סיפורים אישיים

סבו של נתניהו מצטט מכתב מעורר השראה: "בשבילך, בני, הלומד בוולוזין - אעשה הכל"

באשמורת הבוקר היה קם הבחור הצעיר, וקורא בדמע ובהתרגשות את מילותיו של אביו: "בשבילך, בני, היושב בוולוזין אעשה הכל, ולא יהיה קשה לי. נשלח לך את הכסף רק למד, בני, למד"

  • כ"ד סיון התשע"ח
אא

הרב נתן מליקובסקי ז"ל היה סבו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. הרב מליקובסקי למד במשך שנים רבות בישיבת וולוזין שבליטא, עד שנטש והצטרף לתנועה הציונית.

את זכרונותיו מישיבת וולוזין, בה עמל והגה בתורה, נהג הרב  מליקובסקי להעלות על הכתב.

לפניכם אחד המכתבים, המתאר את אהבת התורה שפיעמה בהורים ששלחו את בניהם ללמוד את התורה הקדושה בהיכלי הישיבה.

"לנצח לא אשכח את הקלימוביצ'י", כותב מליקובסקי. "זמן רב היה נוהג לקום בבוקר בבוקר, והיה מוציא מתוך ארגזו מכתב קטן שקיבל מאביו בתור תשובה על מכתבו הראשון. נראה כי במכתב הקודם תיאר הבן את תנאי החיים הקשים בישיבה, ורצה אולי לעזוב ולחזור הביתה.

במכתבו, השיב לו האב מילים נרגשות ומלטפות, והבן היה קורא בו בכל פעם מתוך בכי והתרגשות.

מליקובסקי מוסיף ומתאר את לשון המכתב, שכתב האב האוהב לבנו: "בני, אל תעזוב את וולוז'ין ... כותלי הישיבה הקדושה, השולחנות והעמודים מאז הם ספוגים בהיגיון בריא, במחשבה עמוקה, ברעיונות נאצלים - דיים בשביל כל אחד המסתופף בצילם, להיעשות לגדול וחכם".

עוד ממשיך מליקובסקי לצטט את מילותיו המרטיטות של האב, המוכיחות ותר מאלף עדים כיצד פיעמה אהבת התורה בו וברעייתו: "כסף אשלח לך, בני מחמדי! נמכור את הפרה ונשלח לך תיכף שמונה רובל.

"בעוד שבוע החלטתי ללכת לחפור גם אני את התעלה אצל הפריץ. זו היא תעלה ארוכה שתספק עבודה לזמן רב. כל הגויים שבסביבה אמנם עובדים שמה, ולא כל כך קל יהיה לי, יהודי מבית המדרש והחנות, לעבוד עמהם", כותב האב לבנו ומוסיף ברגש: "אולם, בשבילך בני היושב בוולוז'ין, אעשה הכל, ולא קשה יהיה לי.

"גם אימא מחפשת קונה לתכשיטיה. נמכור אם ירצה השם את התכשיטים, ונשלח לך את הכסף, רק למד בני, למד!", מסיים סבו של ראש הממשלה לצטט את המכתב.

תגיות:נתניהוישיבת וולז'ין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה