מקבצי שו"ת - שאל את הרב

מותר לנעול נעליים מעור חזיר? מה עושים נכים בשבת? ומדוע לא מוצאים עצמות של ענקים?

מקבץ שו"ת 84 – השאלות הכי מעניינות שפורסמו השבוע במדור שאל את הרב באתר הידברות

  • ל' סיון התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. למה דג לא נחשב למאכל בשרי?

לדג בשר רך שמתעכל מהר, ולא נחשב לסעודה חשובה. מדאורייתא גם עוף לא היה נחשב למאכל בשרי, אך תיקנו בו רבנן גדר נוסף:

https://www.hidabroot.org/article/2213

*  *  *

2. השבת קראנו על הנפילים, ונראה לי תמוה שעצמות דינוזאורים וממוטות מתקופות קדומות יותר כן מצאו, ושל הענקים – לא.

באופן טבעי, כל גופה מתפוררת. טורפים קטנים וגדולים אוכלים את בשרה, מיקרואורגניזמים מעכלים אותה וגם העצמות מתפוררות תוך עשרות שנים.

מאובנים נוצרים רק לעתים נדירות מאוד, במהלך אסון, כאשר גופה נקלעת בבוץ תובעני, ואבנית מחליפה את החלל שמותיר שלדה. מאחר שהיו מיליוני דינוזאורים בכל רחבי העולם, ומינים רבים מהם, הגיוני שאלפים מהם יתאבנו באסונות כמו המבול. ואכן, בכל העולם נמצאו כאלפיים מאובני דינוזאורים לערך.

הענקים, לעומת זאת, חיו רק באזור המזרח התיכון, והיו מעטים ונדירים עד מאוד אפילו בתקופתם: "המה הגיבורים אשר מעולם אנשי השם" (בראשית ו', ד'). ספק אם היו אפילו מאה מהם, כך שהם לא אמורים להשאיר אחריהם זכר ושריד במותם.

מה גם שבני אדם הם אינטליגנטיים, ובעת שיטפון וכדו' נוהגים לטפס למקומות גבוהים ולחפש מחסה, מה שמקטין עוד יותר את האפשרות שיתאבנו.

עם זאת, בקרב התרבויות השונות נמצאו תבליטים וסיפורים המציגים עדויות עתיקות על היכרותם עם ענקים.

*  *  *

האם מותר לפי ההלכה להתחתן בשמלת כלה שחורה?

המנהג הוא שהכלה לובשת שמלה לבנה בחופה, ואין לשנות המנהג. וא"כ בוודאי שאין לה ללבוש שמלה בצבע שחור.

מקורות: יעוין בספר שלחן העזר חלק ב' (סימן ז' סק"י) שכתב, שכן מסתבר הן לפי הטעם שכתב המטה משה (הכנסת כלה פרק א' ד"ה ונראה) שהחתן לובש קיטל, שהוא בגד לבן, מטעם שמוחלין לו עוונותיו, ונאמר (ישעיה פרק א' פסוק י"ח) "אם יהיו חטאיכם כשנים כשלג ילבינו". והן לפי הטעם שכתב בסידור היעב"ץ, שהוא כדי שיזכור לו יום המיתה וישוב אל ה' וכו'. וממילא שני הטעמים שייכים גם לגבי כלה. והעיד שם שכן המנהג שהכלה הולכת בבגדים לבנים.

ולעניין אם צריך שמלה בצבע לבן ממש או מספיק שיהיה כעין לבן – יעוין להגר"מ אליהו זצ"ל בספר דרכי טהרה (עמוד 315) שנשאל האם יש איסור ללבוש שמלת כלה בצבע פנינה ולא בצבע לבן, והשיב: נהגו ללבוש לבן, ע"כ. אולם ראה בתשובת הגר"ח קניבסקי שליט"א בספר מנחה לחיים (סימן ט"ו תשובה ק"מ) שנשאל האם שמלתה של הכלה בחופה, צריך שתהיה בצבע לבן כשלג בדווקא, או אף צבעים הקרובים ללבן, ואינן לבן כנזכר, שרי?, והשיב: אין קפידא, ע"כ. וכן ע"ע בספר נטעי גבריאל על נישואין חלק א' (פרק י"ד הערה ד') שיש חסידים המקפידין שלא יהיו לבנים ממש, מטעם חוקת הגוי, ולובשין רק כעין לבן, ע"ש.

*  *  *

3. אבא שלי נפטר לפני חודשיים, ויש לאחיינית שלו ברית מילה ביום שני. האם מותר לי ללכת לברית?

אם את נוהגת לפי מנהג הספרדים, מותר לך להשתתף בברית – כולל הסעודה – אם אין שם כלי נגינה.

אולם אם את נוהגת לפי מנהג האשכנזים, אין לך להשתתף בסעודת הברית. אולם מותר לך להיות נוכחת שם שלא בזמן הסעודה אם אין שם כלי נגינה.

מקורות: לגבי מנהג הספרדים יעוין בספר חזון עובדיה על אבלות חלק ב' (עמוד שנ"א) ובספר מאור ישראל על הש"ס חלק א' (עמודים שכ"ח-שכ"ט).

לגבי מנהג האשכנזים יעוין ברמ"א יורה דעה (סימן שצ"א סעיף ב'). אמנם מותר להיות נוכח בברית שלא בשעת הסעודה וכמו שכתב בגשר החיים חלק א' (פרק כ"א סעיף ח' אות ה'). וכן הובא בשם הגרי"ש אלישיב זצ"ל בספר אשרי האיש חלק יורה דעה חלק ב' (פרק פ"ט סעיף כ"ז).

*  *  *

4. לאחרונה נתקלתי בדילמה שאשמח לתשובה עליה: אמי בת 75, סוכרתית ומוגבלת ביכולתה ללכת מעבר למרחקים קצרים. כמו כן, אמי שומרת שבת והינה דתיה מסורתית.
בשבתות בעבר אמי הייתה מגיעה לבית הכנסת, וכך השבת הייתה עבורה עונג אמתי. אך עתה, בגלל חוסר יכולתה ללכת, היא נאלצת להישאר בבית. ילדיה ואנוכי משתדלים להרבות בביקורים, אך לא תמיד הדבר אפשרי.
בשיחת בירור עמה היא ציינה בפני שהשבת הפכה להיות יממה קשה עבורה.
לאור זאת, האם ההלכה מתחשבת בקושי של אוכלוסייה זו להפוך את השבת לעונג, וזאת לאור העובדה כי לא ניתן לשוחח בטלפון / לא לנסוע למשפחה / ולא להשתמש בחשמל?

אכן, מצווה גדולה – עליך לקחת את אמא שלך בכיסא גלגלים לבית הכנסת, וזכות זו תעמוד לך בעולם הזה ובעולם הבא.

אמך תיהנה מאוד בשבת, ואת תזכי גם במצווה היקרה הזו.

*  *  *

5. כבר הרבה זמן שאני מעוניינת לרכוש שרשרת שאהבתי מאוד, שרשרת זהב עם חרב, אך החרב מזכירה צלב במעט. לצלב אין, כמובן, שום משמעות עבורי. האם מותר לקנות תכשיט שכזה ולענוד אותו?

מותר לך לקנות את השרשרת הזו ולענוד אותה.

*  *  *

6. האם מותר לשמוע את השיר "השבעתי אתכם" (עם מילים מתוך שיר השירים)?

אם אתה שומע את השיר בכובד ראש, יש מקום להקל.

מקורות: יעוין בשו"ת יביע אומר חלק ג' (חלק אורח חיים סימן ט"ו אות ה') וחלק ד' (חלק יורה דעה סימן כ' אות י') ובשו"ת ציץ אליעזר חלק כ"ב (סימן י'). וע"ע באור לציון חלק ב' (פרק י"ד סעיף ל"ה).

*  *  *

7. רציתי להזמין נעליים, והיה כתוב עליהן שהן מעור אמיתי, עור חזיר. האם מותר לקנות כאלה? וללבוש?

מותר לקנות וללבוש ללא חשש.

*  *  *

8. אומרים "הגונב מגנב פטור".

הבוס שלי גוזל מהעובדים שלהם את פרנסתם. ומה הכוונה? שבמקום לשלם עד העשירי, כמו החוק, הוא לפעמים דוחה ודוחה, ולפעמים משלם רק לקראת סוף החודש. בנוסף, הרבה פעמים עובדים שוכחים לחתום, והם מדווחים בע"פ באיזו שעה הם יצאו – והוא רושם מה שבא לו. או אם מישהו נפגע בעבודה ויצא לטיפול רפואי, אמורים לשלם לו את סך השעות שהיה אמור לעבוד באותו יום, והם לא משלמים, כי גם ככה הוא לא יודע את החוק. ועוד הרבה דברים שבאים על חשבון העובד.

השאלה שלי אם הגונב מגנב פטור, הרי הוא גונב מהעובדים שלו. אני יכול לא להחתים כשאני יוצא לשעה ולחזור? הרי רק הריביות שהם היו צריכים לשלם לנו בבנק על המינוס ברגע שאנחנו לא מכניסים משכורת בזמן – מכסות את זה...

אסור בהחלט.

*  *  *

9. האם צריך לומר ברכת הגומל אם כמעט עשיתי תאונה? (רק כמעט)

אין לברך הגומל, היות שרק אם כבר היתה התנגשות וכיוצא בזה, ויצאת מזה בחיים, על זה יש לברך הגומל. אולם לא מברכים הגומל על הצלה מ"כמעט תאונה".
 
אלא שכל האמור הוא לעניין ברכה. אבל להודות לה' יתברך ודאי שראוי להודות. ומובא בשם הגר"י קנייבסקי זצ"ל, שנכון לומר שירה, כגון "מזמור לתודה" או "נשמת כל חי".

מקורות: שו"ת תשובות והנהגות חלק ב' (סימן קל"ו). ועצם הגדר הנ"ל כתוב גם בהליכות שלמה חלק א' (עמוד ער"ה) בשם הגרש"ז אויערבאך זצ"ל, ובשו"ת ציץ אליעזר חלק י"ח (סימן כ"ב אות ג') ובשו"ת אבני ישפה חלק א' (סימן מ"ו אות ב') בשם הרב אלישיב זצ"ל.

*  *  *

10. הזיווג שלי מתעכב. מה אני יכולה לעשות?

1. ראשית, מברכים אותך מקרב לב שתזכי למצוא את זיווגך משורש נשמתך בקלות ובמהירות!

2. שנית, הייתי מציע לך לקרוא את דברי הרב זמיר כהן שליט"א בקישור הבא:
 
https://www.hidabroot.org/article/82622

3. כדאי גם לנסות סגולות שיש אפשרות שיזרזו את מציאת הזיווג -

א. תפילה בציונו של רבי יהודה בר אלעאי (ספר ישועות מרדכי עמוד 35 בשם הגר"מ אליהו זצ"ל).
 
ב. יש אומרים, שגם תפילה בציון הקדוש של יונתן בן עוזיאל בעמוקה מסוגל לזה (כן הביא בספר סגולות רבותינו עמוד 186 מספר מעדני המלך חלק ג' בשם הגר"ע יוסף זצ"ל. ועיין שם עוד דעות בזה).
 
ג. כמו כן סיוע בהכנסת כלה מסוגל לזרז את הזיווג (שם עמוד 188 בשם הגר"ח קניבסקי שליט"א).
 
ד. וכן קריאת פרק ל"ב בתהילים בכל יום יש בו סגולה לזרז את מציאת הזיווג (שם בשם הגר"י אדלשטיין זצ"ל).

בשורות טובות במהרה!

תגיות:מקבץ שו"תהידברות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה