פעילות הידברות

גיל ה"התגברות" – צפו בגלריה מהכנס הנפלא בבית הידברות

השבוע נערך בבית הידברות כנס ייחודי בנושא גיל ההתבגרות, בהשתתפות הרב דן טיומקין, הרב נחום דיאמנט והרב אבנר קוואס. התגובות מהקהל שמילא את האולם מפה לפה יעשו לכם חשק להגיע לכנס הבא

אא

השבוע נערך בבית הידברות כנס יחיד במינו שעסק בנושא אשר מעסיק הורים רבים: בני נוער והתמודדות עם גיל ההתבגרות. מרגע שפורסם הכנס החלה ההרשמה אליו בקצב מהיר במיוחד, שהפתיע גם את מפיקי האירוע. 120 הורים השתתפו בכנס, ונהנו מהרצאות מעשירות ומחכימות, עם טיפים יעילים ליישום ובעיקר הבנה חדשה ומעמיקה לנפשם של בני הנוער.

בכנס השתתפו הרב דן טיומקין, אשר עוסק הרבה בסיוע למתבגרים יחד עם הרב אורי זוהר בארגון "מענה", הרב נחום דיאמנט שאותו כלל אין צורך להציג, והרב אבנר קוואס.

הרב דן טיומקין נתן כללים מיוחדים ויעילים להתמודדות עם הגיל. אפשר לדבר על הכנה לגיל ההתבגרות ועל בסיס טוב לילדים, אבל בסופו של דבר, כל ילד מגיע לגיל ההתבגרות – וצריך להתמודד איתו כאן ועכשיו. איך נהפוך את הגיל הזה לטוב? הילדים מגיעים לגיל 16 ופתאום נהיה לנו קשה איתם – מה נעשה עכשיו? הרב טיומקין דבר על הצורך בזמן איכות עם הילדים – זמן שבו נעניק להם הקשבה, הכלה וחיבוק. נתעלם מהרע ונתמקד בטוב, ממש כפי שאנחנו עושים עם תינוק שזה עתה לומד ללכת. הרי לא נעיר לו או נכעס עליו בכל פעם שייפול... להיפך, נעודד אותו בכל נפילה, כדי שירצה לנסות שוב. בדיוק כך נתייחס גם לילד המתבגר – נתייחס לדברים הטובים שהוא עושה ונקרב אותו אלינו בעבותות של אהבה.

הרצאתו של הרב נחום דיאמנט הביאה תגובות נלהבות לעשרות. הרב דיאמנט דבר על כך שאנחנו צריכים לזכור שנער מתבגר אינו מבוגר – הוא מתבגר. חצי ילד וחצי מבוגר. לכן גם אנחנו, ההורים, צריכים לזכור שלא מדובר כאן במבוגרים. אי אפשר לומר למתבגר כל הזמן "אתה גדול, אתה גדול". נער מתבגר יכול לשחק לפעמים ולהיות ילד, הוא לא חייב להיות מבוגר.

הרב דיאמנט הוסיף תובנה חשובה: אם נהיה עם הילדים בצורה מלאה, כבר מגיל קטן – גיל ההתבגרות יוכל לחלוף כלא היה. "אני גידלתי 13 ילדים", אמר הרב, "ואני לא יודע מה זה גיל ההתבגרות". כיצד? הרב סיפר שכבר כשהיו ילדיו קטנים, הוא היה משחק איתם, מפטפט איתם ויוצר איתם קשר קרוב. כשיש לילדים קשר קרוב של אהבה עם הוריהם, אין להם במי למרוד. הרב סיפר על נער שאיתו עבד, שגדל בבית עם אבא כועס ומכה. אמו, לעומת זאת, הרעיפה עליו חום ואהבה עד בלי די. הנער סיפר לרב דיאמנט – "הייתי 'מת' להיות חילוני כדי לפגוע באבא שלי. אבל לאמא שלי – לא מגיע".

הרב אף המשיך וספר על ילדיו שלו, כי בעבר לקח את אחד מילדיו לרופא הילדים. הרופא, שראה את הילד המטופח ואת הקשר הקרוב שלו עם הוריו, שאל אם מדובר בילד יחיד. "כן", ענו ההורים. "יש רק עוד 11 יחידים כמוהו".

כשההורים משקיעים בילדים – זה משתלם, כי אז חוסכים ומונעים את הנפילה של גיל ההתבגרות. הילד לא מרגיש צורך למרוד – מה יש לו בחוץ? הרי בפנים יש לו אבא ואמא שכל כולם איתו.

לסיום הכנס הגיע הרב אבנר קוואס, והסביר איך אפשר לבנות "כביש עוקף" למשברי ההתבגרות. הפער בין הילדות לבגרות, הסביר הרב קוואס, הוא גדול – בילדות אין מחויבויות כלל, אפשר לשחק כל היום וכו', בעוד שבבגרות יש לנו מחויבות לעבודה, למשפחה וכן הלאה. בגיל הביניים נוצר בלבול, ובני הנוער לא יודעים איך להתמודד עם המעבר הזה, מן הילדות לבגרות. לכן נוצרות אצלם ההתפרצויות האופייניות לגיל. כדי לעזור להם, צריך לצמצם ככל האפשר את הפערים הללו, והדבר מתחיל כבר בגיל צעיר מאד. כבר בגיל 6, אמר הרב קוואס, ילדים יכולים לקבל תפקידים קבועים בבית, כדי שיתרגלו לעצמאות ולמחויבות, כך שהפער יקטן בהדרגה. הרב הוסיף וסיפר כי באחת מחופשות הלימודים הוא החליט שלא לקחת את הילדים ללונה-פארק או לאטרקציות דומות. במקום זה הוא קנה לילדיו ערכות של כלי עבודה. המחיר – נמוך יותר מכל אטרקציה, והתוצאות – נפלאות, שכן הוא לימד אותם לבצע תיקונים שונים ברחבי הבית, מה שנתן להם סמכות ואחריות.

כאמור, ההיענות לכנס היתה אדירה. ההורים מלאו את האולם עד אפס מקום ממש. התגובות המשבחות לא אחרו לבוא גם הן. הנה, לדוגמא, מה שפרסמה אחת מן הנוכחות בכנס בדף הפייסבוק שלה:

"שאפו ענק לארגון הידברות על פעילות מבורכת בארץ ובעולם כולו. אמש נכחתי בערב שאורגן בטוב טעם ודעת בנושא של חינוך בגיל ההתבגרות.

הרבנים הגדולים בתחום נשאו דברים – הרב דן טיומקין, הרב נחום דיאמנט והרב אבנר קוואס.

ברצוני להעלות תמצית מהדברים.

לגדל, לחנך ולהצמיח דור בריא בנפשו חובה עלינו ההורים לנקוט במספר צעדים:

  1. הקשבה. להקדיש זמן איכות לכל ילד, הנייד כבוי.
  2. חיבוק. המגע חשוב, עושה פלאים. גם בגיל ההתבגרות חשוב לחבק!
  3. הכלה. להבין אותו. מרד נעורים אינו נשלט! להתייחס בכבוד, בידידות, התמקדות בטוב, לקרב בעבותות של אהבה.
  4. בחירת מוסד לימודים מתאים, חוגים, לספק חוויות הצלחה.

לפעול ע"פ הכלל הבא –

ההורים בילדות הם שומרי

בבגרות – ידידי,

בנערות – מדריכי.

יהי רצון שנזכה להבין ולהשכיל לפעול ולחנך ברגישות ובאהבה אין סופית את ילדינו המתבגרים, ובעקר בעידן הדיגיטל, שלעיתים משכיח מאיתנו את סדרי העדיפויות בחיים.

עלינו לזכור תמיד שכל השקעה משתלמת. "הזורעים בדמעה ברינה יקצורו".

בהצלחה רבה לכולנו".

 

הכנס יתקיים בעז"ה במקומות נוספים ברחבי הארץ. בקרוב תוכלו להגיע אל הכנסים באלעד ובאשדוד. פרטים בקרוב.

תגיות:כנסמתבגריםהידברות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה