המצעד

מחירות לעבדות – בתי הכלא המסוכנים בעולם

תזכורת עד כמה חשוב וטוב להיות בני חורין: בית הסוהר שאיש לא הצליח לברוח ממנו, מחנה המעצר בצפון קוריאה והמצודה בה נכלאו מלכי אנגליה. מדור "המצעד" מציג: בתי הכלא המסוכנים בעולם

  • י"ג ניסן התשע"ח
אא

כלא תדמור – סוריה

במדבריות מזרח סוריה, מרחק 200 קמ''ר מדמשק הבירה, נמצאת העיר תדמור הבנויה על נווה מדבר. סמוך לה נמצא אחד מבתי הכלא הקשים בעולם, הלא הוא כלא תדמור הידוע לשמצה. בין כתלי הכלא הזה, נמצאים בעיקר מתנגדיו של הנשיא אסאד והרעבת אסירים ושימוש בעינויים הם עניין של שגרה. כלא תדמור התפרסם לאחר טבח 1980, בו נכנסו כוחות חמושים אל תוך הכלא וטבחו במאות אסירים יום אחרי ניסיון התנקשות כושל בנשיא סוריה דאז, ואביו של הנשיא הנוכחי, חאפז אל-אסד. לפי הערכות ארגוני זכויות אדם, מספר האסירים שנרצחו באותו יום עקוב מדם מתקרב לאלף מתים. ולפי עדויות שנויות במחלוקת, נעשה בין כותלי הכלא גם שימוש בנשק כימי במהלך הטבח.

בשנת 2001, נסגר כלא תדמור והאסירים בו הועברו לבתי כלא אחרים. בשנת 2011 הוא נפתח מחדש, ו-350 אסירים פוליטים הועברו לשם לחקירה מעצר.

כלא אלקטרז, ארה"ב

אחד מבתי הכלא המפורסמים ביותר בעולם הוא כלא אלקטרז האמריקאי  שנועד לעבריינים מסוכנים ביותר ונמצא על אי במפרץ סן פרנסיסקו שבקליפורניה. האי זכה להיכלל בספר השיאים של גינס בתור "הכלא השמור ביותר בעולם". לא הייתה שום גישה לאי  וגם הסוהרים ובני משפחתם התגוררו על האי. הבריחה מכלא אלקטרז נחשבה לבלתי אפשרית. במשך השנים ניסו 36 אסירים להימלט אך  איש מהם לא הצליח. בריחה מהכלא הייתה כמעט בלתי אפשרית בגלל השמירה הקפדנית עד מאוד, המים הקרים המקיפים את האי שעליו שוכן הכלא, המרחק בין האי לחוף - כשני קילומטרים, וחוסר באמצעים שיוכלו לסייע לבריחה אצל האסירים. כל ניסיונות הבריחה מהכלא הסתיימו בתפיסה, במוות כתוצאה מירי או בטביעה של הנמלטים במפרץ סן פרנסיסקו. בשנת 1963 נסגר הכלא בשל עלויות אחזקה גבוהות. כיום משמש הכלא אתר תיירות ומתקיימים בו סיורים מודרכים.

מחנה 22, צפון קוריאה

מחנה 22, הסמוך לגבול עם סין, נמצא בקרבת העיר הואריונג בצפון-מזרח קוריאה, ושטחו גדול משטחה של העיר לוס אנג'לס כולה. בשטח הענק הזה מוחזקים לא פחות מ-50 אלף אסירים פוליטיים, בהם נשים, ילדים ותינוקות בני יומם. לפי העדויות המזעזעות מהכלא הזה, הוצאות להורג ראוותניות הן דבר של שגרה, כמו גם עינויים והרעבה יומיומית. בכירים אמריקאים מעריכים כי בין 20% ל-25% מאוכלוסיית המחנה מתה מדי שנה. ניצולים ואנשי צוות לשעבר במחנה מסרו עדויות מזעזעות לפיהן האסירים משמשים גם כחיות מעבדה לניסויים בחומרים כימיים וביולוגיים בתוך תאי גזים עשויי זכוכית. "ראיתי ניסוי בגז מחניק על משפחה שלמה בתא הגזים", סיפר ב-2004 לבי-בי-סי קוון היוק, לשעבר מנהל במחנה שערק מצפון קוריאה. "ההורים, ושני ילדים. ההורים גססו והקיאו, אבל הם עדיין ניסו להציל את הילדים בהנשמה מפה לפה".

הילטון האנוי, וייטנאם

שמו המקורי של הכלא המושמץ הוא "הוּאה לוֹ", כבשן בוער", בווייטנאמית והוא נבנה בווייטנאם על ידי הצרפתים שרצו לכלוא בו אסירים פוליטיים. בזמן מלחמת ווייטנאם הפך הכלא למחנה שבויים לחיילים אמריקניים והפך לסמל לזוועות אותה מלחמה. שמו נודע לשמצה בשל תנאי המחיה העלובים, שיטות העינויים האכזריות, ההזנחה הרפואית והאוכל המזוהם שחיכו לשבויים שנלקחו אליו, מה שזיכה אותו על ידי האסירים המוחזקים בו בכינוי הציני "הילטון האנוי" על שם רשת המלונות המפורסמת.

מ-1964 ועד 1973 הוחזקו מאות שבויים אמריקנים בהילטון האנוי. הם הורעבו, הורעלו, הוכו ממושכות לעיתים עד מוות, עברו מסכת עינויים יומיומית ונמנע מהם טיפול רפואי. בין האסירים המפורסמים ששהו בו נמנים המועמד לתפקיד סגן נשיא ארצות הברית ב-1992 ג'יימס סטוקדייל והפוליטיקאי והמועמד לנשיאות ארצות הברית ב-2008, ג'ון מקיין, שהיה שבוי בהילטון כחמש וחצי שנים, כאשר שנתיים מתוכן הוחזק בבידוד.

טאוור אוף לונדון, אנגליה

היום משמש מגדל לונדון שעל נהר התמזה, כאתר תיירות פופולארי המציג לראווה את תכשיטי הכתר, השריון וכלי הנשק המלכותיים, אך במשך מאות שנים (מתחילת המאה ה-12 ועד אמצע המאה ה-20), הוא שימש כבית סוהר לאסירים פוליטיים. המגדל הלבן המפורסם התווסף למצודה ב-1078 על ידי וויליאם הכובש שכבש את דרכו למלוכה. עד מהרה הפך המבנה לסמל כוחם של המלכים האנגלים, שהשליכו אליו בוגדים, מרגלים ושבויי מלחמה מבית ומחוץ. מבין האסירים המפורסמים שהיו בכלא, אפשר למצוא את המלכה אליזבת הראשונה וכן אחותה המלכה מרי הראשונה, סר תומס מור, המלך הנרי השישי, אן בולין וקתרין האוורד (נשותיו של הנרי השמיני) ורודולף הס, האסיר האחרון שנכלא בכלא אחרי מלחמת העולם השנייה.

רובן איילנד, דרום אפריקה

כלא רובן איילנד קרוי על שמו של האי עליו הוא בנוי הממוקם כ-12 קילומטר מחופי קייפטאון ושימש לאורך השנים בתפקידים רבים, ביניהם מושבת מצורעים, אם כי הפונקציה המפורסמת ביותר של האי הייתה כבית סוהר בשירות משטר האפרטהייד. במהלך השנים נכלאו ועונו בו מתנגדי משטר ולוחמי חירות, כאשר נלסון מנדלה הוא האישיות הידועה ביותר שנכלאה בו. היום הוא משמש מוזיאון הנצחה המתעד את פשעי שלטון האפרטהייד ומהווה מוקד משיכה לתיירים הבאים ללמוד על הסיפורים האישיים של האסירים הפוליטיים שנכלאו בו ובעיקר סיפורו של נלסון מנדלה, שהיה כלוא ברובן איילנד במשך 27 שנה והיה לסמל הבלתי מעורער ולמחולל המהפכה הלא אלימה שביום אחד שינתה את דרום אפריקה לנצח.

תגיות:המצעדבית כלא

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה