חדשות בריאות

מדאיג: 59% מילדי ישראל נחשפים לעישון פסיבי

עשרות אחוזים מילדי ישראל חשופים לעישון הפסיבי, המסוכן ביותר לילדים ולתינוקות. מחקר מדאיג מצביע על היקף התופעה המסוכנת

  • י' סיון התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

כמעט  60% מהילדים נחשפו לזיהום שמקורו בעשן סיגריות - כך עולה ממחקר ישראלי של משרד הבריאות שבדק דגימות שתן של 103 ילדים.

מחקר שערך משרד הבריאות מצביע על ממצאים מדאיגים: 59% מילדי ישראל חשופים לעישון פסיבי. המחקר נערך על דגימות שתן של 103 ילדים, כאשרב-59% מהדגימות נמצא החומר קוטינין, שהוא תוצר פירוק של ניקוטין ומהווה מדד אמין לחשיפה לעשן  טבק.

נתוני הסקר הושוו לנתוני מדינות אחרות. הממצאים הוכיחו שהריכוז הממוצע של קוטינין בקרב ילדים בישראל גבוה מריכוזי קוטינין בקרב ילדים באנגליה, קנדה וגרמניה, אך נמוך מזה שבפולין.

עוד בדק הסקר את ההשוואה בין אוכלוסיות שונות בישראל, וגילה כי בקרב ילדים ממעמד סוציו-אקונומי נמוך, רמת הקוטינין גבוהה יותר.

עישון פסיבי, המכונה גם עישון כפוי או עישון סביבתי, מתרחש כאשר אדם שאינו מעשן שואף לריאותיו עשן מסיגריות או מוצרי טבק אחרים שמעשנים אחרים, הנמצאים בקרבתו. העשן הנפלט לחלל האוויר מאזור הבעירה של הסיגריה ומפיו או אפו של המעשן, מכיל כמות כימיקלים דומה להרכב העשן שהמעשן עצמו שואף לריאותיו, על אף העובדה שהעשן נמהל באוויר הפתוח. הנמצאים בקרבת מעשנים, נאלצים לשאוף לקרבם את העשן בדומה למעשנים עצמם, ובכך הופכים בעצמם, כביכול, למעשנים.

העישון הפסיבי מסוכן ביותר לילדים ולתינוקות. ריאותיהם של ילדים ניזוקות מהעישון הפסיבי, וילדים להורים מעשנים נמצאים בסיכון גבוה יותר מילדים אחרים לכך שיתפתחו אצלם מחלות נשימתיות כגון דלקת ריאות ודלקת הסמפונות. על פי הסוכנות האמריקאית להגנת הסביבה EPA, ריאותיהם של ילדים, החשופים לעישון פסיבי, מתפקדות באופן לקוי והם סובלים משיעול וכחכוח. כמו כן הם עלולים לסבול מאסטמה, ברונכיטיס, דלקת ריאות, וזיהומים בדרכי הנשימה ובאוזניים. בקרב תינוקות, עישון פסיבי גם עלול לגרום למות עריסה. ילדים להורים מעשנים מצויים בסיכון גבוה יותר להתפתחות גידולים במוח. כמו כן ילדים שהם כבר חולי אסטמה נמצאים בסיכון גבוה במיוחד בעת חשיפה לעישון פסיבי ומצבם מחמיר. כתוצאה מעישון פסיבי מתפתחות תופעות כמו גירוד בעיניים, באף ובגרון, שיעול מתמיד, השפעות על מערכת כלי הדם המובילים ללב, כמו גם התפתחות של נוזל באוזן התיכונה, מצב המצריך לעיתים ניתוח. השפעות העישון על ילדים מתמשכות מעבר לילדות ומתבטאות בהפחתה בגדילה ובפגיעה בהישגים בלימודים. ילדים הנחשפים בבית לעשן סיגריות סובלים מריכוזים נמוכים יותר בדם של ויטמין C לעומת ילדים במשפחות בהם לא מעשנים.

על מנת לטפל בבעיית העישון הפסיבי בקרב ילדים, הקים משרד הבריאות יחידה חדשה לניטור ביולוגי. היחידה בעלת מכשור מעבדתי, שיכול למדוד חשיפה של עשן טבק סביבתי, תוך התמקדות בחשיפה לעישון פסיבי. במעבדה ניתן לבדוק חשיפה לכימיקלים נוספים מהסביבה, כגון עשן טבק, חומרי הדברה, מתכות כבדות ועוד.

תגיות:עישון פסיביילדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה