שאלון יהדות

"כשאני מתפלל במניין אני מרגיש האיש החזק בתבל"; שאלון יהדות עם יובל טייב

הישיבה בה הכיר הזמר יובל טייב את החוזרים בתשובה, הרב שגרם לו להבין עד כמה אחדות ישראל היא דבר בסיסי, והמצוות שעליהן הוא מקפיד במיוחד. שאלון יהדות עם הזמר יובל טייב

יובל טייב (צילום: שרון רביבו)יובל טייב (צילום: שרון רביבו)
אא

הזמר יובל טייב נמנה על הקולות הבולטים במוסיקה המסורתית מזרחית, ומי שאחראי לחידוש הלהיטים 'נחמוני' ו'ילד גדול'. אין זה פלא, שכשהוא מדבר על חייו הפרטיים ניתן לשמוע ולחוש את צלילי המוזיקה הייחודיים החודרים אל עומק הנשמה ומלווים את דרכו מאז ומעולם.

סיפור ילדות שמלווה אותך?

"זיכרון הילדות הראשון ביותר שלי, הוא שירת הבקשות בלילות שבת הגשומים. הייתי אז ילד קטן מאוד, התגוררנו בפרדס כץ, ואני זוכר שבכל שבת היינו הולכים לבית הכנסת כדי לשיר את שירת הבקשות. כמובן שלא הבנתי אז את גודל המעלה של שירת הבקשות, אבל זה תפס אותי חזק מאוד, ואני זוכר את עצמי יושב ומאזין, יושב ושר.

"בכלל, כילד צעיר הייתי מאוד מחובר למוזיקה. בכל יום, מיד כשסיימתי את שיעורי הבית רצתי הישר אל הטייפ. היה זה עוד בעידן הקסטות, והייתי יושב בין הרים של קסטות ומקשיב. באותו שלב עדיין לא שרתי, רק הקשבתי, גיליתי עולם ולא כל כך ידעתי לתרגם אותו ולהסביר לעצמי את מה שאני חווה". במשך השנים הצטרף אליו אחיו מאיר, שכיום מנהל אותו וגם נגן מוכשר שמנגן על כינור ערבי. אחריו הצטרפו לעולם המוזיקה עוד כמה מוזיקאים במשפחתו הקרובה והמורחבת.

נקודה יהודית שאתה מתחבר אליה באופן אישי?

"אני מחובר מאוד לאווירה שיש בשבת. ברור לי שאין שום דבר שיכול להשבית את העולם למשך 24 שעות חוץ מה' יתברך. איזה כוח עצום יש לשבת שלנו. בנוסף, אני מחובר גם לכל מה שקשור ל'ואהבת לרעך כמוך'. בדורנו, עם הריצה היומיומית אנשים פחות שמים לב אחד לשני, וחבל כל כך. מתוקף עבודתי אני מסתובב בכל רחבי העולם, ורואה איך שלמרבה הצער לא תמיד יש לאנשים סבלנות זה לזה ולא תמיד הם מתייחסים בכבוד אחד לשני. זה גורם להם לעצב, לדיכאון ולחוסר אחדות. מניסיון אישי, ברגע שלומדים להעריך אחד את השני, מקבלים הרבה יותר כוח".  

מצווה שאתה מקפיד עליה במיוחד?

"תפילה במניין. אמנם לצערי יש לעתים זמנים בהם אני נמצא בדרכים וזה לא מתאפשר לי, אבל כשאני מתפלל במניין אני מרגיש האיש החזק ביותר בתבל. אני לא חושב שיש אושר קרוב לזה, כי זוהי הרגשה עילאית. אני מסוגל ממש לשיר ולרקוד ברחוב כשאני בדרכי לבית הכנסת, כי אני בטוח שאני עושה בדיוק את מה שהקב"ה ציווה. זה בדיוק מה שהוא רוצה ממני".

(צילום: שרון רביבו)(צילום: שרון רביבו)

חג אהוב עליך?

"האמת היא שכל החגים אהובים עליי, אבל מכיוון שנולדתי בשמחת תורה, אז אני מחובר לחג הזה באופן מיוחד..."

כמה וכיצד הקב"ה נוכח בחייך, ובאיזה אופן הוא משפיע על עשייתך?

"הקב"ה נוכח בחיי בכל רגע ובכל שנייה. אודה על האמת – לכל זמר יש רגעים שבהם הוא לפעמים מסתנוור מעצמו. אני ברוך ה' לא חווה אותם, מכיוון שבכאלו רגעים אני מזכיר לעצמי את ריבונו של עולם שנמצא אתי תמיד, הכל מאתו יתברך, ולכן אין על מה להתגאות ולהחזיק טובה לעצמך. הרי המתנה היא רק ממנו וברור שזו שליחות. אני חושב שמי שאוהב את השירה שלי שומע בה שהיא רצופה בכוונות, אני מרגיש שזוהי באמת דרך להתקרב לאלוקים".

דמות מעולם היהדות שמשמשת מקור השראה עבורך?

"הרב יורם אברג'יל מנתיבות. אני מקורב אליו מאוד והוא זה שהוביל אותי להתחבר לחסידות חב"ד. בעקבות החיבור הזה גם הוצאתי שיר מפורסם על הרבי מלובביץ. בנוסף, אני אסיר תודה לראש ישיבת פאר משה, הרב פינטו. עם כל כך הרבה חן, אצילות ועדינות הוא שמר אותי בחור ישיבה, חרף כל הניסיונות שבחור בגילי יכול לעבור".

דמות תנ"כית שהיית רוצה לפגוש?

"דוד המלך, עבד ה'. מה יכול להיות יותר נפלא מלשבת לנגן ולשיר לצד המלך?"

פגישה/שיחה מעניינת שהייתה לך פעם?

"יש לי סיפור מיוחד שנוגע לנושא ואהבת לרעך כמוך – זה היה בסוף שנות ה-80. הייתי ילד צעיר  והופעתי במלון בתל אביב על חוף הים, כאשר מי שהנחה את התכנית היה ג'ו עמר. בתכנית השתתפו גם פרחי ירושלים ור' שלמה קרליבך. אני זוכר שכשהסתיימה ההופעה יצא ר' שלמה עם הגיטרה וחיבק אנשים, ביניהם גם את דוד שלי. הוא חיבק אותו ואמר שהוא רוצה לשמור אתו על קשר. צחקתי לעצמי – הרי הוא בכלל לא מכיר את הדוד שלי, ובאיזה קשר הוא רוצה להיות אתו בכלל? רק עם השנים הבנתי מי היה קרליבך ולמה כל כך אהבו אותו, ואיך חיבר בין כל כך הרבה יהודים" .

מבחינה מקצועית, האם אתה במקום בו דמיינת שתהיה?

"כדי להשיב על כך אני יכול לתת דוגמא אחת – את האלבום שלי 'מעשה בראשית' הקלטתי במשך שלוש וחצי שנים, עשרים פעמים, עד שהגעתי לתוצאה שביקשתי. אז אפשר לשער שלוקח לי לא מעט זמן כדי להיות שמח בתוצאות, אבל כמובן שבסופו של דבר אני מרוצה. אני גם ממשיך להיות בעבודה ובתנועה כל הזמן, תמיד עם הפנים קדימה".

איפה אתה רוצה להיות בעוד עשר שנים?

"הלוואי שאזכה להגשים את החלום – לשבת בכולל, עם פאות וזקן ארוכים וללמוד תורה, ובהפסקות לצאת לשמוע שיר או שניים כדי להתרענן".

מה דעתך על בעלי התשובה? וכמה אתה מרגיש קשור לבעלי התשובה?

"בתקופה בה התחלתי את הקריירה המוזיקלית הרצינית שלי למדתי בישיבת אור דוד – ישיבה לחוזרים בתשובה. זכורות לי מאותה תקופה חוויות בלתי נשכחות כי ההווי שם היה מיוחד במינו ומלא בהערכה, בדיבוק חברים. אני זוכר שאף בחור לא היה צריך לבקש מאף אחד שיעביר לו צלחת עם אוכל, כי כולם ידעו בדיוק מה הוא אוהב ודאגו להעביר את זה עוד לפני שביקש. דבר שני שאני זוכר זהו התור הארוך לנטילת ידיים. התור היה משתרך ומתארך ומתעכב, כי אף אחד לא היה מרוכז בנטלה, אלא כולם עמדו שם עם ספרים פתוחים ודנו בנושאי לימוד שברומו של עולם. זה היה הזמן היפה ביותר שלי בחיים".

השיר האחרון שהוצאת – 'נפש הומיה', מה יש לך לספר עליו?

"השיר 'נפש הומיה' נכתב על ידי אבירם דרעי הצעיר והמוכשר שאחראי על עשרות להיטים בישראל. העיבוד נעשה על ידי המפיק המוזיקאלי דוד ביתן. למרות שיצא לראשונה לפני  כשבועיים הוא זכה ביותר מחצי מיליון תגובות. זהו שיר שבאמת תפס אותי חזק ואני מרגיש מאוד מקושר אליו".

תגיות:שאלון יהדותיובל טייב

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה