חדשות בארץ

תם עידן: מי יירש את ההנהגה אחרי אבו מאזן?

יו"ר הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס, מרבה להתאשפז לאחרונה בבית חולים ברמאללה. מי יירש את ההנהגה אחריו?

  • ז' סיון התשע"ח
(צילום: פלאש 90)(צילום: פלאש 90)
אא

יו"ר הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס, אושפז פעמיים בתוך יממה בבית חולים ברמאללה. לפני מספר ימים אושפז שוב. העיתון אל חיאת מדווח כי עבאס לקה בדלקת ריאות חמורה והוא סובל מחום גבוה. האם הגיע סוף העידן של המנהיג בן ה-82? ומי יירש אחריו את הנהגת המוקטעה?

לפני כשבועיים דן הוועד הפועל של הפתח, בהעברת סמכויותיו – כך דווח באתר החדשות הפלסטיני "דוניא אל ווטן". על פי הדיווח, בחוקת התנועה נקבע תיקון ה"מאפשר להעביר את סמכויותיו של נשיא הפתח לסגנו למשך שלושה חודשים במקרה הצורך, כאשר לאחריהם ייקבעו בחירות".

המזרחן ד"ר מרדכי קידר, מרצה במחלקה לערבית באוניברסיטת בר-אילן, השיב ל'ישראל היום' כי באופן מעשי הרשות תתפוגג. את מקומה אמורה ישראל להחליף בשליטים עירוניים מקומיים, על פי תבנית חמולתית שכבר למעשה שולטת בשטח.

"אמנם כיום יש ברשות אדם אחד חזק ששולט בכל המנגנונים ויכול להשליט את מרותו ביום שאחרי אבו מאזן", מסביר קידר. "זהו ראש מנגנוני הביטחון מג'ד פארג'. עם זאת, קשה להאמין שפארג' יהפוך לדמות לגיטימית.

"חשוב להבין שפארג' נתפס כמשת"פ של ישראל. כיום, הוא זה שעומד מולה בקשר ומחזיק חזק את השטח שלא יהיו פיגועים. פארג' נתפס כמייצג השלטון השנוא וכאיש הרע. לכן ככל הנראה התרחיש הסביר הוא שלא יהיה יורש מוסכם, והרשות הפלסטינית תתפוגג לחלוטין.

"לרשות הפלסטינית קשר לאוכלוסייה ואין לה לגיטימציה בשטח. היא נתפסת על ידי תושבי השטחים רק כמי שמשלמת להם כסף. כשיש בעיות או מחלוקות אף אחד לא פונה למערכת המשפט של הרשות, אלא פונה לשייח'ים ולמנהיגי המשפחות המקומיות, שהם אלו שבאמת שולטים. לכן צריך להקים בכל עיר פלשתינית 'אמירות' מקומית על בסיס החמולות החזקות בעיר וישראל תהיה מסביב כל הזמן כשהיא מציעה אזרחות לעשרה אחוזים שחיים בכפרים מחוץ לערים".

קידר מפרט: "ביריחו תקום אמירות בראשות החמולה של סאיב עריקאת, בשכם תעמוד בראש המערכת משפחת אל-מסרי, טוקאן ושכעה שהן החמולות של שכם, כולם תחת מוניר אל מסרי. ברמאללה תקום אמירות בשביל החמולות: ברגותי אבו-עין וטוויל - המשפחות הגדולות ברמאללה. עוד אחת תהיה בטול כרם עבור חמולת כרמי. בחברון תקום מערכת עצמאית בשביל חמולות ג'עברי, קוואסמה, אבו סנינה, נתשה ותמימי, וכן הלאה בקלקלילה ובג'נין. ככה יהיה שלטון שהציבור סומך עליו, שכבר כיום מנהל בפועל את השטח במקום הרשות.

"כמובן שמבחוץ ישראל תהיה וכמובן שנכיר גם במדינת עזה שנחיה לצידה במצב של הרתעה", מסכם קידר. "בעצם, ב-2007, בהפיכה של חמאס בעזה הוא ירה ירייה בראש של הרשות והרג אותה".

תגיות:אבו מאזןהנהגה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה