ותן חלקנו

איך מתמודדים עם קנאה? סוד שחייבים לדעת

מָה עוֹשִׂים בַּקִּנְאָה? שֹׁרֶשׁ קִנְאָה - קנא וְנִרְאֶה שֶׁסּוֹדָהּ הוּא קֵן א – רְצוֹנוֹ שֶׁל אָדָם לִקְנוֹת אֶת הָ'אֲנִי' שֶׁל זוּלָתוֹ, מֵרֹב קִנְאָתוֹ בוֹ. אֵיךְ מִתְמוֹדְדִים אִתָּהּ, וְגִלּוּי מַרְעִישׁ עַל כֹּחַ הַקִּנְאָה – בַּמַּאֲמָר שֶׁלְּפָנֵינוּ

  • ד' תמוז התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אֲמַר לֵהּ: תָּא, אַחֲוֵי לָךְ בְּלוּעֵי דְקֹרַח. חֲזַאי תְּרֵי בִזְעֵי וַהֲווֹ קָא מַפְּקֵי קֻטְרָא… אֲמַר לִי: אַצֵּית, מַאי שְׁמַעַתְּ? וּשְׁמַעִית דַּהֲווֹ אָמְרִין: מֹשֶׁה וְתוֹרָתוֹ אֱמֶת, וְהֵן בַּדָּאִין (בבא בתרא דף עד/א)

הַמְאֹרָע הַבָּא הִתְרַחֵשׁ בָּעֵת שֶׁרַבָּה בַּר בַּר חַנָּה נָדַד בַּמִּדְבָּר עִם סוֹחֵר יִשְׁמְעֵאלִי.

אָמַר לוֹ הַסּוֹחֵר: בֹּא וְאַרְאֲךָ אֶת הַמָּקוֹם שֶׁבּוֹ נִבְלְעוּ קֹרַח וַעֲדָתוֹ . רָאִיתִי שְׁנֵי בְקָעִים בָּאֲדָמָה שֶׁפָּלְטוּ עָשָׁן מֵאֵשׁ הַגֵּיהִנֹּם … אָמַר לִי הַסּוֹחֵר: הַקְשֵׁב, מָה אַתָּה שׁוֹמֵעַ? וְשָׁמַעְתִּי שֶׁהָיוּ אוֹמְרִים: מֹשֶׁה אֱמֶת וְתוֹרָתוֹ אֱמֶת, וְהֵם בַּדָּאִים - כָּךְ אָמְרוּ עַל עַצְמָם.

* * *

דָּוִד הַמֶּלֶךְ ע"ה מְתָאֵר כָּךְ אֶת הִתְנַהֲגוּתָם הַבִּלְתִּי-רְאוּיָה שֶׁל קֹרַח וַעֲדָתוֹ: "וַיְקַנְאוּ לְמֹשֶׁה בַּמַּחֲנֶה, לְאַהֲרֹן קְדוֹשׁ ה'".

מַהַרְשָׁ"א מַסְבִּיר, כִּי בִשְׁתַּיִם שָׁגוּ קֹרַח וַעֲדָתוֹ: א. הֵם קִנְאוּ בַכָּבוֹד שֶׁקִּבְּלוּ מֹשֶׁה וְאַהֲרֹן מֵהָעָם. ב. הֵם לֹא קִנְאוּ בְּמַעֲשֵׂיהֶם הַטּוֹבִים.

מֹשֶׁה רַבֵּנוּ הָיָה תָמִיד מִחוּץ לַמַּחֲנֶה, וְשָׁם קָבַע אֶת אָהֳלוֹ וְעָסַק בְּתוֹרַת ה', כַּמְפֹרָט בְּפָרָשַׁת כִּי תִשָּׂא . אַהֲרֹן הַכֹּהֵן הָיָה תָדִיר בְּתוֹךְ הַמַּחֲנֶה, רוֹדֵף שָׁלוֹם וּמַשְׁכִּין שָׁלוֹם בֵּין אִישׁ לְרֵעֵהוּ וּבֵין אִישׁ לְאִשְׁתּוֹ.

בְּרַם, קֹרַח וַעֲדָתוֹ "וַיְקַנְאוּ לְמֹשֶׁה בַּמַּחֲנֶה" – קִנְאוּ בַכָּבוֹד שֶׁקִּבֵּל מֹשֶׁה רַבֵּנוּ בְּבוֹאוֹ לְמַחֲנֵה יִשְׂרָאֵל, אַךְ לֹא קִנְאוּ בִּדְבֵקוּתוֹ בַה' כָּל יָמָיו. "לְאַהֲרֹן קְדוֹשׁ ה'" – הֵם בְּאַהֲרֹן לֹא קִנְאוּ עַל מַעֲשָׂיו הַטּוֹבִים בְּתוֹךְ מַחֲנֵה יִשְׂרָאֵל, אֶלָּא עַל הַכָּבוֹד שֶׁהוּא נוֹחֵל בַּעֲבוֹדָתוֹ בַּמָּקוֹם הַקָּדוֹשׁ, בַּמִּשְׁכָּן.

קִנְאוּ, קִנְאוּ - מָה אֶפְשָׁר לַעֲשׂוֹת? אֵיךְ אֶפְשָׁר לִשְׁלֹט עַל רֶגֶשׁ כָּל כָּךְ קַמָּאִי? תִּינוֹקוֹת מִגִּיל קָטָן מְאֹד מְקַנְאִים.

רַבִּי יְהוּדָה לֵיבּ חַסְמַן זצ"ל, מְנַהֲלָן הָרוּחָנִי שֶׁל יְשִׁיבוֹת טֶלְז וְחֶבְרוֹן, מֵרָאשֵׁי תְנוּעַת הַמּוּסָר, מְנַתֵּחַ אֶת הַדְּבָרִים בְּמַאֲמָר שֶׁכּוֹתַרְתּוֹ: "בְּחִינַת רוּחַ הָאָדָם" , בְּהִתְיַחֲסוֹ לְמַאֲמָרוֹ שֶׁל הֶחָכָם מִכָּל אָדָם: "רוּחַ אִישׁ יְכַלְכֵּל מַחֲלֵהוּ, וְרוּחַ נְכֵאָה מִי יִשָּׂאֶנָּה".

הַהֶבְדֵּל בֵּין אָדָם לְבֵין בַּעֲלֵי חַיִּים הוּא, שֶׁבַּעַל חַיִּים אֵינוֹ מְבַקֵּשׁ לָצֵאת מִמִּסְגַּרְתּוֹ הַטִּבְעִית. הַבְּהֵמָה מִתְעַנֶּגֶת עַל הָאֵבוּס, תַּטֶּה שִׁכְמָהּ לִסְבֹּל עֹל הַמַּרְדַּעַת, וְלֹא תַגְבִּיהַּ אֶת רֹאשָׁהּ. לֹא כֵן הָאָדָם. רוּחוֹ לֹא יָנוּחַ, יִמְשָׁכֵהוּ תָמִיד לְהִתְרוֹמֵם מִמַּצָּבוֹ שֶׁהוּא נִמְצָא בוֹ. הֶעָנִי בַּעֲנִיּוּתוֹ וְהֶעָשִׁיר בְּעָשְׁרוֹ, כֻּלָּם אֶל עָל יָשִׂימוּ מַבָּטָם.

עַמֵּנוּ נִבְחַר לְקַבֵּל אֶת תּוֹרַת ה' מִפְּנֵי תְּכוּנַת הָרוּחַ הָעַזָּה הַמּוֹשֶׁכֶת אוֹתָנוּ לְמָעְלָה. הַכֹּחוֹת הַמּוֹשְׁכִים אֶת הָאָדָם הֵם רוּחוֹת הַחֹפֶשׁ וְהַדְּרוֹר, כֵּיוָן שֶׁהָרוּחַ אֵינָהּ יְכוֹלָה לִהְיוֹת כְּלוּאָה בְסוּגָר.

זֶהוּ מְקוֹר כֹּחוֹ שֶׁל הָאָדָם הַיּוֹצֵר וְהַמְחַדֵּשׁ, הַמַּמְצִיא מְטוֹסִים וְטָס לַיָּרֵחַ. יֵשׁ בָּאָדָם כֹּחַ עָצוּם, בִּלְתִּי נִתָּן לִשְׁלִיטָה, הָרוֹצֶה לְהִתְפָּרֵץ, לָצֵאת, לְהִתְפָּרֵס, לְגַלּוֹת, לִהְיוֹת!

כָּל עוֹד אָדָם חַי – הוּא רוֹצֶה!

אִם כֵּן, אֵפוֹא, מַדּוּעַ קָבְעוּ חֲזַ"ל שֶׁהַקִּנְאָה, הַתַּאֲוָה וְהַכָּבוֹד, מוֹצִיאִים אֶת הָאָדָם מִן הָעוֹלָם? אִם זֶהוּ טִבְעוֹ, מָה רַע בְּכָךְ שֶׁיְּקַנֵּא וְיִתְאַוֶּה לְהַרְוִיחַ כֶּסֶף רַב, לִזְכּוֹת לְפִרְסוּם וְכַיּוֹצֵא בָאֵלֶּה?

וּבְכֵן, בְּוַדַּאי אֵין כָּל פְּסוּל בְּכָסֶף. רִבּוּי הַמָּמוֹן וְהָרְכוּשׁ בְּדֶרֶךְ כְּשֵׁרָה וּרְאוּיָה, אֵין בּוֹ סְרַךְ אִסּוּר. אַדְּרַבָּה, מִי שֶׁמְּאַבֵּד מָמוֹן עוֹבֵר עַל בַּל תַּשְׁחִית. רַק דָּבָר אֶחָד אָסוּר וְהוּא רֹאשׁ כָּל חַטָּאת – הַחֵפֶץ וְהַתְּשׁוּקָה לָזֶה. הַמָּמוֹן, הַכָּבוֹד וְהַתַּאֲוָה מֻתָּרִים, אֲבָל הַתְּשׁוּקָה לָהֶם הוֹרֶסֶת אֶת הָאָדָם.

וְכָל כָּךְ לָמָּה?

וּבְכֵן, כְּבָר אָמַר דָּוִד הַמֶּלֶךְ : "אַחַת שָׁאַלְתִּי מֵאֵת ה', אוֹתָהּ אֲבַקֵּשׁ: שִׁבְתִּי בְּבֵית ה' כָּל יְמֵי חַיַּי לַחֲזוֹת בְּנֹעַם ה' וּלְבַקֵּר בְּהֵיכָלוֹ". בִּלְשׁוֹן הַזָּהָב שֶׁלּוֹ מְנַתֵּחַ הָרַב חַסְמַן אֶת הַדְּבָרִים וּמְסַכֵּם: "וְהָרוּחַ, אֵין לָהּ אֶלָּא תְשׁוּקָה אַחַת, רַק אַחַת וְלֹא יוֹתֵר".

הִתְגַּלָּה הַדָּבָר. הַכֹּחַ הֶעָצוּם הַמְקַנֵּן בְּכָל אָדָם לִפְרֹץ וְלִגְדֹּל, יָכוֹל לִהְיוֹת מְנֻתָּב וּמְרֻכָּז לְכִוּוּן אֶחָד בִּלְבָד!

וּמִכָּאן - לְקֹרַח. הוּא נִתֵּב אֶת קִנְאָתוֹ לְעִנְיָנִים גַּשְׁמִיִּים, וְשׁוּב לֹא הָיָה מָקוֹם בְּנַפְשׁוֹ לִשְׁאִיפוֹת רוּחָנִיּוֹת.

וּמִכָּאן - אֵלֵינוּ. שָׁאַלְנוּ אֵיךְ אֶפְשָׁר לְהִתְגַּבֵּר עַל הַקִּנְאָה. וּבְכֵן, אֵין צֹרֶךְ לְהִתְגַּבֵּר עָלֶיהָ, אֶלָּא לְהִשְׁתַּמֵּשׁ בָּהּ לִדְבָרִים חִיּוּבִיִּים, לְקַנֵּא בָאֹשֶׁר הָרוּחָנִי הָאוֹפֵף אֶת מִי שֶׁמֵּעָלֵינוּ וְלִשְׁאֹף לְהַגִּיעַ אֵלָיו, וּמֵאֵלֶיהָ תִּמּוֹג הַקִּנְאָה הַטִּפְּשִׁית בַּכֶּסֶף שֶׁל הַשָּׁכֵן.

אֶת מִשְׁפָּטוֹ הַקָּצָר וְהַמַּדְהִים שֶׁל הָרַב חַסְמַן אֶפְשָׁר לְהַדְפִּיס עַל כָּל שֻׁלְחַן עֲבוֹדָה, בְּאוֹתִיּוֹת זָהָב, לְהִתְמַקֵּד בַּמַּטָּרָה:

"וְהָרוּחַ, אֵין לָהּ אֶלָּא תְשׁוּקָה אַחַת, רַק אַחַת וְלֹא יוֹתֵר".

"ותן חלקנו" - חוויה רוחנית מרגשת. לקבלת ספרון התנסות חינם, הקליקו כאן

תגיות:ותן חלקנוקנאה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה