כתבות מגזין

מייסד שיטת 'דמיונובע': "כל התשובות לכל הקשיים שלנו, נמצאות בתוך הנפש פנימה"

הרב עמית קדם, מייסד מכון 'דמיונובע', מספר על שיטת הטיפול הייחודית שפיתח ועל מאות האנשים שהסתייעו על ידה עד היום. "מדובר במפגש מעמיק של אדם עם נפשו ועם כל הכוחות הפועלים בה, במסע שבמהלכו יתגלו כוחות הריפוי הפנימיים שקיימים בכל אחד מאיתנו. בשונה משיטות אחרות שמשלבות בתוכן דמיון, השיטה הזו דוגלת בגישה שכל התשובות נמצאות אצל האדם עצמו, והתערבות מבחוץ רק תפריע"

הרב עמית קדםהרב עמית קדם
אא

כבר מקטנות, ולמעשה עוד בבטן אמנו, אנחנו מתחילים להיות יצירים חברתיים ולקבל מסרים בלתי מודעים – תחילה מסוכני החיברות הקרובים אלינו ביותר, הורינו, ולאחר מכן מהחברה כולה.

בכל תחנה ותחנה מחיינו אנחנו עוצרים כדי להתמלא, הבעיה היא שעם החיים וככל שאנחנו חווים יותר התנסויות – המאגר שלנו מתחיל להתמלא גם בדימויים קצת פחות חיוביים וטובים על המציאות שסביבנו, "וכאן בעצם מתחילה הבעיה", מסביר הרב עמית קדם – מייסד שיטת 'דמיונובע', איש חינוך, מרצה ומנחה סדנאות בשיטה שייסד.

 למה זו בעצם בעיה? "כי אותו עולם דימויים ופרשנויות משמש אותנו גם בבניית הדימוי העצמי שלנו, ואם הוא מלא בדימויים שליליים יותר מחיוביים, האדם יתקשה בקבלה והכלה אמיתיות של עצמו, ושל סביבתו".

הצעד הראשון שבו יש לנקוט בדרך לשינוי המיוחל הוא מה שנקרא בעולם החסידות 'בירור כוח המדמה'. בבירור כזה אנחנו בעצם חודרים את מעטה הדימויים הילדותי שלנו, ונכנסים אל תוך עולם של שכל עמוק ופנימי. "בעולם הזה לא קיימות התפיסות הילדותיות שסיגלנו לעצמנו בחיים, שנובעות מהשכל החיצוני. הבירור הזה הוא בעצם כניסה לרבדים עמוקים יותר שבנפש, שלא מתגלים לנו בחיי היום יום הלחוצים, ובתוך אותם רבדים מתבצעת עבודה".

איך נעשית העבודה בפועל?

"ראשית אנחנו לומדים לזהות את הדימויים הלא נכונים והילדותיים שיושבים ברובד החיצוני, ומפריעים לנו להיות מי שאנחנו מסוגלים להיות. לאחר מכן אנחנו לומדים לשחרר אותם, כשבד בבד מתגלה לנו הרובד הפנימי – ובו דימויים חדשים וחיוביים על מי שאנחנו, על הנסיבות שהביאו למה שאנחנו היום, ועל הסובבים אותנו".

"החיפוש צריך לנבוע מתוך היזכרות מחדש של משהו שידעתי פעם"

בתוך התהליך הזה של הבירור, יש ויצוצו להם גם מקומות כואבים ומורכבים, "אבל הם לא המטרה", מדגיש קדם. "מעבר לאותם מחוזות קשים, יש לנו בפנים את השכל הבא מן הנפש ולשם פנינו מועדות. הגמרא במסכת נידה כותבת שתינוק בבטן אמו – מלמדים אותו את כל התורה כולה, דהיינו כל מה שעליו לעשות ולהשיג בזה העולם.

"כל אחד מאיתנו לפני שירד לעולם הזה, ידע את כל התורה שלו לפני שבא המלאך והשכיח ממנו את הכל. המסע שלנו בעולם על פי משנתו של ר' נחמן מברסלב, זה חיפוש אחרי הידיעה של מה התפקיד שלי כאן, והחיפוש הזה כשלעצמו צריך לנבוע מתוך היזכרות מחדש של משהו שידעתי פעם. מה שעומד מול זה זה העולם החיצוני לי – כל החוויות שעברתי והשכלים החיצוניים שנבנו בו.

"הבחירה שלנו היא לזהות מה בתוכי הוא שכל חיצוני שאינו משקף את מי שאני באמת, ואנחנו יכולים לעשות את זה בעזרת זיהוי הקולות שעולים מתוך הנפש והלב. בהתחלה הקולות האלה יהיו מאוד מעומעמים, אך ברגע שניתן להם מקום, הם ילכו ויתחדדו עד שנדע לזהות אותם בצורה מלאה".

למי מתאים התהליך הזה, ומה אני אמורה ללמוד על עצמי במהלכו?

"אדם המוכן לצאת לתהליך בירור המדמה צריך להיות מוכן לבדוק מחדש את כל עולם המושגים שנראה לו ברור ומוחלט כגון שמחה, אהבה, פחדים, אמת, שקר, חולשה, געגוע ועוד. מדובר בכלי מאוד פשוט, שכל אחד יכול להשתמש בו וכזה שאינו דורש מיומנויות כלשהן, אלא בעיקר הסכמה ורצון להיפגש עם הרבדים הללו שבתוכך.

"השיטה אינה מתאימה לילדים היות והיא דורשת יכולת בחירה מאוד מפותחת, שניתן למוצאה רק בקרב אנשים בוגרים. בתהליכים הללו אדם לומד להכיר את הכוחות השונים שפועלים בו, ולזהות את השורש של כוח כזה – ולכן הוא יידרש לבחירה כשיישמע את הקולות הפנימיים, כי כל אחד מהם מוביל לכיוון שונה. המסע הוא בעצם מסע לגילוי רבדים פנימיים חדשים שאנחנו רוב הזמן לא מודעים לקיומם, ובתוכם התפקיד שלנו יהא למצוא משמעויות חדשות ואמיתיות יותר למה שמתחולל בנו. משמעויות שמביטים בהן מתוך משקפת של אדם בוגר ואחראי, ולא מתוך מנעד רגשות של ילד קטן".

 

"בתהליך הזה יש אמון מוחלט שכל התשובות נמצאות אצל האדם עצמו"

לשאלתי מדוע נקראת השיטה 'דמיון נובע' מסביר קדם כי להבדיל מהדמיון המודרך – כאן מדובר בשיטה שלא נובעת מהחוץ – קאוצ'ר כזה או אחר שמדריך אותנו להתבונן פנימה ולהרגיש דברים בעזרת דקלום של דימויים, אלא עבודה שהיא יותר מהפנים החוצה.

בשונה משיטות אחרות, שיטתו של קדם שמה את המטפל הרחק מאור הזרקורים, ובעצם מאירה את הנשמה של המטופל ומעמידה אותו במרכז. "בתהליך הזה יש אמון מוחלט שכל התשובות נמצאות אצל האדם עצמו, וכל התערבות מבחוץ – רק תפריע לאמת לעלות למעלה אל פני השטח.

"התהליך נעשה בקצב מאוד אישי, וזה בסדר גמור. לא צריך ללחוץ כדי להגיע לתשובות האלה, הן יצופו בדיוק בטיימינג הנכון. המפגש המעמיק הזה של האדם עם נפשו מאפשר גילוי של כוחות הריפוי הפנימיים שקיימים בכל אחד מאיתנו".

לתחום הנפש בכלל ולפיתוח השיטה הזו בפרט, הגיע קדם לאחר שסיים את שירותו כקצין ביחידת דוכיפת. "כמו כל חייל משוחרר החלטתי גם אני לנסוע לטיול בהודו, במהלכו התוודעתי לתחום הזה של גוף ונפש", הוא משחזר. "כשחזרתי לארץ החלטתי לוותר על לימודי הפסיכולוגיה שנרשמתי אליהם, ותחת זאת פניתי ללימודי רפואה טבעית. כשהתוודעתי למציאות שיש בתוכי נפש, הבנתי שזה בעצם סותר את כל מה שחונכתי עליו".

מי שלימד אותו את כל נושא ההילינג היה מורה בעל תשובה שהפך לחסיד ברסלב, דרכו התוודע קדם ליהדות ולחסידות.

אבל מה שנתן את הטון הסופי היה ההחלטה שלו להתחתן עם אשתו. "לה היה ברור שהחתונה צריכה להיות בעלת צביון יהודי, ולי היה ברור שממש לא. היא הגיעה מרקע ספרדי דתי ואני הייתי מאוד אשכנזי ומאוד לא דתי – וכאן בעצם נוצר סוג של צורך לברר מה זה יהודי בכלל".

 

"ברגע שיצרנו את ההפרדה, יכולים ליצור שיח שיכול להפוך את המצב"

כך החלו בני הזוג תהליך אינטנסיבי של למידה משותפת, שמטרתה לנסות ולהבין מה החלק שלהם בדבר הכל כך גדול הזה שנקרא יהדות. "ההתחלה הייתה דווקא בכולל ליטאי שבו מאוד התחברתי לנושא של לימוד גמרא", משחזר קדם. "אך בחיפוש למענה של גוף-נפש ומדיטציות, הגעתי דווקא לברסלב וככל שהעמקתי בלימוד כך הרגשתי שיש בתוכי כמיהה גדולה יותר ליהדות, ובעיקר לנושא התפילה שאליו אני מחובר עד היום".

במהלך לימודיו הקים קדם קליניקה משלו והחל לטפל באנשים, וכבר אז עמד על העוצמה הגדולה שטמונה בעבודה עם הדמיון. "כשהתחלתי ללמוד את הנושא הזה ולחפש תשובות לשאלות שעניינו אותי, ראיתי שזה לא בדיוק מדויק למה שאני צריך. הדמיון היא שפה שמוכרת לי, ותוך כדי הטיפולים והסדנאות שהעברתי – ראיתי שאני מגלה אותה מחדש. מתוך ניסוי וטעיה בשטח עם המטופלים שלי, נולדה השיטה הטיפולית של 'דמיונובע'".

כיום מכשיר מכון 'דמיונובע' שבייסודו מאות מטפלים מדי שנה, והיד עוד נטויה. קדם אמנם עוד מעביר שם סדנאות, אך בשנים האחרונות עוסק יותר בחינוך, ומכהן כמנהל תלמוד תורה של קהילת 'שדה צופים' במעלות.

לסיום, לא יכולתי שלא לבקש עצה אישית עבורי ועבור רבים במצבי שמתמודדים עם רווקות מאוחרת.  

כיצד השיטה שלך יכולה לעזור לרווקים ורווקות מבוגרים, שלא פעם תקועים בתבניות חשיבה שקשה להם להרפות מהן?

"ברווקות, הרבה פעמים חווים התמודדות שיש בה סתירה כלשהי. מצד אחד יש תחושה שמשהו בי הוא זה שמונע ממני את הזוגיות הנכספת ואז אני עושה מעשים שמונעים ממני להתקרב לישועה – אך מצד שני אני ממשיך להתפלל, לבטוח ולעשות השתדלות. זה יכול להיות מעגל סגור מאוד מתסכל, ובתהליך הדמיון הנובע בעצם עובדים על כמה מישורים: בראש ובראשונה לומדים להקשיב לאותם חלקים בתוכי שמתמודדים עם הפחדים, לאותם קולות מייאשים ומאשימים ושלא באמת רוצים להתחתן. תוך כדי ההקשבה נוצר שיח שבו יורדים לעומק הפחד ומגלים על איזה שורש הוא יושב.

"פעמים רבות, קול שהיה נראה כמפריע בהתחלה – פתאום בשורשו מתגלה כעוצמתי וכמסוגל ליצירת השינוי, ודווקא שם נפתח מקום של אמונה והבנה שאני עושה את שלי במצב שנקלעתי אליו, אני מכין את הקרקע מתוך מקום אמוני.

"איך עושים את זה בפועל? הופכים את הקול לדימוי שנובע מבפנים, וברגע שיש דימוי אני יוצר הפרדה שתאפשר שיח. הקול יכול להפוך לכל מיני דימויים ודמויות, שכשמנהלים איתן את השיח הזה מתחילים לקבל תובנות כמו מה אני מרגיש כלפי הדמות הזו, כמה אני מוכן או לא מוכן לקבל את דבריה, כמה הדברים שלה משפיעים עליי וכדומה.

"ובדיאלוג הזה שנוצר בין כל הקולות הפנימיים שלי, לאט לאט עולה הקול העמוק של הנפש שיודע לעבוד עם כל החלקים האלה, ולהפוך אותם לטוב בעצם".

צפו באביתר בנאי מסביר מה השיטה הזו הצליחה לחולל בו:

לפניות לעמית קדם במייל Dimyonovea@gmail.com

תגיות:שיטת דמיונובעהרב עמית קדם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה