חדשות מדע וטכנולוגיה

מחקר מפתיע: נחש הצפע מעדיף להתנחל אצלכם בבית

מחקר חדש הנמצא בעיצומו מעלה נתון מפתיע: ההעדפה של נחש הצפע המצוי והארסי, שבקיץ מתעורר לפעילות, היא להתנחל דווקא ב... חצר הבית שלכם

  • ה' ניסן התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מחקר חדש הנמצא בעיצומו מעלה נתון מפתיע: ההעדפה של נחש הצפע המצוי והארסי, שבקיץ מתעורר לפעילות, היא חצר הבית שלכם מאשר הטבע, כך פורסם לראשונה ב'ישראל היום'.

אמנם נחש הצפע נהפך לנחש נדיר בטבע, אולם הינו נפוץ יותר דווקא בשולי יישובים ובשטחם, כך על פי קביעת עורכי המחקר, ד"ר בועז שחם מהחוג למדעי החי במכללה האקדמית תל חי והאקולוג רועי טלבי, דוקטורנט בחוג לביולוגיה אבולוציונית סביבתית של אוני' חיפה.

"הנתח של הצפע בטבע ביחס לזוחלים אחרים נע בין שליש לחצי אחוז בלבד. לעומת זאת, באזורים הסמוכים ליישובים מאוכלסים, בעיקר כפריים ובשטחי חקלאות, אנחנו רואים מהסתכלות ראשונית על הנתונים שהוא מהווה 10% מכלל הזוחלים במקום", הסביר האקולוג רועי טלבי. "הצפע הוא מין נדיר בשטחים הטבעיים המרוחקים יותר מקילומטר אחד מאזורים מיושבים".

הנתונים שעליהם נסמכים החוקרים מבוססים על סקרי זוחלים שבוצעו במהלך 10-15 השנים האחרונות. ד"ר שחם וטלבי ערכו סקרים אשר הובילו אותם לניתוח מאגרי נתונים נוספים, כולל סקרים שבוצעו ע"י רשות הטבע והגנים. "כשהשווינו את כל מסדי הנתונים הללו, זיהינו את אותה מגמה מובהקת שאוכלוסיות הצפע גדולות דרמטית בסמיכות ליישובים ולאזורים חקלאיים ביחס לאזורים הטבעיים", הוסיף ד"ר שחם.

לטענת שני החוקרים, הסיבות להבדלים הדרמטיים בצפיפות אוכלוסיות נחשי הצפע בטבע בהשוואה לאזורים המיושבים נובעות מזמינות המזון, כמו כן בהיקף איומים שאורבים להם בשטח. "הצפע אוהב בעיקר סביבה כפרית, שדות חקלאיים, מטעים ולולים ופעיל בעיקר בלילה. סביבת מגורי האדם מספקת לו גם מחסה מפני עופות דורסים, הניזונים ממנו".

המחקר הוצג  בכנס מחקרי הגליל וסביבותיו במכללה האקדמית תל חי. "זאת הפעם הראשונה שעושים מחקר על העדפת בית הגידול של הצפע, זוחל נדיר מאוד בטבע, ובודקים את היחס שלו בסביבתו הטבעית. מהמחקר עולה שהעתיד שלו תלוי באופן ממשי באדם", אמרו החוקרים.

תגיות:נחשמחקרצפע

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה