חדשות בעולם

יורש העצר הסעודי צודד בישראל, איראן מאיימת

המתיחות בין שתי המדינות גוברת בעקבות דעה שהשמיע בן סלמן. האיש החזק בערב הסעודית טען כי ליהודים יש זכות למדינת לאום ("אין לנו התנגדות לעם אחר"), במקביל לדיווחים על קשרים חשאים בין ישראל למדינתו. מנהיג איראן חמינאי איים: "משא ומתן איתם הוא טעות בלתי נסלחת"

  • כ"ג ניסן התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

"משא ומתן עם ישראל יהיה טעות בלתי נסלחת". כך אמר מנהיג איראן עלי חמינאי בתגובה לדבריו של יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן, שהצהיר בימים האחרונים כי "לישראלים יש זכות לחיות בשלום בארץ משלהם". תגובות שתי המדינות הובילו למתיחות רבתי בניהן, זאת על רקע דיווחים שונים לפיהם ישראל וערב הסעודית מקיימות יחסים חשאיים. שתי המדינות גם ככה נמצאות במתיחות מסוימת על רקע דתי. ערב הסעודית מנהיגה את העולם הסוני ואינה מכירה בישראל, בעוד שאיראן נחשבת ליריבה הגדולה שלה משום שהיא מנהיגה את העולם השיעי. בסעודיה לא אהבו את תכנית הגרעין של איראן ולאחרונה גברה המתיחות בניהן, שהלכה וגברה כאשר מנהיגי המדינות הצהירו בפומבי מה הם חושבים על יחסיהן של המדינות עם ישראל. 

יורש העצר הסעודי בן סלמאן, האיש החזק במדינה, לא הסתיר את דעותיו, חלקן אפילו חיוביות, בהקשר של ישראל. בריאיון למגזין האמריקני The Atlantic נשאל אם הוא מאמין שליהודים יש זכות למדינת לאום לפחות בחלק מהמדינה והשיב: "אני מאמין שלפלסטינים ולישראלים יש זכות לארץ משלהם. אבל אנחנו חייבים להשיג הסכם שלום כדי להבטיח יציבות לכולם ולקיים יחסים נורמליים". הוא הדגיש כי מדינתו עדיין תומכת במדינה פלסטינית, אך עצם הדברים שהשמיע חוללו סערה בעולם הערבי. "יש לנו דאגות דתיות בנוגע לגורל המסגד הקדוש בירושלים ובנוגע לזכויות של העם הפלסטיני. זה מה שיש לנו. אין לנו שום התנגדות לשום עם אחר", הוסיף. "ישראל היא כלכלה גדולה ביחס לגודלה והיא כלכלה צומחת, וכמובן יש אינטרסים רבים שאנחנו חולקים עם ישראל אם יהיה שלום. יהיה אינטרס משותף גדול לישראל עם למדינות החברות במועצת שיתוף הפעולה של המפרץ ועם מדינות כמו מצרים וירדן".

בהודעה שפורסמה באתר הרשמי של חמינאי נכתב כי "התקדמות למשא ומתן עם המשטר הבוגדני, השקרן והמדכא הזה הוא טעות גדולה ובלתי נסלחת שתדחה את ניצחונו של העם הפלסטיני". שמה של ערב הסעודית לא הוזכר, אך ברור כי הוא רמז לכך. בהודעה נכתב גם כי המוסלמים צריכים לתמוך בתנועות "ההתנגדות" הפלסטינית והוא קרא למוסלמים לתמוך בחמאס. "יש לפעול להבסת ישראל באמצעות מאבק מתוכנן ובלתי פוסק", כתב.

סלמאן נשאל על ההשוואה שעשה לאחרונה חמינאי לאדולף היטלר ימ"ש: "אני חושב שהמנהיג העליון של איראן עוד גורם להיטלר להיראות טוב. היטלר ניסה לכבוש את אירופה. הוא מנסה לכבוש את העולם. הוא מאמין שהעולם שייך לו. הוא היטלר של המזרח התיכון".

תגיות:יורש העצראירןישראל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה