כתבות מגזין

"המוני גויים בהונגריה שותים בצמא את השיעורים של הרב זמיר כהן"

הוא נולד בהונגריה הקומוניסטית, והיה מנותק כמעט לגמרי מתורה ומצוות, עד שנחשף לשיעורי הרב זמיר כהן. ראיון עם משה צינק - יהודי חם שמתרגם ומפיץ בהונגרית, ליהודים וגויים כאחד, שיעורים מהידברות

  • י"ז סיון התשע"ח
אא

"נולדתי לפני 52 שנים בהונגריה, בעיר קטנה שכמעט לא היו בה יהודים", פותח משה צינק במבטא הונגרי כבד ומתגלגל את שיחתנו, שבה נחשף אט אט סיפור חייו שהוליך אותו בדרך לא דרך מחיים הרחוקים משמירת תורה ומצוות עד חזרה בתשובה, תרגום והפצת הרצאותיו של הרב זמיר כהן בהונגריה.

"סבא וסבתא שלי היו דתיים, אבל ההורים שלי כבר היו רק מסורתיים. שמענו בבית על החגים, אבל לא מעבר לזה. מה שכן, חגגנו בריתות ובר מצוות בזמן. בתקופה של הקומוניזם בהונגריה זה היה דבר גדול ובכלל לא מובן מאליו לחגוג בריתות ובר מצוות בזמן. אבל המשפחה שלי שמרה מאד על הדברים האלה.

"בגיל 23 עברתי לבד לבודפשט, עיר הבירה של הונגריה, כי רציתי להכיר יותר חברים יהודים, לחיות בחברה יהודית. בבודפשט יש הרבה יותר יהודים, כמובן, מאשר בעיר שנולדתי בה. אחרי כמה שנים עליתי לארץ, עשיתי תואר במנהל עסקים, ולאחר מכן התחתנתי עם בחורה ממוצא עיראקי. תוך זמן קצר יחסית נולדה לנו בת, וקראנו לה שירה. בשנים ההם הייתי משהו שבין חילוני למסורתי. בעיקר שמרתי על החגים.

"בתוך כל זאת, לצערי חיי הנישואים שלנו לא היו כמו שנישואים צריכים להיות, ונקלענו לסיפור קשה ועצוב מאד שבסופו התגרשנו. המצב לא היה פשוט, לא הייתה לי ברירה והייתי מוכרח לעזוב את הארץ. חזרתי להונגריה, והמצב הנפשי שלי היה מאוד מאוד קשה. עזבתי את הבת היחידה שלי, ובאופן כללי עברתי תקופה קשה מאוד, גם נפשית וגם כלכלית, ותכל'ס מכל בחינה אפשרית. הייתי ממש ברצפה. אולי אפילו מתחת לרצפה".

משה צינקמשה צינק

מהקצה אל הקצה

זמן קצר לאחר שחזר להונגריה, כך מספר צינק, אמו נפטרה, ובעקבות כך החל להגיד קדיש בבית הכנסת המקומי. לאחר התפילות שאל אותו רב בית הכנסת אם ירצה להישאר וללמוד קצת. בימים ההם עדיין לא ידע צינק שהלימוד ישנה את חייו מהקצה אל הקצה. "נעניתי להזמנתו של הרב, ונשארתי ללמוד איתו מעט אחרי התפילות. גיליתי שיש הרבה דברים טובים ומעניינים בתורה, ופתאום נהיה לי חשק ללמוד יותר ויותר. ככה, למעשה, התחיל תהליך החזרה בתשובה שלי.

"הכל היה איטי מאד. למשל בקשר לשמירת שבת, שבת אחת חזרתי הביתה והחלטתי לא לפתוח טלוויזיה. שבת אחר כך – לא לגעת במחשב. וככה, אחרי תהליך של שנה שלמה, לגמרי שמרתי שבת. אבל מה שעוד מעניין וחשוב זה שתהליך החזרה בתשובה עזר לי מכל הבחינות, אבל בעיקר מבחינה נפשית. בנוסף לכל הטוב הזה, תוך זמן קצר הכרתי את אשתי השנייה, וברוך ה' התחתנתי שוב. יש לנו ילד מקסים בן חמש וחצי. לפני 7 שנים גם התחלתי לעבוד בבית חב"ד כאן בבודפשט, ואני המזכיר של הרב רסקין".

כיצד נולד החיבור שלך להידברות?

"יש לי חבר בשם עודד שעובד איתי בבית חב"ד, ויום אחד הוא הציע לי לשמוע הרצאה מעניינת. זה היה שיעור של הרב זמיר כהן שליט"א על זוגיות. הוא בכלל הגיע לאתר חצי-בטעות. הוא חיפש תשובה למשהו, ומצא אותה באתר הידברות. ברגע ששמעתי את ההרצאה הבנתי שיש פה משהו מיוחד מאד. מעבר לכך, הרגשתי וידעתי שאני צריך חיזוק בזוגיות, ושיש פה הרבה ידע שלא היה לי. התחלתי לשמוע עוד שיעורים של הרב בנושא זוגיות.

"מרוב שהתלהבתי ומרוב שהבנתי עד כמה זה חזק, החלטתי לתרגם את זה להונגרית. בער בי לאפשר לעוד הרבה אנשים ליהנות מהחומר החשוב הזה. אמנם בהתחלה חשבתי לתרגם את זה רק לאשתי ולי, אבל במחשבה שנייה חשבתי שאם אני כבר כל כך משקיע בזה - אז כדאי לזכות את כלל הציבור. ואז לקחתי את הפרויקט מאוד ברצינות, כי דיברתי עם הרבה אנשים על הנושא, והתברר לי שיש להמון המון אנשים קשיים בזוגיות.

"ואז קרה בעיני משהו שאין ספק שהוא השגחה פרטית עצומה. הגיע אלי לבית חב"ד אדם נחמד מאוד בשם יוסי וקרט. הוא היה תייר, וביקש ממני לעזור לו למצוא דירה, רכב להשכרה ודברים נוספים שתיירים צריכים.

"תוך כדי שאנחנו מדברים הוא שאל אותי מה אני עושה בחיים, ובאופן אוטומטי הוצאתי מהתיק את הדפים שעליהם תרגמתי את ההרצאות של הרב זמיר. הוא שמח לראות את מה שעשיתי, אמר שהוא מכיר באופן אישי את הרב ושאל אם אני רוצה לדבר איתו. אמרתי שאשמח מאד-מאד, ואכן, כמה ימים לאחר מכן דיברתי עם הרב בטלפון".

לדבריו של צינק, הוא סיפר לרב זמיר על כך שהוא מתרגם להונגרית את הרצאותיו, ושבכוונתו להוציא אותן כספר. "לאחר השיחה עם הרב ב"ה הצלחתי לארגן תורמים לכל העניין, והזמנתי את הרב להשקה של הספר בהונגריה. זה היה לפני שנה וחצי בדיוק. הרב נתן גם כמה הרצאות בביקורו. כשהרב היה פה, נפגשנו ודיברנו כמה פעמים, וממש הרגשתי שאני צריך להתעסק עם הנושא של זוגיות יותר. שהמצב מאוד לא טוב. שמתי לב שלצערנו המון משפחות מתפרקות, גם בקרב יהודים וגם בקרב גויים, וידעתי שיש לי ביד ידע שמאוד יכול לעזור".

"ואז", אומר צינק, "התחלתי את הפעילות הרצינית באמת בנושא הזה. התחלתי להדריך זוגות ולתת הרצאות. ומלבד זאת גם הקמתי עמותה בשם 'מפתח הזהב לחיים מאושרים'. במסגרת העמותה היינו מעבירים המון הרצאות. זמן קצר אחרי שקמה העמותה, הזמנתי שוב את הרב זמיר, ולשמחתי הרבה הוא הגיע. הפעם זה כבר הרבה יותר רציני. ארגנו לרב שלוש הרצאות, וגם הרבה גויים באו לשמוע. גם הם צמאים לידע הזה. המוני גויים בהונגריה שותים בצמא את השיעורים של הרב זמיר כהן.

"ובכלל, זה מעניין מאד – אף אחד לא יודע את המספר המדויק, אבל ההערכה היא שיש מאה אלף יהודים בהונגריה. זו אחת הקהילות הגדולות באירופה. לדעתי יש יותר, כי יש הרבה אנשים שבכלל לא יודעים שהם יהודים. לפני כמה שנים, למשל, בחור שהקים מפלגה ניאו נאצית כאן בהונגריה, גילה יום אחד שהוא יהודי".

 

מידע שמציל משפחות

"השלב הנוכחי שאני נמצא בו כעת בכל הקשור להפצת האור והכלים שהרב זמיר מלמד על זוגיות", אומר צינק, "הוא שראיתי לנכון לכתוב תוכנית למשרד החינוך ההונגרי, שתכיל את התכנים הללו. בהונגריה עניין אחדות ושלמות המשפחה חשוב מאד, גם לאזרחים וגם לממשלה, וזו אחת מהסיבות שלשמחתי משרד חינוך אישר את הרעיון באופן עקרוני, וקיבלתי מהם אישור שהרעיונות ישולבו במערכת החינוך. זה מרגש, כי זה ידע שממש יכול להציל משפחות.

"אני שואף להרחיב את העניין וללמד אנשים בהונגריה דברים נוספים. ממש את כל הדברים שמדברים עליהם בהידברות, פשוט בהונגרית, ליהודים וללא יהודים. איך חיים חיים מאושרים, איך נפטרים מחרדות, איך זוכים לשמחה, רוגע ועוד. אלה התוכניות לעתיד, ואני מקווה ב"ה להצליח גם בהן לפחות כמו שהצלחנו עד עכשיו עם עניין הזוגיות".

תגיות:הונגריההרב זמיר כהן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה