אמונה

יירוטים, אזעקות ונפילות בגוש דן ובדרום: מה היהדות אומרת על כך?

כאשר אדם ניגש לתפילה עליו להעלות על ליבו את המתיחות הביטחונית. על כן יש להרבות תפילה על הפדות, הגאולה והניסים, ולהרבות בתפילה על נדחי ישראל

  • כ"ט אייר התשפ"א
צילום: פלאש 90צילום: פלאש 90
אא

ישראל תחת מתקפת טילים. מאות יישובים תחת אש, ורבבות אזרחים שוהים במרחבים המוגנים. בורא עולם מחכה שנפנה אליו בבקשת ישועה, גאולה וביטחון. כמה מתאימים דבריו של רבי יהונתן אייבשיץ בספרו 'יערות דבש': "... וזהו מאמרנו 'כי גואל חזק אתה', היינו חזק לעשות חוץ לטבע. וייתן האדם ללבו, כי בכל יום נעשית גאולה, והקב"ה שומע תפילות ישראל ובפרט תפילת רבים דאינה נמאסת, בכל יום עומדים עלינו לכלותינו והקב"ה מצילינו מידם, והיא הגאולה הנעשית בכל יום ורגע... ובכל יום עת צרה ליעקב ח"ו לאבד שם ישראל וזכר יעקב, ובתפילותינו ה' מרחם עלינו ומפיר עצתם וגואל אותנו מידם, ואין לאל ידם לעשות כליה ח"ו בישראל, כהבטחת הבורא יתברך שמו הנאמן בבריתו. ולכך קבעו מטבע 'גואל ישראל' לשון הווה, ולא 'יגאל' לשון עתיד, ולא 'גאל' לשון עבר, רק 'גואל' לשון הווה, שבכל יום גואל, פודה ומציל".

ממשיך רבי יהונתן וכותב: "ואם כן, יש לאדם לשים על לב בעומדו לתפילה, כי הוא עת צרה ליעקב ורבים לוחמים לכלות ולאבד שארית יעקב ח"ו, ואם הוא עת צרה גדולה כזו, איך לא יתפלל על הפדות והגאולה בתום לבב ובדמעות שליש? כי הלא כפסע בינו לבין המוות. וכאשר התפלל וראה כי עבר היום ולא נעשה מחשבת צרי ואויבי יהודה וישראל, ישמח ישראל בעושיו כי שמע לתפילותינו ופנה אל תפילת הערער, ויתן הודיה לשעבר ומתפלל על יום הבא, כי בכל יום ובכל שעה כך... ולכך יש להרבות תפילה על הפדות והגאולה, וייתן אל ליבו להתפלל על נדחי ישראל הגולים ונדחים שירחם ה' עליהם, ויפרוש עליהם כנפיו כנפי ישע להושיעם ולפדותם מיד צר".

מן הדברים עולה כי כוח התפילה גדול מאוד, והסכנה בימי הגלות עצומה. זוהי הסיבה שבחתימה ברכת הגאולה, קבעו חז"ל את הנוסח "ברוך אתה ה', גואל ישראל". בלשון הווה, כיוון שבכל יום ויום מצילינו מידם, מפר עצתם ומקלקל מחשבתם.

בספר הזוהר מבואר כי ערב ביאת המשיח יסבלו ישראל צרות רבות ונוראות. "ובזמן ההוא, תתעוררנה מלחמות, גוי בגוי, ועיר בעיר וצרות רבות תתחדשנה על שונאיהם של ישראל עד שישחירו פניהם כשולי קדרה, ואחר כך תתגלה עליהם גאולתם מתוך שאגת לחצם ודחקם". ברגעים האחרונים לפני בוא המשיח תתעוררנה מלחמות רבות בכל העולם, וצרות רבות ומשונות יישמעו חדשים לבקרים. רשב"י מבאר כי כל הצרות הללו יובילו את ישראל למטרה: "אחר כך תתגלה עליהם גאולתם - מתוך שאגת לחצם ודחקם".

בעניין זה מובא בילקוט שמעוני דבריו של רבי יצחק: "גאולת ישראל אינה תלויה אלא בבכיה". הבה נתחזק בתפילה לבורא עולם, שיראה בעוניינו ויגאלנו מהרה גאולת עולם למען שמו הגדול. ויהי רצון שנזכה בקרוב לגאולה השלמה.

תגיות:מלחמהרוחניותביטחון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה