוכניתו של אמנון לוי, שאף הוא ציין בראשית דבריו: "הילד הזה יגרום לכם להאמין בגלגול נשמות".

גלגולי נשמות. רבים מספור מעדיפים לא להאמין במושג המצמרר, המזכיר שהחיים הם לא הפקר, ששום דבר לא סתם ולא במקרה, שלכל דבר שאנו עוברים יש סיבה, מטרה ותכלית. שיש לנו נשמה שבאה לתקן דבר מה כאן בעולם המעשה.

גלגול נשמות הינו מושג מעולם הקבלה, המתאר מצב בו הנשמה, לאחר עלייתה לשמים עם פטירת האדם, חוזרת לארץ (מתגלגלת) בגוף אחר, כעונש או על מנת להשלים את תיקונה. בספר הזוהר (חיי שרה, וישב, יתרו, משפטים) ובכתבי האר"י (שער הגלגולים) מובאת תורת הגלגולים בהרחבה.

ובימינו, גדל ילד בן 3 וחצי בשם אוניל בכפר הדרוזי מג'דל שאמס. אוניל, שנולד להוריו לאחר 4 שנות ציפייה, מילא אותם בדאגה כאשר לא דיבר מילה עד גיל שנתיים. הדאגה התחלפה בתדהמה עמוקה, כאשר אחרי שנתיים של שתיקה החל אוניל לדבר בבת אחת... ובאנגלית שוטפת במבטא בריטי.

מומחים ואנשי מקצוע ששוחחו עם הילד לא האמינו למראה עיניהם. הילד שלט לחלוטין בנבכי השפה האנגלית. כמו כן, הוא ידע את שמותם של חפצים שכיום אינם בשימוש כלל. גם אם מדובר ביכולת פנומנלית - כיצד ייתכן שלא קלט את השפה הערבית, איתה דיברו עימו הוריו? ומהיכן רכש את המבטא הבריטי?

הסיפור המוזר של ילד דרוזי שמדבר אנגלית כמו איש שחי באמריקה – הצליח לגרום גם לאנשי מקצוע סקפטיים כי אולי, באמת, יש כאן גלגול נשמות.

לדוגמה, מציינת קלינאית התקשורת בכפר, כי הציגה בפני אוניל מאזניים עתיקים, ושאלה "מה זה". לתדהמתה, אוניל השיב: ואילו אוניל השיב: "עם זה מעבירים מים ממקום למקום". מדובר בתנוחה של העברת מים ממקום למקום - את זה ילד לא אמור להכיר. ואוניל הכיר.

מומחית לבלשנות שנפגשה עם אוניל ציינה כי מעולם לא נתקלה בדבר כזה. "מדובר במבטא פקיסטני מדרום לונדון. לא עתיק. ללא ספק נראה כי אוניל דובר אנגלית כיוון שהתגלגלה בו נשמה של בריטי, שחי עד לפני שנים בדרום לונדון".

עורכי התוכנית, שאינם מאמינים כלל בגלגולי נשמות, המשיכו לבדוק איזה הסבר יכול המדע להעניק לתופה מוזרה זו: ילד שנולד בכפר דרוזי, להורים דוברי ערבית – מתקשה מאוד ברכישת השפה הערבית, ובמקביל – משוחח באופן שוטף באנגלית.

בתוכנית התארחה מומחית בחקר המוח, שעוסקת גם בפסיכולוגיה ניסויית. על השאלה האם המחקר נתקל אי פעם בתופעה דומה, השיבה: "יש מקרים שקורים בעיקר אחרי פגיעות ראש, שבץ, הוצאת גידול וכדומה, שהמוח משתנה מחדש. בשל מנגנון הפיצוי הקיים. תופעה זו קיימת בספרות הרפואית.

"לפני שנים ספורות דווח על גבר איטלקי בן 50, שהחל פתאום לדבר בצרפתית. אך אז התברר שהוא למד פעם צרפתית – אך פשוט שכח. כאשר מדובר על ילד בן 3 וחצי, הדבר לא ייתכן.

"מדובר במקרה מאוד נדיר, מאוד מסקרן. חשוב להבין כי רכישת שפה היא לא יש מאין, אלא על ידי חשיפה לדוברי השפה. כמי שעוסקת במדעי המוח - אין לי הסבר איך זה קורה. לא ידוע לי על שפה שנרכשת יש מאין", אמרה בתדהמה.

עורכי התוכנית המשכיו לחקור: "ככל הנראה יש לאוניל מקור חשיפה. אם מדובר במוח פנומנלי שיכול לקלוט שפה, חייב להיות שיש לילד חשיפה תדירה לדמות הזו שתחשוף אותו לאנגלית, וזה יכול להתניע את התהליך הזה.

האם בכפר קיים דובר אנגלית, שחשף את הילד לשפה? אכן. בשכנות לבית משפחתו של אוניל, גר ווג'די, שחי תקופה בלונדון. עורכי התוכנית שוחחו עמו, במטרה לבדוק האם ממנו רכש הילד את השפה. שוב, כאמור, כדי למצוא הסבר מדעי לכך שילד דרוזי נולד דובר אנגלית, ולבטל את האפשרות שמדובר בגלגול נשמות.

ווג'די מאשר שהוא משוחח עם אוניל באנגלית, אך טוען שלא הוא לימד את הילד. "בפעם הראשונה שפגשתי אותו ראיתי אותו מרכיב משפט, מדבר דברים. לילד לא היה עם מי לדבר בכפר", אמר ווג'די. עוד ציין כי את ילדיו הוא מלמד אנגלית במשך זמן רב, "והם לא יודעים רבע ממה שאוניל מדבר". ווג'די הוסיף ואמר כי "לאוניל יש מבטא יותר טוב מאשר לי, והוא מרכיב משפטים מעולה. אני לא לימדתי אותו. להיפך: הוא התקרב אליי כי לא היה לו עם מי לדבר בכפר. אף אחד לא הבין אותו, ולכן הוא התקרב אלי והחל לשוחח איתי באנגלית".

עורכי התוכנית המשיכו וסברו כי הילד רכש את השפה האנלית באמצעות חשיפה מרובה לטלוויזיה האנגלית. "אם כך, התמיהה היא למה לא רכש את הערבית מההורים, ולפחות מילים בסיסיות", השיבו אנשי המקצוע והפריכו את האפשרות.

ח'לוב, קלינאית תקשורת ודוקטור לבלשנות נוסעת לבדוק את אוניל. "הוא באמת ילד תקשורתי", אומרת לאחר המפגש עם הילד. "לא פגשתי מקרה כזה". ח'לוב מסכמת את השיחה: "אני מופתעת. הוא האנגלית מתאימה לגיל שלוש וחצי לילד שנולד באנגליה. אני באמת מופתעת. אין לי הסבר מדעי לתופעה הזו.

"האם זה מערער את האמונות שלך?" נשאלה הדוקטור. "זה מערער את האי-אמונות שלי", היא השיבה. "עד עכשיו, לא האמנתי במושג גלגולי נשמות".

בעדה הדרוזית הפך אוניל לסמל, לאמונה בגלגול נשמות.

לנו, המאמינים שומרי התורה והמצוות, מהווה אוניל הוכחה נוספת למה שידענו תמיד: נשמה שלא השלימה את תיקונה בגלגולה הראשון – חוזרת שוב ומתגלגלת בעולם הזה בגוף אחר של תינוק חדש, על מנת לתקן את מעשיה הקודמים.

רבותינו המקובלים מסבירים כי על פי רוב האדם אינו זוכר את גלגולו הקודם (פרט למקרים נדירים מאוד), וזאת כדי לאפשר את הבחירה חופשית.

עם זאת, קיימת האפשרות לדעת מה לתקן בגלגול הנוכחי: הגאון מוילנא בפירושו על ספר יונה מסביר כי מי שחש קושי מיוחד להתגבר על עבירה מסוימת או לקיים מצוה מסוימת - זהו סימן שבגלגול הקודם נכשל בדבר זה ועליו לתקן בגלגול הנוכחי. וכן להיפך, מי שמבחין בעצמו שנמשך אחר מצוה מסוימת באופן מיוחד, גם זה יכול להוות סימן שזו המצוה שבא לתקן בגלגול הנוכח – כך מסביר רבי אליהו הכהן בספרו 'שבט מוסר'. גם חז"ל, במסכת עבודה זרה (יט, א) נתנו דגש מיוחד ללימוד תורה בנושא שלבו חפץ, כיון שאותו רצון מראה על הצורך של הנפש לתיקון בנושא הנחפץ.

רבותינו המקובלים מבארים כי ישנם נשמות שמחמת עוונותיהם חוזרות בגלגול לתוך דומם (כגון מים), צומח או בבעלי חיים. הארי הקדוש, מגדולי תורת הסוד, מסביר כי זו אחת מהסיבות שיש צורך גדול לברך (ברכות הנהנין) על כל מאכל, כיון שיתכן שיש באותו מאכל (או באותה שתיה) נשמה מגולגלת, ועל ידי הברכה מתקנים את הנשמה ומעלים אותה אל שורשה.

בספר 'שער המצוות' (נו, ע"ב) מבואר בהרחבה כי אם אדם אוכל מאכל מסוים ללא ברכה – הוא גורם צער רב לאותה נשמה המגולגלת, כיון שלא זכתה לתיקון.

כך הסביר ה'בן איש חי' (בספר 'סגולות ישראל') כי זהו פירוש הברכה: "בורא נפשות רבות", שנוסח הברכה מתייחס לכך שעל ידי האכילה והברכה – עולות הנשמות לתיקונן.

מה קורה לנשמתנו בתום חיינו? מהו תיקון? מהו גלגול נשמות? כיצד הוא מתרחש ומהי מטרתו? הרב זמיר כהן בהרצאה מסתורית ומרתקת על יסודות וסודות הגלגולים. צפו

הרב יצחק פנגר בהרצאה יסודית על תורת וחכמת הגלגולים. מהו גלגול? על אילו דברים באים בגלגול? ובכלל, מהי מטרת הגלגול?

תגיות:תיקוןגלגולי נשמות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה