חדשות בריאות

מספיק עם התירוצים: צמצום צריכת הסיגריות מזיק אף יותר מעישון מסיבי

על פי תוצאות מחקר חדש מארצות הברית נמצא כי אצל אנשים המצמצמים את צריכת הסיגריות ליום עולה סיכון לחלות במחלות ריאות, אף יותר מאלו שהוגדרו כמעשנים כבדים, וחדלו מכך. עושה חשק להפסיק?

  • י"ג סיון התשע"ח
צילום: shutterstockצילום: shutterstock
אא

על פי תוצאות מחקר חדש מארצות הברית נמצא כי אצל אנשים המצמצמים את צריכת הסיגריות ליום עולה סיכון לחלות במחלות ריאות, אף יותר מאלו שהוגדרו כמעשנים כבדים, וחדלו מכך. 

צוות אנשים החוקרים מאוניברסיטת נורת'ווסטרן באילינוי שבארצות הברית מצאו כי אנשים המפחיתים את כמות צריכת הסיגריות במטרה לשפר את בריאות הריאות שלהם, למעשה נמצאים  בסיכון גבוה יותר לחלות במחלות ריאות, כך על פי המחקר. לעומת זאת, מעשנים כבדים שהפסיקו לעשן לפני שנים רבות, היו בעלי סיכויים נמוכים יותר לחלות במחלות ריאה ביחס לאלו שרק צמצמו את כמות הסיגריות שהם מעשנים.

במשך 30 שנה ניתחו החוקרים נתונים שנאספו מ-3,140 משתתפים בגיל 25 בממוצע במחקר של התפתחות העורקים הכליליים (CARDIA). כמעט חצי מהם עישנו בתקופה כלשהי בחייהם. על מנת להעריך את תפקוד הריאות וכן CT חזה, המשתתפים עברו בדיקת ספירומטריה תקופתית 15, 20 ו-25 שנים לאחר תחילת המחקר.

"הנתונים של המחקר נתנו לנו הזדמנות ייחודית ללמוד על ההשפעה של רמות שונות של עישון על בריאות הריאות ועל הסיכון לפתח מחלת ריאות", הסבירה ד"ר אמנדה מאת'יו, העורכת הראשית של המחקר, "המשתתפים נשאלו על העישון שלהם מדי שנה, מה שממזער את ההטעיה שנובעת לעיתים משכחה ואפשר לנו לבנות מודל משתנה על הרגלי העישון של הנחקרים לאורך זמן".

בנוסף, הראו הממצאים כי ביחס לאלו שמעולם לא עישנו, מעשנים שעישנו שנים רבות חוו ירידה גדולה ביותר בתפקוד הריאה ובכמות האוויר שאפשר לנשוף בכוח בשנייה אחת. כמו כן המעשנים הכבדים היו בעלי סיכון פי 26 יותר גבוה לפתח אמפיזמה, וכמעט פי 8 יותר לפתח מחלת ריאות חסימתית.

עוד בדקו החוקרים גם את הסיכון למחלות ריאה אצל מעשנים שהוגדרו כלא כבדים ועישנו במשך 10 שנים פחות מקופסת סיגריות אחת ליום. המחקר ערך השוואה בין מעשנים כבדים, מעשנים שמעשנים לכל היותר 10 סיגריות ביום בממוצע, ומעשנים כבדים שחדלו לחלוטין לעשן. אלו המעשנים שהפסיקו לחלוטין את העישון שמרו על תיפקוד ריאות גבוה, והיו בסיכון נמוך לפתח אמפיזמה מהמעשנים שהוגדרו כיציבים.

"הופתענו לגלות כי אלה שהפסיקו לעשן לחלוטין היו בסיכון נמוך יותר ללקות במחלת ריאות מאשר הקבוצה שזיהינו ככאלה שמעשנים בתדירות נמוכה יותר, למרות שאלה שהפסיקו היו בעלי חשיפה ארוכת שנים יותר לסיגריות", אמרו החוקרים.

"התוצאות מראות פעם נוספת כי אין סף בטוח לעישון כשמדובר על בריאות הריאה, הפחתה יכולה להיות צעד ראשון משמעותי, אבל הפסקת עישון היא הדרך היעילה ביותר להפחית את הסיכון למחלות ריאה", הסבירה ד"ר מאת'יו.

תגיות:מחקרעישון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה