חדשות ומשמעותן

חדשות ומשמעותן: כל מה שרציתם לדעת על פסקת ההתגברות

הצעת החוק שתאפשר לממשלה לעקוף את החלטות בג''צ, אושרה בוועידת השרים לענייני חקיקה. כל מה שרציתם לדעת על פסקת ההתגברות

  • כ"ד אייר התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מהי פסקת ההתגברות

פסקת ההתגברות היא בעצם הוספת סעיף לחוק יסוד, שקובע באילו תנאים ניתן לעקוף פסיקה של בג"ץ. כך שאם השופטים קובעים שמדובר בהחלטה לא חוקתית, ניתן יהיה לחוקק אותה מחדש, למרות הפסיקה. הצעת החוק שועדת השרים לענייני חקיקה אישרה היום (ראשון),  נועדה לאפשר לכנסת לחוקק מחדש חוקים שנפסלו בבג"ץ, כאשר לפי הנוסח המוצע הכנסת תוכל לחוקק מחדש הצעות חוק בכל רוב. עוד נקבע כי הצעות החוק שיאושרו מחדש יהיו תקפות למשך ארבע שנים, ואם הכנסת תחוקק אותן בפעם השלישית, הן יהיו תקפות לתמיד. ההצעה צפויה לעלות להצבעה במליאת הכנסת ביום רביעי הקרוב.

למה היא עלתה לסדר היום דווקא עכשיו?

כבר זמן רב שבימין מתלוננים על כוחו ההולך וגובר של בג''ץ. מהדו"ח של התנועה למשילות ודמוקרטיה שפורסם לאחרונה, שבחן את היקף פסילת החוקים על ידי בג"ץ מאז המהפכה השיפוטית, עלה כי בשנים האחרונות נרשם זינוק חד מאד בכמות החוקים שפסל בג"ץ. בין השנים 1997 ל2001 בג"ץ פסל 2 חוקים בלבד, אך בין 2012 ל-2017 הוא כבר פסל 12 חוקים. כשבשנת 2017 לבדה פסל בג"ץ 5 חוקים.

הוויכוח הפוליטי על פסקת ההתגברות החל לפני כחודש. בלשכת ראש הממשלה אמרו כי בכוונתו לקדם חוק שיאפשר פתיחה מחדש של מתקן חולות וכליאת מבקשי המקלט שיסרבו לעזוב את ישראל לשלוש שנים, עם פסקת התגברות שתאפשר לחוקק אותו מחדש גם אם ייפסל בבית המשפט העליון. מאוחר יותר, נתניהו החריף את הטון ואמר בישיבת פורום ראשי הקואליציה כי הוא בעד לקדם פסקת התגברות רחבה שתפקיע מבג"ץ את המסכות לפסול חוקים של הכנסת.

מיהם התומכים והמתנגדים להצעת החוק שתגביל את כוחו של בג''ץ?

לפי משאל שערך 'ישראל היום' בקרב שרי הממשלה, רוב מוחלט של שרי הממשלה תומכים בפסקת ההתגברות. 17 מתוך 22 שרים תומכים בחוק עוקף בג"ץ. המתנגדים הבולטים להצעת החוק הם שר האוצר משה כחלון מכולנו ושר האנרגיה יובל שטייניץ מהליכוד. לטענתם, הם חוששים שיתבצע בחוק שימוש מוגזם. ההחלטות שיועברו לא יסתכמו רק בקרבות פוליטיים, אלא גם בגחמות שיחליטו המחוקקים. אליהם מצטרפים כמובן חברי האופוזיציה שטוענים כי מדובר בפגיעה קשה בדמוקרטיה.

מנגד התומכים טוענים שבג"ץ חורג מסמכותו ומתערב בפעילות הכנסת, כך שפסקת ההתגברות בעצם מחזירה את האיזון ומונעת כוח רב מידי מהרשות המחוקקת.

מה כוללת הצעת החוק שאושרה היום?

על שולחן הוועדה הונחו שלושה חוקים שונים של חברי כנסת מהבית היהודי. הצעת החוק שאושרה היא זו של חברי הכנסת ניסן סלומינסקי ובצלאל סמוטריץ' מהבית היהודי, הקובעת כי הכנסת תוכל לחוקק מחדש חוק שנפסל על ידי בג"ץ ברוב של 61 חברי כנסת. בבית היהודי טוענים שהחוק נוסח לפי מתווה שסוכם עם הליכוד בהסכם הקואליציוני ושאין מניעה לקדמו.

זאת בניגוד לחוות דעתם של היועץ המשפטי לממשלה מנדלבליט ונשיאת בית המשפט העליון חיות, אשר הודיעו כי הם תומכים ברוב של 70 ח"כים שיוכלו לאשר מחדש חוקים שנפסלו בבג"ץ.

האם הצעת החוק תעבור בוודאות?

לא בטוח. בסוף השבוע שעבר, נתניהו ביקש לדחות בשבוע את הדיון בוועדה, בטענה שהיה עסוק בעניינים ביטחוניים ולא היה לו פנאי לגבש רוב בקואליציה להעברת פסקת ההתגברות. עם זאת, בבית היהודי איימו שלא יצביעו עם הקואליציה אם החוק לא יעלה עוד היום להצבעה. אם אף אחד מהשרים לא יגיש ערר על ההצעה, החוק צפוי לעלות להצבעה ביום רביעי השבוע בקריאה טרומית במליאה.

עם זאת, ייתכן כי ההצבעה תדחה נוכח העדר הרוב לאישורה בקרב חברי הקואליציה. זאת, בעקבות התנגדות חברי סיעת כולנו והיעדרותם הצפויה של נתניהו והשר זאב אלקין בשל נסיעתם לרוסיה.

תגיות:חוקבג"ץחדשות ומשמעותן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה