חדשות בארץ

אביו של ראש ממשלת פולין בהתבטאות מקוממת נגד היהודים

"מי גירש את היהודים לגטו ורשה? הם רצו ללכת לשם בעצמם", אמר קורנל מורביצקי, אביו של ראש הממשלה מתיאש, שהאשים את היהודים כי הם בעצמם שלחו יהודים אחרים למחנות המוות. הראיון עורר סערה

  • ה' ניסן התשע"ח
קיר בטון בגובה 8 מטרים מקיף את הגטו היהודי בוורשה הכבושה (צילום: shutterstock)קיר בטון בגובה 8 מטרים מקיף את הגטו היהודי בוורשה הכבושה (צילום: shutterstock)
אא

"אתה יודע מי גירש את היהודים לגטו ורשה? אתה חושב שהגרמנים? היהודים בעצמם הלכו לשם, כי הם רצו שתהיה להם מובלעת פרטית כדי שהם לא יצטרכו להתמודד עם הפולנים 'המגעילים' האלה. בתקופת השואה, הם עברו לגטאות בעצמם ומרצונם כדי להתרחק מפולנים לא יהודים". כך אמר אביו של ראש ממשלת פולין, הפוליטיקאי לשעבר קורנל מורביצקי ואביו של מתיאש בראיון למגזין הפולני "קולטורה ליבראלנה".

דבריו המזעזעים נאמרו על רקע המשבר בין שתי המדינות שהגיע על רקע "חוק השואה". במהלך הראיון טען מורביצקי האב כי "מלשינים יהודים" הם אלה שעצרו לרצוח יהודים אחרים. "מי שלח יהודים למחנות המוות?" תהה תוך שימוש במונח הגרמני "אומשלאגפלאץ" - כינוי למקום בו התבצעה הסלקציה. "האם הגרמנים עשו את זה?" שאל וענה: "לא. המשטרה היהודית היתה ב'אומשלאגפלאץ' והיא עזרה לנאצים". הראיון עורר כמובן סערה וייתכן שבהמשך גם הקהילה היהודית תגיב לעניין.

ללא קשר למקרה הזה, סערת "חוק השואה" מסרבת לרדת מהכותרות. כזכור, אתמול פורסם כי ראש עיריית קריית ביאליק, אלי דוקורסקי, יצא כראש משלחת תלמידים לפולין וממש לפני הנאום התבקש ראש העירייה המקומי להשמיט מנאומו חלקים המאשימים את העם הפולני במעורבות בפשעי השואה, זאת בהתאם לחוק החדש שעבר בסנאט ונתקל, בין היתר, בהתנגדות בקרב הקהילות היהודיות בעולם. לאחר התייעצות עם משרד החוץ דוקורסקי סירב לשנות את הנאום והוא בוטל.

חוק השואה שעבר בסנאט קם על רקע התנגדותה של ממשלת פולין לשימוש המילים "מחנות המוות הפולניים" או "המחנות הפולניים". החוק עשוי לשלוש לשלוש שנות מאסר מי שיעשה שימוש במושגים הללו. בנוסף, הוא מכחיש את הקשר הפולני לשואה ואמירות שיש בהן הטלת אחריות על המדינה לפשעים נגד האנושות שביצעה גרמניה הנאצית.

תגיות:פוליןהתבטאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה