חדשות יהדות

הגילוי המפתיע: נמצאו מטבעות מתקופת חורבן בית המקדש

ימים ספורים לפני הפסח, נמצא אוצר מתקופת בית שני: בחפירות ארכיאולוגיות מדרום לכותל התגלו עשרות מטבעות ברונזה, עם כתב עברי קדום ("לחירות ציון"), בני כאלפיים שנה: "תגלית יוצאת דופן"

  • י"א ניסן התשע"ח
(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

ימים ספורים לפני חג הפסח התגלה אוצר מטבעות מתקופת חורבן הבית השני. בחפירות ארכיאולוגיות שנערכו באתר העופל, כחמישים מטרים בלבד מדרום לכותל הדרומי, התגלו עשרות מטבעות כאלה. מתברר כי מדובר במטבעות בני אלפיים שנה - משנת 70 לספירה, היא שנת חורבן בית המקדש השני והיציאה לגלות. ב-YNET פורסם כי ימים ספורים לפני סוף המרד הגדול, בשנת 70 לספירה, הוטמנו המטבעות במערה גדולה וכעת הם נמצאו בחפירות של רשות הטבע והגנים והאוניברסיטה העברית בירושלים.

מי שניהלה את החפירות היא ד"ר אילת מזר מהמכון לארכיאולוגיה של האוניברסיטה העברית. בכתבה היא סיפרה כי התגלית "מפתיעה ויוצאת דופן עד מאוד, מכיוון שמדובר במקום מרכזי בירושלים - השטח שבין הר הבית לעיר דוד. העובדה שבמשך 2,000 שנה לא נכנסו למערה כה גדולה, ועוד במיקום כה מרכזי היא מפתיעה. הכול נשאר שם בדיוק כמו שהיה, בסוף שנת 70 לספירה". 

בנוסף, כך מתברר, במקום נמצאו שברים של כלי חרס רבים כמו קנקנים וסירי בישול. על מטבעות הברונזה מראשית המרד, שנת 66 לספירה, הוטבע בכתב עברי קדום הכיתוב "לחירות ציון". על המטבעות משנת 70 לספירה נכתב: "לגאלת ציון", מה שמסביר את השינוי בגישה בראשית ולקראת סיום המרד. המטבעות עוטרו בסמלים יהודיים כמו ארבעת המינים, עץ דקל המסמל את מלכות יהודה וגביע. ד"ר מזר הוסיפה כי מדובר בממצא ארכיאולוגי שעוד ייחקר. "במסגרת החפירות גילינו כי באותם ימים אחרונים של שנת 70 מצא מישהו לנכון למלא את המערה בשפכים וליצור מעין טרסה שניתן היה להשתמש בה כמקום מחבוא", היא מספרת. "אבל כנראה שהמערה לא מילאה את יעודה, ואיש לא הצליח להינצל בעזרתה, מאחר ובמקום אין שום עדות לכך שחיו שם, בישלו, או אגרו מזוןהיה זה ימים ספורים אחרי החורבן. הם הכינו את המקום, אך לא הצליחו להשתמש בו". 

התגלית מהווה סגירת מעגל עבור ד"ר מזר, מאחר וסבה, פרופ' בנימין מזר, הוביל את חפירות הר הבית מטעם המכון לארכיאולוגיה של האוניברסיטה העברית בין השנים 1978-1968. החפירות מומנו באמצעות תרומה של ארמסטרונג קולג' באוקלהומה. תלמידיו משתתפים גם הם בחפירות.

תגיות:חורבן הביתמטבעותבית המקדש

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה