חדשות ומשמעותן

חדשות ומשמעותן: מה עומד מאחורי טרור העפיפונים?

עפיפוני התבערה הנשלחים מרצועת עזה השמידו בשבועות האחרונים אלפי דונמים של גידולים חקלאיים ושמורות טבע וגרמו נזק של מיליוני שקלים. בינתיים, צה"ל מתקשה למצוא מענה, החקלאים מיואשים והפלסטינים עצמם חוגגים מול אלפי הדונמים העולים בלהבות

  • כ"ד סיון התשע"ח
אא

דומה שאין אוקסימורון גדול יותר מאשר שתי המילים הללו, "טרור" ו"עפיפונים". הקשר בין משחק הילדים הצבעוני והקיצי לפעולות טרור שכל כולן הרס וחורבן, הוא בלתי נתפס ובלתי הגיוני. ובכל זאת, בחודשים האחרונים נרשמו בעוטף עזה מאות שריפות, כולן מבוססות על אותה שיטה פרימיטיבית - צריך רק כמה חתיכות עץ, ניילון, חוט ומתקן בוער – ושדות שלמים בוערים באש גדולה ומכלה. הצבא, כך מתברר, מתקשה למצוא מענה לעפיפונים הבוערים, ובינתיים הנזק הולך וגדל. סיור ביעדים החמים של העפיפונים - יער כיסופים, יער בארי, יער אסף שמחוני והשטחים החקלאיים של הקיבוצים נחל עוז, ניר עם וכפר עזה - מגלה שטחים נרחבים שהפכו שחורים. שמורות טבע שנהרסו, שדות שניזוקו, מערכות השקיה שנפגעו וכך גם אינספור בעלי חיים שמצאו את מותם ישירות ובעקיפין בשל השריפות.

לפי פרטים שחשף שר הביטחון, אביגדור ליברמן, בימים האחרונים, למעלה מ-600 עפיפונים שוגרו לעבר שטח ישראל מאז החל הגל הנוכחי, וכ-400 מהם יורטו. 200 הנותרים הצליחו להגיע לשטחי ישראל ולגרום לנזק כבד. רק אתמול השתוללו כ-15 שריפות במוקדים שונים בעוטף עזה, כתוצאה משיגור העפיפונים מהרצועה. כוחות הכיבוי השיגו שליטה על האש אך גורמים שונים בממשלה הביעו את החשש מסבב השיגורים הבא שעתיד לבוא, ועלול לסכן אף חיי אדם.

 

התמימות הפלסטינית

בעוד שבישראל תופסים את פעולות החבלה הללו כטרור לכל דבר, בצד הפלסטיני מיתממים ואפילו טוענים כי ממש לא מדובר באקט שכזה. בראיון שנערך היום (רביעי) ברשת ב', טען תושב עזה בשם מחמוד כי העפיפונים הם מחאה לגיטימית הנעשית לאור הפעילות האלימה של צה"ל כלפי רצועת עזה: "אנחנו שני מיליון בני אדם שמתים, ואתם מדברים איתי על נזקים חקלאיים", התבטא.

מחמוד הסביר את עמדתם של תושבי עזה, שמשגרים את העפיפונים ואמר: "אנחנו עם שרוצה לחיות, תנו לנו את הזכויות שלנו, את האדמות שמהן גורשנו. עד אז אנחנו נמשיך לשגר עפיפונים, עד טיפת דמנו האחרונה. ישראל פוגעת בצוותים רפואיים, בעיתונאים וישראל הורגת ללא קשר לרקטות או עפיפונים. ישראל גורמת להרג חפים מפשע, זה לא טרור, אלא פעולת מחאה לגיטימית".

כמובן, אין חולק על כך שמצוקתם של תושבי עזה הולכת וגדלה בשנים האחרונות. המחסור במזון, במים ובחשמל, גורם לרבים מהתושבים למחות, אבל שלא נטעה. כשמדובר בעפיפוני התבערה, לא מדובר במחאה לגיטימית אלא בפעולת טרור של ממש, גם בעיני הפלסטינים עצמם.

אסור לשכוח שכלי התקשורת של חמאס מעודדים את שיגור עפיפוני התבערה במרץ, ואף מתרברבים בגלוי בנזק שגורמים העפיפונים הללו. עמוד הפייסבוק של רשת החדשות קדס פרסם כבר לפני חודש כתבה אודות קבוצה של צעירים המכנה עצמה "יחידת העפיפונים". אחד הצעירים אמר כי יחידה זאת בנתה עפיפונים רבים שנועדו לשרוף יערות רבים בישראל. לדברי אותו צעיר אנשי "יחידת העפיפונים" קושרים לעפיפונים את דגלי פלסטין כדי להראות, שפעילותם אינה אלימה. בפועל מהווה שיגור "עפיפוני התבערה" חלק ממגוון גדול של מעשי אלימות המופעלים בעידוד חמאס.

העפיפונים הללו הציתו מאות דונמים של שטחים חקלאיים ביישובי הנגב המערבי וגרמו ליישובי האזור נזקים הנאמדים במאות אלפי שקלים. מזג האוויר השרבי, הרוחות הערות שנשבו באזור ועונת הקציר (שבה השדות יבשים ומתלקחים במהירות), העצימו את נזקי טרור העפיפונים באופן דרמטי. עד כה, נשרפו לפי הערכות ראשוניות אלפי דונמים של מטעים, מערכות השקיה ושדות חיטה, והנזקים הכלכליים נאמדים במיליוני שקלים.

בניגוד למנהרות טרור, רובים ואמצעי לחימה אחרים, את העפיפונים, הקלים והפשוטים למראה, קשה לנצח. תזכורת חיה ומוחשית לכך שגם הצבא שמתפאר בהיותו מהחזקים והמתקדמים בעולם, ומתרברב ש"כוחי ועוצם ידי עשו לי את החיל הזה", יכול להיות מובס בידי חפץ קל ופשוט, שייעודו המקורי הוא בכלל משחק ילדים תמים.

תגיות:עפיפוניםטרורחדשות ומשמעותן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה