המצעד

תבואו מהר! אתרי התיירות שעוד מעט ייעלמו מכדור הארץ

הקרחונים שנמסים, שונית האלמוגים הגדולה בעולם ואחת הערים היפות בתבל. "המצעד" מציג: המקומות שכדאי לבקר בהם לפני שייעלמו

  • כ"ח אייר התשע"ח
אא

בכדור הארץ ישנם לא מעט מקומות מדהימים, שבגלל התחממות הגלובלית ומגע ידו של האדם, עלולים להיעלם בקרוב. "תן דעתך שלא תקלקל ותחריב את עולמי".

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

שונית המחסום הגדולה באוסטרליה

מערכת שונית האלמוגים הכי גדולה בכדור הארץ, משתרעת לאורך יותר מ- 2000 ק"מ ליד קו החוף של קווינסלנד במזרח אוסטרליה. היא נחשבת לאחד המקומות הכי מתויירים באוסטרליה, ומושכת אליה מידי שנה רבבות מטיילים, מדענים וחוקרי טבע נלהבים. כמו בשאר המקומות בעולם,  התחממות כדור הארץ והתחממות טמפרטורת המים באוקיינוסים לא פסחה גם על שונית המחסום הגדולה. גם זיהום האוקיינוסים מאיים על שונית האלמוגים המרהיבה, ולפי ההערכות, אם לא יינקטו צעדי שימור מידיים, היא עלולה להיעלם מהעולם במאה השנים הקרובות.

האיים המלדיביים

רפובליקת האיים הזעירה ממוקמת כ-700 ק"מ דרומית לסרי-לנקה, ו-1,200 האיים שברפובליקה מאכלסים רק כ-300 אלף תושבים. האיים המלדיביים נחשבים מזה שנים למוקד תיירות יוקרתי ואקזוטי, אבל אם טרם הזדמן לכם לבקר בהם, כדאי לכם מאד להזדרז. האיים עונים לתואר המדינה השטוחה ביותר בעולם ולמעשה, כ־80% משטח היבשה שלהם גבוה רק במטר מעל פני הים, ואם תימשך ההתחממות הגלובלית, המים הגואים יציפו לחלוטין את האיים הזעירים. רק במאה האחרונה, עלו פני הים בלמעלה מעשרים סנטימטרים, והם ממשיכים לעלות בהתמדה.  לפי ההערכות, אם לא תימצא דרך להאט את ההתחממות הגלובלית בשנים הקרובות, האיים ייעלמו לחלוטין. הנשיא נשיד שהודח לפני שש מכס הנשיאות, אף הקים  קרן מיוחדת שתרכוש שטחים גדולים באוסטרליה או בהודו, במטרה להעביר אליהם את אזרחי המדינה לפני שהאיים יוצפו.

פטגוניה

חבל הארץ הציורי בדרום אמריקה משתרע על פני מיליון קמ"ר בתחומיהן של ארגנטינה וצ'ילה. רבבות מטיילים מגיעים אליו מידי שנה כשהיעד הכי מבוקש באיזור הוא ביקור בעשרות האגמים מלאי הקרחונים הצפים. גם קרחוני הענק הללו נמצאים בסכנה בגלל התחממות כדור הארץ, ולאט לאט הם נמסים בהתמדה. בעוד כמה שנים, מעריכים מדענים, ישתנה הנוף בחבל הארץ היפה ללא היכר.

הטונדרה הארקטית

הטונדרה הארקטית, ערבה קפואה המתמשכת לאורך אלפי קילומטרים, שוכנת בצפון רוסיה ובקנדה, ונמצאת בסכנת היכחדות חמורה.  בנוף הציורי שכמעט ולא נגעה בו יד אדם, נמצאים עשרות מיני בעלי חיים נדירים כמו דובי הקוטב הלבנים. ההתחממות הגלובלית מהווה איום מיידי לטונדרה הקפואה. במשך השנים צומחת הצמחיה על אדמה בוצית קפואה שלא נמסה גם בקיץ. אם תימשך ההתחממות תימס האדמה הקפואה, ומערכת אקולוגית נדירה תיחרב לחלוטין.

ונציה

כל תייר מתחיל יודע שאחד היעדים שאי אפשר לוותר עליהם אם רוצים להראות תמונות מרשימות לחברים, הוא העיר ונציה. אבל אם עוד לא הספקתם לשוט בגונדולות המפורסמות בין הבתים העתיקים, כדאי שתתחילו לחסוך כסף לטיול כבר מעכשיו. כבר הרבה שנים שפרנסי ונציה מזהירים בתוקף שהעיר הולכת ושוקעת מידי שנה, אבל לפי התחזיות, אם ימשיכו פני הים לעלות, לא רחוק היום שבו העיר הציורית תשקע לגמרי מתחת לפני המים. למעשה, ישנם מומחים הטוענים שעד סוף המאה הנוכחית תוצף העיר לחלוטין.

יערות הגשם בפרו

בכל פעם שאתם רוכשים ספר חדש או מדפדפים בעיתון, בזמן שאתם יושבים על כיסא העץ בסלון, אתם תורמים באדיבות תרומה ניכרת להעלמותם של יערות הגשם.  יער הגשם טהומאנו שבפרו הוא אזור טרופי המאוכלס בתוכים שחולקים את ארץ הפלא עם נמרים, נמיות ענק ובעלי חיים נדירים אחרים. הוא גם אחד מהמקומות האחרונים בעולם בהם גדלים עצי המהגוני. אבל בשנים האחרונות, הולך היער ומידלדל במהירות מטרידה בשל כריתת עצים בלתי חוקית. 80% מהעצים נכרתים למטרות ריהוט ויצור נייר. חוטבי העצים המקומיים בונים כבישים, משתמשים במכשור כבד, ומאפשרים לציידים וחלקאים להשתמש ביער, דבר שהורס את המערכת האקולוגית הטבעית ופוגע ביער באופן בלתי הפיך.

תגיות:המצעדאתר תיירותקרחונים נמסים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה