מנוחה פוקס

הילד יוצא לעצמאות! איך נעזור לו?

הורים שואלים אותי: "מאיזה גיל אני יכול להטיל עליו משימות?" – מגיל שהוא יכול לזחול ולהביא את הטיטול שלו מהמגירה

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

רוצים שהילד יהיה עצמאי? שידע לחשוב לבד, להחליט בעצמו, לבצע פעולות לאחר מחשבה והחלטה?

עזרו לו להגיע לכך.

איך אפשר לעזור לילד להיות עצמאי יותר?

1. שתפו אותו בדיונים על דברים שאתם יכולים לאפשר לו להתבטא בהם.

למשל, אם ברצונכם לקנות ספה חדשה לבית, שתפו אותו בלבטיכם. הביאו לפניו את העניינים שאתם מתחבטים בהם. שאלו אותו: לדעתך כדאי יותר שהספה תהיה כהה או בהירה?

אתה חושב שעדיף שתהיה פינתית, או שלא מתאים כאן?

הילד יביע את דעתו. אין זה אומר שעליכם לשמוע לדבריו. הוא יראה שגם אתם מעלים ומורידים רעיונות, הוא יראה  שגם את דעת אבא או אימא לא תמיד הצד השני מקבל. הוא יבין שכל אחד יכול לחשוב אחרת ובסופו של דבר מתקיימת בחירה אחת ויחידה. אבל הוא יבין שגם דעתו חשובה.

2. אל תעשו במקומו מה שהוא יכול לעשות בעצמו.

הורים שואלים אותי: "מאיזה גיל אני יכול להטיל עליו משימות?" – מגיל שהוא יכול לזחול ולהביא את הטיטול שלו מהמגירה. מהגיל שהוא יכול לרוץ ברגליו הקטנות להביא את הסכו"ם מהמטבח.

כשהילד יודע להביא לעצמו טיטול, אל תביאו לו. הוא יתרגל לעשות בעצמו, וזה לימוד לחיים.

3. שאלו לדעתו על עניינים סתמיים. אם אתם יוצאים אתו לטייל, הצביעו על השלט שתלוי על חנות העוגות ושאלו אותו: מה לדעתך מוכרים כאן בחנות? הוא ידע שכאן מוכרים עוגות. שאלו אותו: לפי מה ידעת? הוא יענה: לפי הטבח שמצויר על השלט.

עודדו אותו לחשוב בעצמו ולשאול את עצמו שאלות. מי ששואל יודע לאט לאט לענות.

4. הקפידו שהילד ישמע לפעמים שאינכם יודעים. ילד שיבחין בכך שהוריו אינם מלאכים ואף הם טועים, ירגיש פחות נחיתי כשיטעה. מי שמעז לטעות, מעז גם לנסות. כך תרוויחו שילדכם ינסה שוב ושוב באומץ לבצע דברים בעצמו ולא ימרר בבכי כשלא יצליח לעשות משהו.

5. אל תרחמו על הילד אם ביקשתם ממנו לשמור על אחיו. כך הם יפתחו יחסי רעות וכך גם הילד ירגיש עצמאי וגדול. שימו לב אם הילד מסוגל לשמור על אחיו, אבל מרגע שהטלתם עליו את המשימה הזו – דאגו שזה יקרה. ילד שכבר שומר על אחים מגיל קטן לומד להיות עצמאי ויצירתי.

6. אתם אומרים פעמים רבות לילד: רוץ מהר למיטה, ראה, אחיך כבר שם! או: שב ליד השולחן להכין את השיעורים, למה ליאיר אני לא צריכה לומר אפילו פעם אחת, ולך...

הפסיקו להשוות בין האחים, כך הילד ירגיש את עצמו בוגר וחכם ולא ירגיש נחיתי ומסכן שלא מסוגל לכלום.

7. אל תתקנו את הילד אם לא מצליח. אם לא מצליח להתלבש כראוי, הקפידו להניח את בגדיו באופן שיהיו מוכנים ללבישה, ללא שרוולים הפוכים וכו'. אל תעירו לו על לבושו שנלבש ברישול, או הפוך.

אל תתקנו את הילד אם מדבר לא נכון. תנו לו להבין את זה בצורות עקיפות. כך תגבירו את בטחונו בעצמו וכך יצא לעצמאות מוקדם יותר.

8. אל תיבהלו אם הילד מגיב על בקשתכם בחומרה, נשכב על הרצפה, דופק את הראש בקיר, צועק, מתווכח, מילל. אל תראו לו שאתם מתרגשים מתגובותיו, להיפך, הוכיחו לו שהוא יכול, שווה ויצליח. כשיצליח שימו לב לכך ועודדו אותו, כך ימשיך לנסות ולעשות ויחדל לנהוג בהתנהגות שלילית שרק מקבעת את התנהגותו ומשאירה אותו בלתי עצמאי לחלוטין.

גידלתם ילד עצמאי?

מצוין!

השקעתם בזה הרבה בעבר – הגיע זמן לקצור את הפירות.

עצמאות נהדרת!

בקרוב – סדנת הנחיית הורים עם מנוחה פוקס. לפרטים הקליקו

תגיות:עצמאותילד

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה