סיפורים אישיים

הגיע יום השבת, והרגל רעדה: "כיצד ילחץ על הפדל ביום הקדוש?"

"אדם נאמן כמוך שמוכן לאבד הכל בשביל האמונה שלו, לא ייגע ברובל שאינו שייך לו". סיפור אישי ומרגש

  • ח' סיון התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בטורו השבועי ב'יתד נאמן', סיפר הרב דוד ברוורמן סיפור מרגש, עם מוסר השכל מדהים: הרב בערל גורביץ' שיחיה נכלא בעברו במחנה עבודה סובייטי. הוא ניסה להבריח את הגבול בלבוב, אך נתפס ונכלא. תפקיד האסירים בכלא היה תפירת ארנקים עבור המסחר הממשלתי.

הגיע יום השבת והרגל שלו רעדה. כיצד ילחץ על פדל המכונה בשבת. מדובר בחילול שבת דאורייתא. בעודו מתלבט מה לעשות, ניגש מנהל העבודה ואמר: "גורביץ', אני מבין שאתה לא רוצה לעבוד בשבת, אבל אין לך ברירה. אם תמשיך לחלום איאלץ להלשין עליך למפקד המחנה ואתה תישלח למחנה קשה בהרבה בעומק סיביר".

מחשבותיו של ר' בערל הלמו בליבו. מעבר למחנה קשה יותר עלול להוביל למותו. עם זאת, הוא נותר נחרץ באמונתו וסירב בנחרצות.

והנה ביום ראשון הוא נקרא אל משרד מפקד המחנה. שלושה קצינים בכירים ביקשו להבין מדוע הוא עושה בעיות, הוא הסביר שאינו יכול לעבוד בשבת, הם הרימו את הקול ואיימו שהוא יאבד את כל הזכויות שלו. אך הוא נותר נחוש ועיקש. הם הרהרו בינם ובין עצמם, ואז אמר המפקד: "במרכז המחנה קיים מחסן, בו אנו שומרים את חומר הגלם ממנו תופרים את הארנקים. אתה תמונה להיות השומר של המחסן וכך תוכל לשמור את השבת באין מפריע. לא תצטרך לעשות דבר מלבד ישיבה על כיסא".

גורביץ היה המום. איפה טמונה המלכודת? מדוע הם מתחשבים בו? "פשוט מאוד", אמר המפקד, "השומרים שהפקדנו עד היום הם היו אלה שגנבו הכי הרבה. אבל אדם נאמן כמוך שמוכן לאבד הכל בשביל האמונה שלו, לא ייגע ברובל שאינו שייך לו"...

תגיות:רוסיהשבת קודשסיביר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה